پیغام های مثبت مذاکرات وین؛ آیا تحریم ها لغو و برجام احیا می گردد؟

به گزارش سریال شهرزاد، تهران(پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات وین امیدوارکننده است، درباره احتمال لغو تحریم ها و زمان برطرف آن ها شرح داد.

پیغام های مثبت مذاکرات وین؛ آیا تحریم ها لغو و برجام احیا می گردد؟

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه عصر شنبه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام با اشاره به گزارشات کمیسیون های برطرف تحریم و هسته ای و آخرین پیشرفت مذاکرات با طرف های برجام در وین، گفت به نظر می رسد یک تفاهم جدید در حال شکل دریافت است و اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد، راستای که باید طی گردد راستای است که الان مقداری شناخته شده تر است. وی البته تاکید نمود که این راستا، راستا آسانی نخواهد بود و اختلاف نظرها طوری نیست که انتها یافته باشد. اختلاف نظرهای جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند. عراقچی با بیان اینکه اصلاً علاقه مند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیستیم، تاکید نمود در حدی که احتیاج است باید بحث ها گفته گردد و مذاکرات ادامه پیدا خواهد نمود. وی این را هم گفت که فکر می کنیم مذاکرات به مرحله ای رسیده که طرف ها می توانند روی یک متن مشترک آغاز به کار نمایند و نگارش متن حداقل در حوزه هایی که اشتراک نظر وجود دارد آغاز گردد. به گفته معاون وزیر خارجه هیات ایرانی متن مورد نظر خود را هم در حوزه هسته ای، هم در حوزه برطرف تحریم ها آماده نموده و به همه طرف ها ارائه نموده که می تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد. در این ارتباط علی بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی به پانا گفت: زمانی که این نشست در وین تشکیل شد، یک دیپلماسی پنهانی هم فعال بود و هر دو طرف هم ایران و هم آمریکا کوشش می کردند تا با حسن نیت وارد جلسه و موضوعات شوند. اراده ای از هر دو طرف به چشم می خورد که به این موضوع سرانجام دهند. صحبت های روز گذشته جو بایدن هم نشان داد که با انعطاف پذیری بیشتری صحبت می نماید و حتی گفت که ایالات متحده نباید از اول هم از برجام خارج می شد.

وی با بیان اینکه این صحبت ها نشان دهنده انعطاف طرف آمریکایی است، ادامه داد: ما هم در همین راستا حرکت می کنیم. بنابراین گروه هایی که درحال تخریب نشست وین هستند باید به خودشان بیایند و بدانند به خاطر شرایط کرونایی و معیشتی، این تنها فرصت و موقعیتی است که ایران در اختیار دارد و شاید سال 2024 دوباره فردی جمهوری خواه رئیس جمهور آمریکا گردد و این بساط را دوباره بهم بریزد.

بیگدلی اضافه نمود: رئیس جمهور آمریکا تمایل زیادی برای حل این مشکل دارد. اختلاف های جدی که آقای عراقچی به آن ها اشاره نموده است مربوط به سطح انتظارات دو طرف است. البته جمهوری اسلامی نیز از خود انعطاف پذیری نشان داده و قرار است کارشناسانی که اکنون در وین هستند، لیستی از خواسته ها در ارتباط با لغو تحریم ها ارائه دهند و نیز تصمیم بگیرند ایران چگونه به تعهدات برجامی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه کورسویی از مذاکرات در ارتباط با لغو تحریم ها دیده می گردد، تأکید کرد: آنچه که برای ما اهمیت و در جهت تضمین منافع ملی کشورمان واقع شده است این است که باید به طور کلی مسائلمان را با غرب حل و فصل کنیم.

بیگدلی در بخش دیگری از سخنان خود به پیش شرط ایران مبنی بر لغو همه تحریم ها و راستی آزمایی اشاره نمود و اضافه نمود: همه تحریم ها فقط به برجام مربوط نمی شوند، چراکه بخشی از آن ها در ارتباط با مسائل دیگر و بعضی را هم کنگره تصویب نموده است. بنابراین باید تحریم های ناشی از برجام که ما را تحت فشار قرار داده است، مانند مسائل که بر سر راه فروش نفت وجود دارد یا ارتباط شبکه بانکی را گرفته و... برطرف شوند.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه تحریم های ناشی از برجام گلوگاه های مالی کشورمان را تحت فشار قرار داده و باید سریع تر لغو شوند، گفت: همانطور که یکبار آقای روحانی هم اعلام کردند تحریم نفتی و تحریم شبکه بانکی برایمان مهم است و باید برطرف شوند. بنابراین همین که مذاکرات ادامه پیدا نموده است نشان می دهد که هر دو طرف تمایل دارند مسائل حل گردد. فعلاً تصمیمات و سخنان جلسات به صورت علنی بازگو نمی گردد، اما در ادامه و روزهای آینده به مرور این کار انجام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: به اعتقاد من براساس پیشرفت مذاکرات وین، احتمالا تا یک ماه آینده بخش عمده ای از تحریم های آزاردهنده لغو خواهند شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "پیغام های مثبت مذاکرات وین؛ آیا تحریم ها لغو و برجام احیا می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام های مثبت مذاکرات وین؛ آیا تحریم ها لغو و برجام احیا می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید