بزرگراه چرم شهر - قزوین بدون مطالعات باستان شناسی احداث می گردد

به گزارش سریال شهرزاد به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیامک سرلک باستان شناس پژوهشکده باستان شناسی گفت :اجرای پروژه های عمرانی به منظور توسعه زیر بنای مالی -صنعتی کشور از آن دسته اقداماتی است که هیچ کسی مخالف آن نیست اما اینکه مجریان طرح ها به باستان شناسان این فرصت را بدهند که مطالعات فرهنگی -تاریخی را قبل از اجرایی شدن طرح ها به انجام رسانند یک خواسته قانونی است.

بزرگراه چرم شهر - قزوین بدون مطالعات باستان شناسی احداث می گردد

سرلک با اشاره به مصوبات قانونی در ارتباط با اجرای پروژه های عمرانی گفت :بزرگراه چرم شهر به قزوین، از محدوده ای عبور می نماید که از منظر مطالعات باستان شناختی به حوزه فرهنگی فلات مرکزی ایران موسوم است و از اهمیت بسیار زیادی، بویژه در رابطه با مطالعات پیش از تاریخی کشور برخوردار است.

او با اشاره به مشاهداتش از مراحل اولیه ساخت بزرگراه در تیرماه امسال گفت: در آن موقع مسئولیت آنالیز انتقال فرآورده های نفتی نایین -کاشان -قم به شهر ری به من واگذار شده بود که انتهای راستا انتقال نفت، طبق نقشه ارایه شده توسط شرکت ملی نفت از همین محدوده عبور می کرد و در واقع با بزرگراه در دست ساخت کنونی تقاطع داشت.

سرلک تأکید کرد: هنگام روبرو شدن با این امر بلافاصله موضوع را پیگیری وبه این نکته پی بردیم که بر خلاف ضوابط قانونی هیچ اطلاعی به پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، داده نشده و حالا می بینیم این طرح نه تنها در مرحله امکان سنجی و مطالعات اولیه قرار ندارد بلکه چند کیلومتر آن نیز ساخته شده است.

مخالف اجرای پروژه های عمرانی نیستیم

حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این رابطه با تاکید بر این نکته که مخالف اجرای پروژه های عمرانی نیستیم، گفت :تمامی مجریان طرح های عمرانی پیش از آغاز به کار باید از پژوهشکده باستان شناسی استعلام دریافت نمایند.

چوبک اضافه نمود:هم اکنون در حال اجرا مکاتبات اداری با مدیریت بزرگراه های کشور هستیم و از آنها خواستیم نقشه پروژه را ارسال نمایند.

رییس پژوهشکده باستان شناسی همچنین تاکید نمود که ما مخالف ساخت و اجرای هیچگونه پروژه عمرانی نیستیم و نگرانی ما تنها از بین رفتن میراث فرهنگی ارزشمندی است که ممکن است در راستا اجرای پروژه های مختلف وجود داشته باشد و قطعا مسئولان سایر ارگانها از جمله وزارت راه و شهرسازی نیز این نگرانی را دارند.

او با اشاره به اینکه ظاهرا زیرسازی چندکیلومتر از این بزرگراه انجام شده است اضافه نمود:بدیهی است که در صورت همکاری شرکت ساخت و توسعه آزادراههای کشور می توان نسبت به مکان سنجی، مطالعات باستان شناسی و نجات بخشی احتمالی بقیه بزرگراه ها اقدام کرد.

بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام نمایند و در طراحی ومکان یابی پروژه های یاد شده نتایج مطالعات میراث فرهنگی را رعایت نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بزرگراه چرم شهر - قزوین بدون مطالعات باستان شناسی احداث می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگراه چرم شهر - قزوین بدون مطالعات باستان شناسی احداث می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید