لزوم توجه به صادرات و تبادل فناوری

به گزارش سریال شهرزاد به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، فرهاد دانشجو در مراسم روز باز پارک علم و فناوری مدرس و اولین رویداد توسعه و ارتقاء اکوسیستم نوآوری (تانا) که در سالن جابربن حیان برگزار گردید، به تعریفی از اکوسیستم اشاره نمود و گفت: اکوسیستم مجموعه یا شبکه ای از بازیگران را تشکیل می دهد که هر یک از بازیگران حول یک بخش مرکزی دور هم جمع می شوند و با یک مدل طراحی شده برای بقا و موفقیت خود فعالیت می نمایند. بخش مرکزی اکوسیستم فناوری نیز فناوری است. شتابدهنده ها، مراکز رشد، بنیاد نخبگان و صندوق حمایت از نخبگان و ... بازیگران این اکوسیستم هستند و پارک های علم و فناوری نیز علاوه بر اینکه خودشان بازیگران این اکوسیستم هستند، محلی نیز برای فعالیت سایر بازیگران اکوسیستم می باشند.

لزوم توجه به صادرات و تبادل فناوری

رییس دانشگاه توضیح داد: برای آنکه پارک های علم و فناوری پیروز باشند ضروری است تمام بازیگرانی که می خواهند در پارک علم و فناوری فعالیت نموده و اکوسیستم فناورانه داشته باشند، شناسایی شوند و همسان و با نسبت مناسبی رشد نمایند تا پارک به نتیجه مطلوب برسد.

وی با تأکید بر لزوم تقویت فرهنگ ارتباط دانشجویان و اساتید با پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان اضافه نمود: پارک علم و فناوری تربیت مدرس تنها پارک کشور با رتبه 2 است و از ابتدای تاسیس تا به امروز رشد مناسبی داشته است. رشد پارک امروز به جایی رسیده است که این امکان وجود دارد که دانشجویان تربیت مدرس و دانشجویان نخبه دانشگاه های دیگر از سوی اساتید نخبه دانشگاه تربیت مدرس و یا سایر دانشگاه ها حمایت شوند و باعث شوند تا نوآوری های تازه در کشور به وجود آید و در این راستا احتیاج است تا فرهنگ ارتباط دانشجویان و اساتید با پارک و شرکت ها به خوبی شکل گیرد.

وی ایجاد کانون پتنت در داخل پارک علم و فناوری را برای تبدیل اختراعات به پتنت واقعی و تبدیل آن به محصول را بسیار حائز اهمیت مطرح کرد.

دانشجو بعلاوه بر لزوم ایجاد شبکه آزمایشگاه ها به عنوان یکی از اجزای شبکه اکوسیستم نوآوری تاکید نمود و گفت: با توجه به آزمایشگاه های پیشرفته ای که در بعضی از بخش ها و دانشکده های دانشگاه وجود دارد، طراحی مدلی برای ایجاد شبکه آزمایشگاه ها در پارک علم و فناوری در راستای ایجاد شبکه اکوسیستم فناوری بسیار مفید خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: بحث سطح آمادگی بازار (MRL) و سطح آمادگی فناوری (TRL) باید متناسب با هم رشد نمایند و در فرایند فراوری یک محصول باید در همان گام اول فراوری نمونه، خریدار آن وجود داشته باشد تا به علت نبود خریدار و کمبود مالی، روند کار متوقف نشود.

دانشجو با تاکید بر صادرات و تبادل فناوری در پارک علم و فناوری گفت: پارک باید ایجاد یک مرکز صادرات و تبادل فناوری را در دستور کار خود قرار دهد و شرکت های موجود را حمایت و پشتیبانی کند و بتواند آن ها را در جهت تبادل فناوری سوق دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: پارک علم و فناوری به عنوان یکی از عناصر اکوسیستم فناوری و نوآوری، مراحل توسعه و فناورانه کردن اکوسیستم فناوری را با دقت و برنامه منسجم ادامه دهد تا در آینده بتوانیم شاهد فراوریات بیشتری از پارک باشیم و در این راستا مشارکت دانشکده ها و بعلاوه مخاطب سنجی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "لزوم توجه به صادرات و تبادل فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه به صادرات و تبادل فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید