ظلم در حق زنان پشت در مانده یا راهی برای مطالبه؟

به گزارش سریال شهرزاد، بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا با همه جذابیت هایش بدون زنان ایرانی برگزار می گردد و این شاید یکی از بزرگ ترین حسرت هایی باشد که تا همیشه در دل زنان این سرزمین بماند.

ظلم در حق زنان پشت در مانده یا راهی برای مطالبه؟

به گزارش سریال شهرزاد ،بهناز میرمطهریان ، فینال لیگ قهرمانان آسیا باز هم بدون زنان ایرانی در استادیوم آزادی برگزار می گردد. دردسرهای ناشی از حضور بانوان در بازی دوستانه تیم ملی مقابل بولیوی به اندازه ای بود که مسوولان فدراسیون فوتبال تمایل ندارند در برهه کنونی بار دیگر خود را با این دردسرها رو به رو نمایند. همین موضوع حضور زنان در فینال آسیا را به چند تن از مقام های مسوول زن محدود نموده است. موضوعی که موافقان حضور زنان در استادیوم ها را به دو گروه تقسیم نموده است. موافقان و مخالفان حضور گزینشی بانوان در استادیوم ها. سوالی که مطرح می گردد این است که حرف هر یک از این دو گروه چیست و حق با کدام گروه است؟

تا کنون با حضور زنان در استادیوم آزادی برای بازی برگشت فینال آسیا موافقت نشده است. ورود بانوان تقریباً منتفی است. می گویند همان حضور گزینشی زنان برای بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران مقابل بولیوی هم اینقدر برای فدراسیون فوتبال دردسر و هجمه به همراه داشته که حالا برای مسابقه ای چون فینال آسیا ریسک ننمایند. ضمن اینکه مسوولان فدراسیون معتقدند مسیری که با ورود بانوان در آن بازی باز شده بود، اگر بخواهد ادامه پیدا کند، برای بازی های ملی است نه باشگاهی. نه فینال لیگ قهرمانان آسیا.

رویارویی پرسپولیس – کاشیما اما در چارچوب بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا، چیزی کم از یک بازی ملی بزرگ ندارد. مسابقه ای که در ابعاد بین المللی حائز اهمیت است و نگاه فوتبالی ها در سراسر جهان را به خود جلب می نماید تا جای خالی زنان ایرانی در استادیوم 100 هزارنفری آزادی بیش از همیشه به چشم بیاید. البته ممانعتی برای ورود زنان ژاپنی وجود ندارد و خانواده بازیکنان یا طرفداران ژاپنی می توانند در استادیوم آزادی بازی را در کنار مردان تماشا نمایند.

آنچه موجی از اعتراض و ناراحتی ها را در شبکه های اجتماعی به وجود آورده اما حضور تعدادی از مقام های مسوول زن در میان تماشاگران ویژه این بازی است. همه این انتقادها از سوی مدافعان حضور زنان در استادیوم ها هم از زمانی شروع شد که معصومه ابتکار به عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از احتمال حضورش به عنوان این تماشاگران ویژه گفت: برای حضور در استادیوم برای بازی پرسپولیس قول صد در صد نمی دهم اما تمام تلاشم را خواهم کرد تا برای تماشای بازی بروم.

از طرفی لیلا صوفی زاده هم به عنوان نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال برای این بازی در استادیوم حاضر خواهد شد و بعید نیست چند تن دیگر از کارمندان فدراسیون فوتبال و یا چهره های تیم های فوتبال و فوتسال بانوان هم در میان این میهمانان ویژه باشند.

حضور تعدادی از زنان به عنوان میهمانان ویژه اما مدافعان حضور زنان در استادیوم ها را به دو گروه تقسیم نموده است. عده ای که معتقدند مسیر باز شدن درها به روی زنان از همین راه حضورهای گزینشی می گذرد و عده ای که می گویند: یا همه و یا هیچکس! و با همین رویکرد افرادی را که به عنوان تماشاگر ویژه در استادیوم آزادی حاضر می شوند را به باد انتقاد می گیرند.

منتقدان حضور گزینشی زنان در استادیوم معتقدند که حضور گزینشی در شرایطی که زنان مشتاق زیادی پشت درهای استادیوم مانده اند و اجازه حضور پیدا نمی نمایند، ظلم در حق پشت در مانده هاست. حال آنکه موافقان این جریان معتقدند با شرایط فعلی حاکم بر جامعه، حضور یکباره زنان عملاً امکان پذیر نیست و اگر بخواهیم درها به روی زنان باز شوند، باید این مراحل را طی کنیم و از حضور گزینشی استقبال کنیم.

کدام گروه درست می گویند؟ کدام یک از این روینمودها می تواند گامی مثبت باشد به سمت حضور زنان در استادیوم ها؟ آیا معدود زنانی که می توانند در استادیوم حاضر شوند با تحریم و ممانعت از رفتن به استادیوم ها، می توانند در مسیر ورود زنان تأثیرگذار باشند؟

آن ها که حضور گزینشی را پذیرفته اند، در پاسخ به این سوالات معتقدند منطقی ترین حالت ممکن شاید این باشد که بپذیریم در چه موقعیتی قرار داریم و نوع مطالبه یک درخواست در میان هجمه هایی که علیه آن وجود دارد، چگونه است؟ مردم و جامعه چه می خواهند و چه موانعی بر سر راه است؟

باید بپذیریم که شرایط مطالبه یک درخواست در کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته متفاوت است و پیچیدن نسخه برای مسئله ای در کشورهای در حال توسعه با راهکارهایی که در کشورهای توسعه یافته جواب می دهند، می تواند حتی یک گام رو به عقب یا شکستی بزرگ به حساب بیاید.

یکی از زنانی که مجوز حضور در استادیوم را پیدا نموده بودیم در دفاع از تصمیمش می گفت: خود ما نباید از حق مسلم مان کوتاه بیاییم. چون اگر ما هم نرویم، هیچکس نمی پرسد چرا هیچ زنی نیامد اما اگر برویم می گویند چرا آمدند و همین یعنی یک گام به سمت باز شدن درها به روی زنان.

هرچند حالا حضور بانوان در بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا حتی به صورت گزینشی هم اتفاق نخواهد افتاد و زنان ایرانی استادیوم آزادی احتمالاً به چند مقام مسوول زن محدود می گردد. واقعیت این است که تصمیم گیری در این رابطه از دست فدراسیون فوتبال هم خارج شده است. البته که مسوولان فدراسیون هم با توجه به مشکلاتی که با نزدیک شدن به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تهدید صندلی تاج دارند و دغدغه هایی که بابت حضور ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تماشای بازی فینال به وجود آمده، به درگیری با دردسرهای ناشی از حضور بانوان در استادیوم آزادی تمایل چندانی ندارند و به نظر می رسد پیگیری درباره این موضوع را به زمان دیگری موکول نموده باشند.

بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا با همه جذابیت هایش بدون زنان ایرانی برگزار می گردد و این شاید یکی از بزرگ ترین حسرت هایی باشد که تا همیشه در دل زنان این سرزمین بماند.

1- 3

منبع: ایران ورزشی

به "ظلم در حق زنان پشت در مانده یا راهی برای مطالبه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظلم در حق زنان پشت در مانده یا راهی برای مطالبه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید