میراثی که مسابقات شطرنج درهمدان به جا گذاشت

به گزارش سریال شهرزاد، خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مردادماه سال جاری مسابقات شطرنج جام ملت‌های آسیا بدون کوچک‌ترین مشکل در همدان برگزار شد و پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین به‌خوبی میزبانی این مسابقات را به پایان رساند اما اعتبار برگزاری این مسابقات همچنان تأمین نشده است.

میراثی که مسابقات شطرنج درهمدان به جا گذاشت

رئیس هیئت شطرنج استان همدان به دبیرخانه رویداد همدان 2018 درخواست مبلغ 450 میلیون تومان برای برگزاری این مسابقات را داده بود اما با شروع مسابقات تنها با 100 میلیون تومان این مبلغ موافقت شد که گویا همچنان حتی این 100 میلیون تومان هم محقق نشده است.

این در حالی است که بیش از 400 میلیون تومان هزینه هتلینگ مسابقات شده که در صورت تأمین نشدن این مبلغ؛ چک‌هایی که هیئت شطرنج همدان به مدیران هتل‌ها داده‌ برگشت خواهد خورد.

نفری 100 دلار از هر شطرنج‌باز خارجی دریافت شده است

از سوی دیگر رئیس فدراسیون شطرنج در نشست خبری پیش از آغاز مسابقات و در جمع سریال شهرزاد گفت: مبلغی بابت ورودی از تیم‌ها برای شرکت در این مسابقات دریافت نشده اما حالا با اتمام مسابقات شنیده می‌شود نفری 100 دلار از هر شطرنج‌باز خارجی دریافت شده که بنا بر آمار 120 شطرنج‌باز منهای سرپرست و سایر عوامل در این مسابقات حضورداشته‌اند که اگر جمع و تفریق کنیم مبلغ قابل‌توجهی توسط فدراسیون دریافت شده است.

طی پیگیری‌ها و صحبت با مسئولان فدراسیون چنین عنوان شد که مبلغ دریافتی برای هزینه جابه‌جایی این نفرات از تهران به همدان و بالعکس صرف شده که با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان با اتوبوس جابه‌جاشده‌اند هزینه چندانی نداشته است و این در حالی است که از این ورودی‌ها به گفته رئیس هیئت شطرنج استان همدان مبلغی به همدان داده نشده است.

موضوع بعدی اینکه فدراسیون شطرنج با 3 تیم در مسابقات جام ملت‌های آسیا در همدان حضور پیدا کرد که با نفراتی که از تهران به همدان آورده‌اند بیش از 50 نفر دریکی از هتل‌های همدان اسکان داده شدند که حتی هزینه اسکان خود به همدان را هم متولیان با توجه به اسپانسرهای عظیمی که داشته‌اند پرداخت نکرده‌اند که این موضوع جای تأسف دارد چراکه بازهم بار این میزبانی تنها به دوش همدان بوده است.

به هر حال مسابقات شطرنج جام ملت‌های آسیا در نهایت بدون کوچک‌ترین مشکل از نظر امنیتی در همدان برگزار شد تا به مردم آسیا و کشورهایی که می‌خواهد به ایران سفر کنند ثابت شود کشور ایران و تمامی شهرهای آن برخلاف تبلیغاتی که توسط کشورهای معاند انجام می‌شود از نظر امنیتی هیچ گونه مشکلی ندارد.

همچنین حاشیه‌هایی که در مورد مشکل حجاب تیم های خارجی برای ورود به مسابقات توسط رسانه‌های بیگانه ایجاد شده بود در برگزاری مسابقات خللی ایجاد نکرد و حتی بانوان خارجی که در این رقابت ها حضور پیدا کرده بودند با توجه به آشنایی بافرهنگ ایرانی با مانتو و شال و روسری در این مسابقات حضور پیدا کردند و با این موضوع هیچ‌گونه مشکلی نداشتند.

تمام کشورها بدون استثنا با تیم‌های اصلی‌ آمده بودند

رئیس هیئت شطرنج استان‌همدان در همین راستا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نحوه میزبانی همدان در مسابقات شطرنج جام ملت‌های آسیا اظهار داشت: طبق اظهارات مسئولان فدراسیون و فدراسیون آسیایی این مسابقات از لحاظ کیفی از سطح بسیار بالایی برخوردار بود و غیر از کشور چین که با تیم دوم خود در این مسابقات شرکت کرده بود تمام تیم‌ها بدون استثنا با تیم‌های اصلی‌ آمده بودند و درجه بین‌المللی آن‌ها گواهی حرف من است.

احمد علی‌بابایی افزود: از آنجایی که تیم قهرمان این مسابقات به جام جهانی شطرنج راه پیدا می‌کند تیم‌ها نمی‌توانستند با دست خالی در این مسابقات شرکت کنند و باید قوی می‌آمدند.

حضور کشورهای صاحب‌نام شطرنج در همدان

وی بابیان اینکه تیم کشور چین تصور می‌کرد با تیم خود هم به راحتی می‌تواند ایران و سایر رقبا را شکست دهد ولی وقتی آمدند و این نتایج را دیدند شوکه شدند، گفت: این مسابقات از لحاظ کیفی با حضور کشورهای صاحب‌نام شطرنج در سطح بسیار بالایی بود.

رئیس هیئت شطرنج استان‌همدان با اشاره به حضور کمی تیم‌ها در این مسابقات گفت: از لحاظ کمی و با توجه به تبلیغات منفی علیه کشور ایران 11 کشور در این مسابقات شرکت کردند که نشان می‌دهد ما در زمینه تبلیغات و ارتباط با حوزه شطرنج در آسیا خوب عمل کرده‌ایم.

بابایی عنوان کرد: حضور 14 تیم در این مسابقات نشان از سطح بالای این مسابقات از لحاظ کمی داشت.

وی با اشاره به وضعیت اسکان و تغذیه تیم‌ها بیان کرد: از لحاظ کیفیت برگزاری می‌توانستیم در مکان‌های ارزان‌تر این مسابقات را برگزار کنیم ولی برای اینکه ثابت کنیم همدان شایستگی پایتخت آسیا شدن در سال 2018 را دارد دست به ریسک بزرگی زدیم و با هتل‌های بزرگ همدان وارد مذاکره شدیم.

رئیس هیئت شطرنج استان‌همدان عنوان کرد: در نهایت با یکی از هتل های همدان برای برگزاری این مسابقات به توافق رسیدیم و از آنجایی که بنده در مسابقات زیادی همچون جوانان جهان در هند و مسابقات دانش‌آموزی در چین حضور داشته ام با قطعیت می‌گویم نحوه اسکان، تغذیه و فضای برگزاری مسابقه در همدان هیچ‌چیزی از استانداردهای جهانی کم نداشت.

بابایی بابیان اینکه از لحاظ امنیتی این مسابقات کوچک‌ترین مشکلی نداشت، گفت: از نیروی انتظامی، امنیتی و حراست اداره کل ورزش و جوانان باید تشکر کنم که این مسابقات بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای از لحاظ امنیتی برگزار شد.

وی یادآور شد: ثابت کردیم برخلاف تبلیغات منفی؛ امنیت بسیار بالایی در کشورمان وجود دارد.

رئیس هیئت شطرنج استان‌همدان بابیان اینکه امکانات گردشگری همدان را به خوبی به تیم‌های خارجی معرفی کردیم، بیان کرد: 120 شطرنج‌باز خارجی که همراه سرپرستان خود بسیار بیشتر از این تعداد هستند در این مدت از فضاهای گردشگری همدان بازدید کردند.

بابایی افزود: 120 نفر حداقل هر کدام 2 هزار دلار در این مدت در همدان خرج کردند که به عبارتی در این ایام 240 هزار دلار برای استان و کشورمان ارزآوری شد.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره هزینه‌های مالی این مسابقات بیان کرد: بنده از دبیرخانه رویداد 2018 همدان 450 میلیون تومان برای برگزاری این مسابقات درخواست دادم اما نمی‌دانم آقایان با استناد به چه چیزی از 350 میلیون تومان این مبلغ به راحتی چشم‌پوشی کردند.

بابایی بابیان اینکه اول شهریورماه موعود چک‌های هیئت به هتل ها است، بیان کرد: وقتی در دل مسابقات رفتم و دیدم 100 میلیون تومان تصویب کرده‌اند شوکه شدم چراکه چگونه می‌شود با این شرایط اقتصادی 11 کشور را بیاورید 10 روز اسکان بدهید و در آخر بدون مشکلات مسابقات را پایان ببرید و بعد تنها 100 میلیون تومان اعتبار برای مسابقات در نظر بگیرند.

وی عنوان کرد: متأسفانه هنوز هم همین 100 میلیون تومان محقق نشده اما مسئولان استان از نمایندگان مجلس و سایر مسئولان قول مساعد داده‌اند که مبلغ وصول شود.

رئیس هیئت شطرنج استان‌همدان بابیان اینکه مسابقات شطرنج جام ملت‌های آسیا به‌هیچ‌عنوان اسپانسر نداشت، گفت: تیم ملی ایران و فدراسیون اسپانسرهای خوبی در این مسابقات داشت اما متأسفانه در کل رایگان در این مسابقات شرکت کردند و ما از فدراسیون می‌خواهیم حداقل هزینه اسکان خود را به همدان پرداخت کنند.

فدراسیون برای این مسابقات ورودی دریافت کرده بود

بابایی افزود: فدراسیون برای این مسابقات ورودی دریافت کرده بود که انتظار داریم از محل اسپانسر خود حداقل هزینه‌های حضور خود را به همدان پرداخت کنند.

وی با اشاره به قهرمانی ایران در این مسابقات بیان کرد: تیم ملی ایران برای اولین بار در تاریخ شطرنج کشور در هر 3 بخش رپید، بیلیتس و استاندارد قهرمان جام ملت‌های آسیا شد و این بستری بود که در همدان فراهم شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه از میزبانی همدان خوب رضایت وجودداشت، اظهار داشت: سطح مسابقات از هر نظر بسیار قابل توجه بود و تیم های مطرح آسیا به خوبی در این مسابقات شرکت کرده بودند.

رسول منعم گفت: رنکینگ شطرنج‌بازان بالای 2600 بود که این امر نشان دهنده سطح بالای این مسابقات از نظر کیفی است و از نظر کمیت نیز تعداد تیم ها قابل توجه بود.

نمره خوبی از تمامی شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی گرفتیم

منعم افزود: از نظر اسکان و تغذیه یکی از بهترین هتل‌های همدان در اختیار این مسابقات قرارگرفته بود که به گفته تمام شطرنج‌بازان چیزی کم‌تر از اسکان مسابقات جهانی نیز نداشت و توانستیم نمره خوبی از تمامی شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی گیریم.

وی بابیان اینکه برگزاری این مسابقات نقطه عطفی در تاریخ شطرنج همدان است، گفت: برگزاری مسابقات شطرنج آسیا در همدان و آن هم در تاریخی که همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 معرفی‌شده باعث معرفی و شناخته شدن پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین خواهد شد.

منعم عنوان کرد: 120 شطرنج‌باز خارجی به همراه سرپرستان و عوامل اجرایی خود با جاذبه‌های گردشگری همدان آشنا شدند که هر کدام از این نفرات می‌توانند سفیران همدان باشند و استان ما را به ملت خود معرفی کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان بابیان اینکه از برگزاری چنین رویدادهایی استقبال می‌کنیم، بیان کرد: زیرساخت‌ها به خوبی در همدان فراهم‌شده و می‌توانیم رویدادهای مختلف ورزشی را در همدان میزبانی کنیم.

وی عنوان کرد: به تمامی روسای فدراسیون‌ها اعلام می‌کنیم که همدان آمادگی برگزاری رویداد ملی و فراملی را به خوبی دارا است.

بنابراین گزارش، به طور قطع برگزاری چنین مسابقاتی در سطح آسیا و حتی بین‌المللی می‌تواند پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین را به دنیا معرفی کند چراکه امروزه بحث توریسم و گردشگری در دنیا به یکی از صنعت‌های پول‌ساز تبدیل‌شده و باید ما نیز بتوانیم به خوبی از این پتانسیل استفاده کنیم اما اینکه همدان بارمالی مسابقات را به تنهایی تحمل کند دور از انصاف است و باید در این رویه تجدیدنظر شود.

منبع: mehrnews.com

به "میراثی که مسابقات شطرنج درهمدان به جا گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراثی که مسابقات شطرنج درهمدان به جا گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید