بازی جوانمردانه، یک بازی بُرد بُرد است

به گزارش سریال شهرزاد، ایورادسکی، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه میشیگان و دکترای حقوقش را از دانشکده حقوق هاروارد دریافت کرد. وی پس از همکاری با بخش مدیریت شرکت جی پی مورگان، براساس برترین روش ها، گروه مشاوره نیکوکاری را برای مشاوره خانواده ها و موسسات خیریه پایه گذاری کرد و پس از یک دهه کار با صدها خانواده متوجه شد تجربیاتش در زمینه خانواده و مدیریت سازمانی می تواند برای برطرف مسئله ای مورد استفاده قرار بگیرد که بیشترزوج ها با آن دست به گریبانند. او تصمیم گرفت برای زوج هایی که در پی ایجاد تعادل، بهره وری و صلح در خانه هایشان هستند، روش موثری معرفی کند. رادسکی در کنار مادر مجردش در نیویورک سیتی عظیم شد و در حال حاضر با همسر و سه فرزنندش در لس آنجلس زندگی می نماید. بازی جوانمردانه، اولین کتاب اوست.

بازی جوانمردانه، یک بازی بُرد بُرد است

ریس ویترسپون؛ بازیگر و تهیه نماینده معروف آمریکایی که دریافت جایزه اسکار، گلدن گلوب و بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن، تنها بخشی از افتخارات دوره بازیگری اوست، از خوانندگان این کتاب است که نظر بسیار مثبتی درباره آن و تأثیری که بر کیفیت زندگی انسان می گذارد، دارد. به عقیده او: ایو رادسکی نه تنها تمام وظایفی را که زوج ها برعهده دارند، برمی شمارد، بلکه روشی ارائه می نماید که تقسیم این وظایف، خوشایند و خردمندانه و رضایت بخش باشد. رویکرد وی سرشار از عشق، شوخ طبعی، دانایی و ایده هایی است که نشان می دهد اگر با یکدیگر همکاری کنیم و نقاط قوت و ضعف یکدیگر را بپذیریم، می توانیم زندگی زناشویی بهتر و پایدارتری بسازیم.

ایو رادسکی

بازی جوانمردانه در سه بخش ابتدا مشکل را مطرح، بعد با معرفی چهار قانون بازی جوانمردانه به ارائه راه چاره پرداخته و در انتها به ما یاد می دهد که چطور در بازی جوانمردانه برنده شویم. این کتاب به تازگی با ترجمه آرتمیس مسعودی از سوی نشر آموت راهی بازار نشر کشور شده است.

آرتمیس مسعودی؛ دانش آموخته زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی است که ترجمه کتاب هایی همچون ما تمامش می کنیم، جایی که خرچنگ ها آواز می خوانند، الینور آلیفنت کاملا خوب است، پروژه شادی، پشت سرت را نگاه کن، وقتی خاطرات دروغ می گویند، اولین تماس تلفنی از بهشت و جنوب دریاچه سوپریور را در کارنامه ادبی خود دارد.

آرتمیس مسعودی

مشکل زوج ها برای رعایت انصاف در کارهای خانواده

این مترجم در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، درباره ترجمه این کتاب، اعلام کرد: من افراد زیادی را اطرافم دیده ام که از تقسیم ناعادلانه کارها در خانواده شکایت دارند و آن را معضلی غیرقابل حل می دانند. وقتی نشر آموت کتاب را به من پیشنهاد کرد، هنگام خواندن آن به موارد زیادی برخوردم که قبلاً شنیده یا دیده بودم و تا اواسط کتاب واقعا فکر نمی کردم با توجه به تفاوتی که در موقعیت های هر خانواده وجود دارد، برای آن مسائل راه چارهی عملی ارائه گردد، اما این طور شد و به نظرم آمد کتاب بسیار مفیدی برای خانواده هاست.

وی ادامه داد: ایو رادسکی، دکترای حقوق خود را از دانشگاه هاروارد دریافت نموده است. او پس از سال ها مشاوره و زوج درمانی با صدها خانواده متوجه شد که بیشتر زوج ها و خانواده ها برای ایجاد تعادل و رعایت انصاف در کارهای خانواده با مشکل روبه رو هستند. برای همین، تصمیم گرفت برای این مشکل راه چاره موثری پیدا کند.

آرتمیس مسعودی در معرفی اجمالی از موضوع و روش تألیف کتاب، گفت: ایو رادسکی، تمام کارهای خانه و خانواده را در قالب 100 کارت تقسیم بندی نموده که هر عضو خانواده بسته به علایق و توانایی های خود، کارت هایی را برمی دارد و تمام مسئولیت آن ها را تا انتها اجرای کامل به عهده می گیرد. این کارت ها را می توان مرتب با طرف مقابل تعویض کرد و احتیاج هست که هر هفته جلسه های کوتاهی برای مذاکره بین طرفین برگزار گردد.

مترجم بازی جوانمردانه اضافه نمود: فقط همان طور که در خود کتاب آمده، خیلی اهمیت دارد که پیش از انتها کتاب و آشنایی کامل با روش بازی تصمیمی نگیریم، ترازویی برای سنجش فعالیت هایی که خودمان انجام می دهیم، قرار ندهیم و شکایتی نکنیم، چراکه بازی جوانمردانه یک بازی بُرد بُرد است و درصورتی که درست و منصفانه اجرا گردد، بازنده ای نخواهد داشت. تمام اعضای خانواده باید از شرکت در بازی جوانمردانه بهره مند و راضی باشند. البته، می توان جدول مربوط به کارت ها را که در انتها کتاب آمده، بسته به احتیاج خانواده تغییر داد. در این کتاب حتی تأکید شده که هر فرد خانواده باید فضای شخصی ای برای سرگرمی ها و علایق خود داشته باشد که فقط مختص خودش باشد و از آن لذت ببرد. راه چاره هایی هم برای پدید آوردن این فضا ارائه شده که کاملا عملی است.

وی همچنین در بیان نظر شخصی خود درباره موضوع این اثر در صندلی یک زن، اعلام کرد: این مشکل در همه جای جهان وجود دارد و به خصوص، کشور ما هم از آن مستثنا نیست. به ویژه، برای خانم ها با مسئولیت های فراوانی که کارهای خانه و مراقبت از فرزندان به همراه دارد، تازه اگر شاغل هم باشند، به روشی موثر و صلح آمیز برای مدیریت کارهای خانه احتیاج هست که شاید حتی خانواده ها فرصت فکر کردن در خصوص آن را هم نداشته باشند. اما ایو رادسکی، برای حل این مسأله به جای ما فکر و برنامه ریزی نموده و نتیجه تحقیقات و جمع آوری داده های فراوانش را در این کتاب در اختیار ما گذاشته که فکر می کنم با کمی صرف وقت و هوشمندی و انصاف بتوان آن را در زندگی به کار بست. امیدوارم مطالب کتاب، برای مخاطبان آن راه گشا باشد.

تو کار نمی کنی، وقت بیشتری داری!

یکی از مردانی که با آن ها دیدار کردم، به من گفت: من هر روز با کلاه ایمنی و ظرف ناهارم می روم سر کار. او تمام روز چه کار می نماید؟ او تمام کارهایی را که تو برای سرپا نگه داشتن خانه و خانواده انجام نمی دهی، به علاوه کارهای خارج از برنامه، انجام می دهد تا تو بتوانی سر کار بمانی و به جای آنکه در صف معاینه فنی، شکلات پروتئین سق بزنی، از ظرف ناهارت غذا بخوری. حتی وقتی با مادران خانه نشین خوش فکر، فعال و پرانرژی صحبت کردم، گزارش کردند هر روز احساس می نمایند دارند بین کارها غرق می شوند. آن ها اعتراف کردند با وجود آن که تمام وقت بیداری شان را به اداره خانه و مراقبت از فرزندانشان می گذرانند، نمی توانند تمام آن کارها را انجام بدهند و بدتر از همه این که عذرخواهی می نمایند و تمایل دارند تقصیر کم وکاستی ها را بپذیرند.

این زنان تنگی وقت را با شکست شخصی شان اشتباه می گیرند. عزیزم این مشکل تو نیست، بلکه یک مشکل ساده ریاضی است. یک روز ساعت های زیادی دارد و وقتی کسی ازدواج می نماید، صرف نظر از این که زن و شوهر هر دو بیرون خانه کار می نمایند یا نه، نباید انتظار داشت یک نفر تمام کارها یا حتی تقریبا تمام کارها را انجام بدهد. برداشتن تمام کارت هایی که برای اداره یک خانه ضروری است، بیش از یک شغل تمام وقت به انرژی احتیاج دارد. چنانکه خانمی در فیسبوک نوشته بود: من شغل 9 صبح تا 5 عصر ندارم. شغل من شغلی است که از وقتی چشم باز می کنم تا وقتی چشم هایم را ببندم و بخوابم، ادامه دارد.

نخستین چاپ کتاب بازی جوانمردانه در 380 صفحه با شمارگان یک هزار و 100 نسخه به بهای 59 هزار تومان از سوی نشر آموت راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بازی جوانمردانه، یک بازی بُرد بُرد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی جوانمردانه، یک بازی بُرد بُرد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید