لزوم بازنگری در سیاست های مدیریت شهری در مشهد ، کمربند جنوبی نماد توسعه نیست

به گزارش سریال شهرزاد، میزگرد تخصصی با حضور کارشناسان ارشد محیط زیست و مدیریت شهری از سوی شورای اسلامی شهر مشهد برگزار و در آن انتقاد هایی درباره کمربند جنوبی مشهد مطرح شد.

لزوم بازنگری در سیاست های مدیریت شهری در مشهد ، کمربند جنوبی نماد توسعه نیست

به گزارش گروه دانشگاه سریال شهرزاد، میزگرد مجازی بزرگراه، با هدف واکاوی چند رشته ای در مورد کمربند جنوبی مشهد از سوی مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر مشهد برگزار گردید.

حمید طراوتی، مدیر تشکل های زیست محیطی خراسان رضوی در این میزگرد مجازی طرح کمربند جنوبی مشهد را طرحی قرن نوزدهمی خواند و اظهار کرد: قبلا زمین فراوان بود، محیط زیست مطرح نبود و هرجا می خواستیم می توانستیم جاده بزنیم. از طرفی دیگر احداث جاده نماد توسعه بود، اما اکنون جاده سازی دیگر از ابزار های توسعه محسوب نمی گردد.

جاده دیگر نماد توسعه نیست

طراوتی با اشاره به اینکه در حال حاضر منابع طبیعی، عنصر کمیاب توسعه است، اضافه کرد: باید سعی کنیم که اقتصاد خودرومحوررا کنار بگذاریم و به دنبال توسعه شهری انسان محور باشیم. در این سیاست دیگر بهبود کیفیت تردد به چه درد مردم می خورد؟ کیفیت زندگی مردم با توسعه تردد بهتر می گردد؟

مدیر تشکل های زیست محیطی خراسان رضوی با بیان اینکه سودمندی این پروژه برای مردم چیست، گفت: این جاده صرفا به افرادی خدمت می نماید که افرادی که در ترافیک طرقبه گیر نموده اند، زودتر به نیشابور برسند و این در حالی است که مقصد مسافران خود مشهد است، نه طرقبه.

وی توضیح داد: دو بلوار نماز و فکوری بار ترافیکی از طرقبه را پوشش می دهد و در این شرایط چرا این حجم بزرگ سرمایه را در جایی هزینه کنیم که سودمندی ندارد.

طراوتی به عوارض زیست محیطی این پروژه اشاره نمود و گفت: بعضی آبراهه ها و چشمه آب را از بین برده است. دریافت آب را در آبخوان ها کاهش می دهد و به همین دلیل سیلاب در مشهد افزایش می یابد. حیات وحش ارتفاعات جنوبی مشهد از دست می رود و اگر روی گسل منطقه زکریا ساخت و ساز گردد، ساختمان ها مقاومتی در برابر زلزله نخواهند داشت.

وی به اثرات اجتماعی و مالی پروژه پرداخت و گفت: نمی توان گفت که جاده را احداث می کنیم، اما دو طرف آن را به کاربری تجاری و مسکونی اختصاص نمی دهیم. اینجا هم ادارات و رانت خواران می آیند و از طرف دیگر منافعی برای خودمان ایجاد می گردد و کوتاه می آییم.

مدیر تشکل های زیست محیطی خراسان رضوی شرح داد: مسئولان به جای اینکه برای تقاضا های موجود، دسترسی و عرضه ارائه دهند، باید تقاضا ها را مدیریت نمایند. احداث کمربندی در جنوب مشهد باعث ایجاد احتیاج های شهری مانند آب و برق می گردد و این در حالی است که کسری آب مشهد معادل یک پنجم کسری آب در کل کشور است.

وی با تأکید براینکه باید به دنبال توسعه پایدار باشیم، اضافه کرد: توسعه پایدار با ارائه طرح های نو ایجاد می گردد؛ مثلا عرضه خودرو را کم کنیم یا حدنصاب قائل شویم و تقاضای مردم را مدیریت کنیم.

طراوتی گفت: از طرف دیگر شرایط حقوقی این پروژه هنوز معین نیست. این پروژه متوقف شده بود تا ارزیابی های محیط زیستی آن صورت گیرد؛ این ارزیابی ها صورت نگرفته و به نظرم بهتر است مدیران شهری عجله ننمایند و هزینه های روی دوش مردم را بردارند.

کمربند جنوبی مطالعات لازم را دارد

در بخش دیگری از این میزگرد، رامین آهویی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معماری دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به اینکه بحث مطالعات جامع شهرسازی درباره کمربند جنوبی مطرح است، اظهار کرد: این مطالعات به صورت جامع صورت گرفته و نقد هایی به آن وارد کردند در حالیکه مهم ترین سند شهری است.

آهویی با بیان اینکه صندلی بحث حمل و نقل در مطالعات طرح های جامع و تفصیلی ضعیف تر شده، گفت: مطالعات جامع حمل و نقل اولین بار در کشور در مشهد صورت گرفت و در سال 87 بازنگری شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مشهد گفت: طرح جامع دوم همراه با مطالعات به تصویب رسید و تمام مراحل قانونی آن طی شده بود.

وی با بیان اینکه ترافیک نیز مانند بسیاری دیگر از طرح های شهری عوارضی دارد، آسیب های زیست محیطی طرح کمربند جنوبی را عوارض این پروژه دانست.

آهویی کمربند جنوبی مشهد را طرحی مالی دانست و گفت: این طرح باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش اتلاف وقت مردم در ترافیک می گردد و از طرف دیگر هزینه های ایمنی حمل و نقل را کاهش می دهد. هزینه های اقتصاد پنهان این پروژه بسیار است و نباید از آن غافل شد.

مدیران با مردم صادق باشد

در بخش دیگری از این میزگرد، سعید اکبریان، کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری به این نکته اشاره نمود که اگر طرحی ایراداتی دارد، بهتر است با مردم صادق باشیم و بگوییم حاضریم قسمت های اشتباه طرح را اصلاح کنیم.

اکبریان با بیان اینکه هر تصمیم شهری از زوایای مختلف باید تحلیل گردد و ارزیابی های متعددی برای آن صورت گیرد، گفت: کمربند جنوبی طرحی ترافیکی است و باید این طرح ترافیکی را با سه شاخص اساسی یعنی انطباق با طرح های شهرسازی، سیاست های مسئولان و منافع مردم منطبق باشد.

بیشتر بخوانید:

  • تناقضات شورای شهر مشهد در پروژه کمربند جنوبی / طرحی که زندگی سه میلیون نفر را به خطر می اندازد
  • فشار شورای شهر مشهد بر شهرداری برای احداث کمربند جنوبی / کلایی: پای احداث تونل در انتهای بلوار نماز هستم!
  • اطلاعی از کار های صورت گرفته در ارتفاعات جنوبی مشهد نداشتم / ویدئوی منتشر شده تقطیع شده است
  • آیا کوه پارک مشهد بدون مطالعات زیست محیطی است؟ / تغییر کاربری کمربند جنوبی؛ مهم ترین مطالبه سمن ها

این کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری گفت: در کمربند جنوبی به تحلیل منفعت های اجتماعی پرداخته نمی گردد و در ارزیابی سناریو های این طرح، منفعت هزینه است.

وی به نقد سیاست های حمل و نقل عمومی از سوی مدیران شهری پرداخت و گفت: وقتی 90 درصد پارکینگ های عمومی را در مرکز شهر طراحی می نمایند، سیاست گذاری های بر اساس تعرفه گذاری است و با تعرفه پارکینگ می خواهیم مدیریت کنیم. این شکل از سیاست حمل و نقل با ایرادات جدی روبرو است.

اکبریان اعلام کرد: وقتی می توان با هزینه نازل تر خطوط 4 گانه بی آرتی یا با هزینه های بیشتری خطوط LRT را در مشهد تکمیل کنیم، چرا چنین هزینه سنگینی را برای شهر ایجاد می کنیم؟

وی با بیان اینکه این نگاه نشان دهنده هزینه منعفتی بودن سیاست ها است، اضافه کرد: چرا کمربند طبرسی میانی رسالت اجرا نشد؟ سطح ترافیک در این منطقه بسیار بیشتر از جنوب غرب است، اما در منطقه جنوبی شهر چند لایه کمربندی اضافه می گردد، اما در بلوار طبرسی، با آن همه میزان تصادف و مشکلاتی که دارد، طرحی اجرا نمی گردد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری تأکید کرد: الگوی کوه پارک در ارتفاعات جنوبی مشهد می تواند گامی رو به جلو باشد به شرط آنکه سه مساله را مدنظر قرار دهد؛ اول؛ , باید اینکه این منطقه قرار نیست نقش شریانی داشته باشد، مشخص تکلیف گردد؛ دوم اینکه مجوزی برای تجاری سازی یا ایجاد بافت های مسکونی در این منطقه صادر نگردد و سوم اینکه کوه پارک به یک زیست بوم برای منطقه تبدیل گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "لزوم بازنگری در سیاست های مدیریت شهری در مشهد ، کمربند جنوبی نماد توسعه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم بازنگری در سیاست های مدیریت شهری در مشهد ، کمربند جنوبی نماد توسعه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید