ادامه بحران در لبنان ، تلاش معترضان برای کنار گذاشتن نخست وزیر تازه

به گزارش سریال شهرزاد، ده ها معترض لبنانی در حالی بیرون خانه حسان دیاب در بیروت گرد هم آمدند و خواستار کناره گیری نخست وزیر شدند که کمتر از 10 روز از انتصاب او به این سمت می گذرد.

ادامه بحران در لبنان ، تلاش معترضان برای کنار گذاشتن نخست وزیر تازه

به گزارش سریال شهرزاد به نقل از ای اف پی، درست 60 روز از کناره گیری سعد حریری از مقام نخست وزیری می گذرد و کشور لبنان در این دو ماه بدون هیات دولت و در اوج بحران اداره شده است. پیش از استعفای حریری در 29 اکتبر اعتراض های ضددولتی و ضدحکومتی در خیابان های بیروت و دیگر شهرها آغاز شده بود و همزمان با گفتگوهای چند هفته ای سران احزاب برای یافتن یک راه چاره سیاسی ادامه یافت.

مذاکره ها پایان حدود 10 روز پیش به نتیجه رسید و قرار شد حسان دیاب، استاد دانشگاه و وزیر پیشین آموزش جانشین حریری مستعفی و مامور تشکیل کابینه شود. دیاب هم در واکنش به اوج دریافت بحران و اعتراض ها قول داد در کمتر از شش هفته کابینه ای مستقل متشکل از کارشناسان خبره هر حوزه تشکیل دهد؛ آن هم در کشوری که گرد هم آوردن اعضای هیات دولت معمولا چند ماه طول می کشد.

با این حال، معترضان به قول نخست وزیر تازه اعتماد نکردند و روز شنبه برای پایین کشیدن او مقابل خانه اش تجمع کردند. دیاب 60 ساله که چندان در افکار عمومی لبنان شناخته شده نیست و خود را بیشتر تکنوکرات می داند، هفته پیش خواسته های معترضان را قانونی خواند اما از آنها خواست به او فرصت دهند یک کابینه استثنایی تشکیل دهد. مخالفان معتقدند دیاب عضوی از کابینه لبنان بوده و در فساد دولت شریک است.

گسترده تر شدن دامنه اعتراض های عمومی در بسکمک از مناطق مهم لبنان این کشور موسوم به عروس خاورمیانه را با بدترین بحران اقتصادی پس از جنگ های داخلی 1975 تا 1990 روبه رو کرده است. جامعه جهانی از لبنان خواسته است زودتر یک کابینه تشکیل دهد تا اصلاحات اقتصادی آغاز و قفل کمک های بین المللی شکسته شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "ادامه بحران در لبنان ، تلاش معترضان برای کنار گذاشتن نخست وزیر تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه بحران در لبنان ، تلاش معترضان برای کنار گذاشتن نخست وزیر تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید