5 دهه انتظار برای تکمیل یک جاده

به گزارش سریال شهرزاد، پوپک قاسمی- خلخال- خبرنگار:شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب در بن بست قرار گرفته است. اهالی این منطقه و حتی مردم شهرهای همسایه با خلخال علاوه بر تامین ایمنی جاده ها، انتظار دارند با فراهم کردن زیرساخت ارتباطی شاهد حضور سرمایه گذاران و گردشگران در این شهرستان برای رسیدن به توسعه باشند.

5 دهه انتظار برای تکمیل یک جاده

توسعه ای که بی شک در بهبود جهتهای ارتباطی و بهسازی محورهای مواصلاتی میسر است. اما عمر پروژه های جاده ای این شهرستان به چند دهه می رسد و رنگی از امید برای تکمیل و بهره برداری ندارد. یکی از این محورها جاده کلور - درام است که پیش تر مسئولان وعده افتتاحش را تا خرداد 92 داده بودند اما تاکنون محقق نشده است و بر اساس آنچه از شواهد برمی آید، آینده ای نزدیک هم نمی توان برای تکمیل و بهره برداری از این محور مواصلاتی خلخال متصور شد.

هرچند طی سال های اخیر اقداماتی برای این پروژه ملی انجام شده است، سرعت پیشرفت پروژه در حد مطلوب نیست و امروز همین امر موجب شده است مطالبات مردمی برای افزایش سرعت پروژه و تکمیل آن بالا بگیرد. گفته می گردد که پیمانکار فعلی پروژه با مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم می نماید که همین مساله موجب بروز مسائل و مسائلی در روند احداث و تکمیل پروژه شده است. جاده کلور - درام در بخش شاهرود خلخال و در جنوبی ترین نقطه استان اردبیل و راه ارتباطی تهران - زنجان - تبریز و قزوین - رشت است. ایجاد زیرساخت ارتباطی می تواند این منطقه را شاهراه حیاتی ارتباط استان با شمال و مرکز کشور کند.

  • نبود جاده ارتباطی

صاحب نظران و فعالان منطقه، نبود جاده ارتباطی مناسب را عمده مشکل شهرستان خلخال و مناطق آن می دانند؛ برای مثال در روستای تیل شاهرود چشمه آبگرم تیل از مناطق طبیعی جنوب استان اردبیل است که با داشتن چشمه های آب درمانی به لحاظ توریسم درمانی می تواند مورد توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد. اهالی روستا سال هاست چشم امید به بهره برداری از جاده کلور - درام دارند تا با محقق شدن اولین گام توسعه در این منطقه اقداماتی در معرفی و بهسازی این آبگرم برداشته گردد.

جاده کلور - درام که ساخت آن از سال 43 آغاز شده تاکنون به بهره برداری نرسیده است. این جاده را می توان شاهراه امید توسعه شاهرود نامید که سال هاست اهالی چشم به تکمیل آن دوخته اند. این جاده در جهت گرجهتی و در حد فاصل شهر طارم واقع شده است و از یک جهت زیبای کوهستانی از استان اردبیل وارد استان گیلان می گردد. یکی از مهم ترین نکات و ویژگی های شاخص این جاده هم کاهش مسافت سفر اردبیل به تهران از 595 کیلومتر به 515 کیلومتر است. تکمیل نشدن جاده ای به این تاثیرگذاری برای مسئولان کشور نیز تأمل برانگیز بوده است و بر تکمیل هرچه سریع این جاده تاکید داشته و دارند.

  • امضای طومار برای تسریع در ساخت

محمد عمیدی یکی از ساکنان خلخال در انتقاد از پیشرفت کند اجرای محور کلور - درام عنوان می نماید: قرار بود این جهت سال 92 افتتاح گردد اما سال هاست همچنان به همین وضعیت باقی مانده است. حتی در سال 95 هم مردم منطقه طوماری با 15هزار امضا جمع آوری کردند و به وزارت راه و شهرسازی تحویل دادند. کمپین مردمی هم برای پیگیری تکمیل این جهت تشکیل شده است و با پیگیری های مستمر و مساعدت بعضی دلسوزان استان در 15 ماه گذشته کار این جاده در وضعیت خوبی نهاده شد.

وی ادامه می دهد: هرچند طی ماه های گذشته این طرح در حال انجام بود و پیمانکار فعال داشت، طی چند وقت اخیر فعالیت کمتری در آن انجام می گردد و به نظر می رسد دوباره در حال بازگشت به شرایط قبل و توقف اجرای پروژه است. پیمانکار این طرح به علت نامهربابی وزارتخانه و مسئولان استانی نسبت به پروژه با کمبود اقتصادی دست و پنجه نرم می نماید و این مساله پیشرفت آن را کند نموده است.

  • خلخال - کلور - درام؛ طرح ملی

فرماندار خلخال با اشاره به این که جاده خلخال - کلور - درام به عنوان یک طرح ملی مطرح است، می گوید: ساخت و تکمیل این پروژه عمرانی فقط مختص شهرستان خلخال نیست و باید مسئولان استان های اردبیل، زنجان و حتی گیلان به عنوان راه اصلی برای آینده استان های خود به این جاده نگاه نمایند. فریدون بابایی تأمین اعتبارات اقتصادی و جدیت پیمانکاران را 2 عامل تسریع عملیات احداث جاده عنوان می نماید و می افزاید: تأمین اعتبارات پروژه با پیگیری فرمانداری خلخال و نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی محقق شده است.

بابایی با بیان این که جاده خلخال - کلور - درام در جهتی با آب و هوای گرم و معتدل در حال ساخت است و در طول آن از گردنه های صعب العبور خبری نیست، می گوید: با تکمیل این جاده فاصله اردبیل تا تهران 80 تا 100 کیلومتر کاهش می یابد و علاوه بر آن از بار ترافیکی آزادراه تهران - زنجان - تبریز و قزوین - رشت کم می گردد. وی با بیان این که در جهت جاده کلور - درام احداث 6 پل بزرگ بر روی رودخانه شاهرودچایی پیش بینی شده است، اظهار می نماید: در حال حاضر 4 دستگاه از این پل ها کاملاً تکمیل شده است و 2 پل دیگر در مرحله سقف ریزی است.

  • افزایش اعتبار

مدیر کل راه و شهرسازی استان با بیان این که پروژه کلور - درام فعال است و برای اتمام این طرح ملی به 200 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است، اظهار می نماید: از مجموع جهت 55 کیلومتری این پروژه 37 کیلومتر در داخل حوزه استحفاظی استان اردبیل واقع شده بود که اخیراً با واگذاری 5 کیلومتر از جهتباقی مانده در حوزه استان زنجان این مسافت به 42 کیلومتر در داخل حوزه این استان افزایش یافته است.

محبوب حیدری با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه راه و شهرسازی از 15 میلیارد تومان در سال 96 به 150 میلیارد تومان در سال های 97 و 98 بیان می نماید: با توجه به افزایش بودجه این حوزه تمامی پروژه های راه سازی این استان دارای ردیف اعتباری ملی هستند. وی تاکید می نماید: برخورداری پروژه های راه سازی از ردیف اعتباری ملی موجب شده با وجود محدودیت در ردیف های اعتباری استانی، همه پروژه های راه سازی استان فعال و در حال پیشرفت باشند.

حیدری از پروژه راه اصلی خلخال، کلور، درام به منجیل به عنوان یکی از راه های اصلی و بزرگ استان اردبیل نام می برد و می گوید: در سال های اخیر با به کارگیری پیمانکار توانمند در این پروژه و توجه مسئولان استان عملیات اجرایی این راه شتاب گرفته است. بر این اساس قصد داریم بیش از 2 میلیارد و 600 میلیون تومان از بدهی پیمانکار طرح مذکور را پرداخت کنیم و برای پرداخت بقیه مطالبات نیز برنامه ریزی می گردد.

وی با اشاره به این که ما برای پروژه های استان اولویت بندی انجام داده ایم و این جاده جزو اولویت های اصلی ما محسوب می گردد، عنوان می نماید: با وجود این که تکمیل عملیات اجرایی احتیاجمند تأمین منابع اقتصادی است، با واگذاری 5 کیلومتر از جهت واقع در حوزه استحفاظی استان زنجان به راه و شهرسازی استان اردبیل عملیات راه سازی در این جهت هم اکنون آغاز شده است و امیدواریم این طرح به زودی زیر بار ترافیک برود. این پروژه ملی، به هیج وجه پروژه ساده ای نیست و احتیاج به کار کارشناسی دارد؛ البته به دلیل این که در منطقه کوهستانی واقع شده است کار را برای پیمانکار سخت می نماید اما کل مجموعه با تمام توان خود برای تکمیل پروژه کار می نمایند.

  • مزایای جاده

کلور - درام از طرح های مشترک 2 استان اردبیل و زنجان است و در حال حاضر راه اصلی خلخال به مرکز کشور هم محسوب می گردد. کارشناس راه و شهرسازی در خصوص مزایای جاده کلور - درام اظهار می نماید: شهرستان خلخال سردسیرترین منطقه استان اردبیل است که به دلیل جغرافیای کوهستانی اش در فصل زمستان اغلب راه های ارتباطی آن به دلیل بارش برف و کولاک بسته می گردد. اما جاده کلور - درام به دلیل عبور از مناطق گرجهتتر، مسائل سایر جاده های برف گیر خلخال را در فصل زمستان نخواهد داشت.

مهدی حسین زاده می افزاید: با ساخت و تکمیل جاده کلور - درام، رانندگان و مسافران در فصل زمستان می توانند به جای عبور از گردنه های صعب العبور و برف گیر، از این جاده به عنوان جهتی مطمئن برای تردد به استان های زنجان یا گیلان و مرکز کشور استفاده نمایند. حسین زاده تاکید می نماید: جاده خلخال - درام - کلور - منجیل، چند سالی است به دغدغه مردم جنوب استان اردبیل تبدیل شده است و تکمیل آن ضمن جلوگیری از خطرهای سفر در گردنه های حیران، اسالم، پونل و سرچم، سفرهایی کوتاه مدت و ایمن را برای مسافران رقم می زند؛ البته مشروط به این که زیرساخت و فضای خوبی را برای مسافرت های اهالی منطقه و جذب گردشگران ایجاد نمایند.

این کارشناس تاکید می نماید: این جاده در جوار رودخانه شاهرود و سفیدرود عاری از گردنه های کوهستانی و آب وهوای نگران نماینده برفی برای مسافرت است و با چشم اندازهای وصف ناپذیر خود می تواند به یکی از عوامل موثر بر رونق گردشگری، اقتصاد و اشتغال زایی برای بیش از 100 روستای محروم در مناطق خورش رستم، شاهرود خلخال و طارم زنجان تبدیل گردد.

  • انتظار برای تکمیل جاده خلخال - کلور - درام ادامه دارد

جاده 160 کیلومتری خلخال - کلور - درام از روستای درو در بخش شاهرود خلخال آغاز می گردد و با گذر از شهر کلور و شال در شهرستان خلخال، از جهت روستای گلوزان وارد استان زنجان خواهد شد. این جاده در ادامه پس از عبور از حوالی روستاهای جعفرآباد، پاوه رود و درام وارد حوزه استحفاظی استان گیلان می گردد و پس از افتتاح فاصله ارتباطی شهر خلخال با مرکز کشور را 90 کیلومتر کاهش خواهد داد.

این جاده در جنوب استان در صورت تکمیل می تواند تحولی در توسعه جنوب استان ایجاد کند اما به مانند دیگر پروژه های راه سازی شهرستان خلخال تاکنون به بهره برداری نرسیده است. برای تکمیل عملیات اجرایی این جاده 14 کیلومتر از جهت فاقد آسفالت این جاده در داخل حوزه استحفاظی خلخال است که با تکمیل این جهت 27 کیلومتری روستای ماجولان خلخال تا ماسوله در استان گیلان آسفالت می گردد. عملیات اجرایی راه ارتباطی خلخال به شهر گردشگری ماسوله در استان گیلان نیز از سال 54 به عنوان یک طرح ملی آغاز شده ولی به دلایل مختلف در سال های گذشته پروژه گاهی فعال و در بعضی سال ها تعطیل شده و بیش از 40 سال است اهالی چشم به این راه دوخته اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "5 دهه انتظار برای تکمیل یک جاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 دهه انتظار برای تکمیل یک جاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید