آیا کلاژن برای پوست خوب است؟

به گزارش سریال شهرزاد، کلاژن برای حفظ حالت کشسانی پوست لازم است و آن را صاف تر، پُر تر و نرم تر نشان می دهد. متاسفانه به گفته مجله Plastic and Aesthetic Research، سطوح کلاژن ما از اوایل بزرگسالی به طور میانه 1 درصد تا 1.5 درصد کاهش می یابد.

آیا کلاژن برای پوست خوب است؟

سریال شهرزاد | یک ماده ضدپیری موثر، شاه کلیدِ مراقبت از پوست است. بعضی از متخصصان می گویند کلاژن می تواند کلیدِ دستیابی به ظاهری جوان تر باشد. اما آیا کلاژن برای پوست خوب است یا فقط گرایش دیگری در دنیای زیبایی و سلامتی است که شواهد اندکی برای پشتیبانی از آن وجود دارد؟

به گزارش سریال شهرزاد ، یکی از پروتئین های ضروری که به شکل طبیعی در بدن وجود دارد کلاژن است که به پوست ظاهری درخشنده، جوان و فربه می دهد. اما متاسفانه با بالا رفتن سن این پروتئین تحلیل رفته و سبب چین و چروک و افتادگی پوست می گردد. کلاژن به عنوان مکمل یا کرم به صنعت بزرگی تبدیل شده است و رشد بازار جهانی کلاژن ظرف پنج سال بعدی به پیش بینی کارشناسان 16.7 میلیارد دلار پیش بینی شده است. این وعده که مکمل کلاژن می تواند ابزار موثری در مبارزه با پیری باشد یک محرک قابل توجه است، اما اگر مصرف مکمل کلاژن یا استفاده موضعی از کرم کلاژن بتواند زمان را برای اپیدرم یا روپوست به عقب بازگرداند چطور؟

ما به این موضوع نگاه عمیق تری کردیم و با یک متخصص پوست دارای مجوز مشورت کردیم تا نحوه یاری کلاژن به بهبود پوست، نحوه پشتیبانی تحقیقات از مکمل های کلاژن و روش های دیگر افزایش کلاژن در رژیم غذایی را بهتر درک کنیم.

ضدپیری

کلاژن برای حفظ حالت کشسانی پوست لازم است و آن را صاف تر، پُر تر و نرم تر نشان می دهد. متاسفانه به گفته مجله Plastic and Aesthetic Research، سطوح کلاژن ما از اوایل بزرگسالی به طور میانه 1 درصد تا 1.5 درصد کاهش می یابد.

مقدار تاثیر کرم های موضعی و مکمل ها هنوز جای بحث دارد.طبق اعلام انجمن ملی اگزما، به رغم محبوبیت فزاینده مکمل های کلاژن میان اینفلوئنسر ها و چهره های مشهور، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد این مکمل ها ظاهر پوست را بهبود می بخشند. به این منظور و برای آگاهی بیشتر با دکتر آلیسون اِرلیخ متخصص پوست تبادل نظر کردیم. او به آنالیز سیستماتیک و متاآنالیز سال 2021 اشاره نمود که محققان آن دریافتند مکمل های کلاژنِ هیدرولیزشده رطوبت و کشسانی پوستِ بیش از هزار شرکت نماینده را افزایش داده و این اصلاح حدود چهار هفته پس از مصرف مکمل ها دوام آورد.

سال 2019 مقاله ای در مجله Nutrients مطالعه ای را توصیف کرد که در آن محققان به دو گروه از شرکت نمایندگان، مکمل کلاژن و یک دارونما دادند. محققان برای آنالیز رطوبت، کشسانی، زبری و تراکم پوست از یک سری آزمون های علمی استفاده کردند. نتیجه آنالیز این بود که گروهِ مصرف نماینده مکمل های کلاژن پس از 16 هفته به وضوح نتایج بهتری گرفتند.

اثر آنتی اکسیدان

مطالعه سال 2020 درباره کلاژن و ژلاتین استخراج شده از ضایعات پوستی ماهی تن این یافته را تایید می نماید که پپتید های کلاژن روی پوست اثر آنتی اکسیدانی اعمال می نمایند.

محققان دریافتند کلاژن و ژلاتین استخراج شده منبع عالی پپتید های آنتی اکسیدان هستند که می توانند از پوست در برابر رادیکال های آزادی که مسئول تجزیه کلاژن پوست هستند، محافظت نمایند.

التیام زخم

کلاژن اثر قدرتمندی بر بهبود زخم دارد، درنتیجه پودر کلاژن یک روش درمانی عالی در ترمیم پیشرفته زخم هاست. به نظر می رسد کلاژن با افزایش فعالیت فیبروبلاست پوستی روی زخم اثر می گذارد و منجر به افزایش سنتز کلاژن می گردد. به بیان ساده تر، به عنصر سازنده ضروری در فرایند ترمیم تبدیل می گردد. با این حال ارلیخ می گوید ایرادات بعضی مطالعات خاص درباره کلاژن این قبیل پرسش ها را ایجاد می نماید:

- بعضی مطالعات از کلاژن به همراه عناصر متعدد دیگر استفاده نموده اند که هر یک پتانسیل بهبود پوست را دارد.

- بسیاری از مطالعات درباره مکمل کلاژن از مقدار های کوچک نمونه یا سوژه های حیوانی استفاده نموده اند که بر قدرت و قابلیت اطمینان داده ها اثر می گذارد.

- گاهی اوقات نتایجِ اثربخش به صورت شخصی گزارش شده اند به این معنا که شرکت نمایندگان خودشان درباره ظاهر پوست شان قضاوت نموده اند و سنجش دقیقی در این زمینه انجام نشده است.

- بهبود های جزئی در یک مطالعه شاید بازتاب تغییرات مشهود پوستی نباشد.

چگونه کلاژن بیشتری دریافت کنیم

ممکن است با خوردن غذا های غنی از کلاژن یا مصرف مکمل کلاژن بتوان سطوح کلاژن را تقویت کرد. غذا هایی که در ادامه معرفی می کنیم غنی از کلاژن یا حاوی آمینواسید هایی هستند که در فراوری کلاژن به بدن یاری می نمایند:

- آب مغز استخوان

- گوشت، مرغ و ماهی

- تخم مرغ

- غذا های سرشار از ویتامین C از جمله مرکبات، فلفل های دلمه ای، انواع توت ها و گوجه فرنگی

- سبزیجاتی با برگ های تیره

- سیر

- غذا های سرشار از زینک از جمله صدف، لوبیا، حبوبات و آجیل

با وجود اینکه احتمال بالا بردن سطوح کلاژن با مصرف مکمل های کلاژن وجود دارد، یادآوری این نکته لازم است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده این مکمل ها را کنترل نمی نماید. شنیدن این خبر که مصرف مکمل های کلاژن هیچ عارضه جانبی ندارد خبر خوبی است، اما در سال های اخیر مشکلاتی در مورد آلودگی فلزات سنگین در مکمل های کلاژن گزارش شده است.

کلاژن موضعی یا کلاژن خوراکی

پاسخی برای این پرسش که برترین راه مصرف کلاژن چیست، وجود ندارد. سال 2022 در عربستان سعودی درباره کلاژن خوراکی و موضعی یک آنالیز انجام شد. نتیجه این آنالیز نشان داد کلاژن خوراکی و موضعی هر دو می توانند به کاهش یا به تاخیر انداختن پیری پوست یاری نمایند. با این حال، همین آنالیز خواهان مطالعات گسترده تر با پی گیری های کامل شد تا مزایای این دو روش به صورت کامل ارزیابی گردد. آنالیز سال 2022 در پشتیبانی از این دو روش ناکافی اعلام شد.

ارلیخ تمایلی ندارد که بگوید کدام روش بهتر است، چون هنوز تحقیقات بالینی گسترده ای در این باره انجام نشده است. با این حال، به نکته مهمی درباره کرم های کلاژن موضعی اشاره می نماید: کلاژن یک مولکول بزرگ است و باید به شکل پپتید های کلاژن زیست فعالِ کوچک باشد تا به وسیله پوست جذب گردد یا در صورت خوردن موثر واقع گردد.

طبق گزارش انجمن آموزشگاه پوست آمریکا و کلینیک مایوُ استفاده از محصولی که حاوی رتینوئید (از قبیل رتینول) است برای یاری به بدن در ساخت کلاژنِ بیشتر، انتخاب بهتری است.

منبع: livescience

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "آیا کلاژن برای پوست خوب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کلاژن برای پوست خوب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید