با شماری از مشهورترین شهرهای تاریخی دنیا آشنا شویم

به گزارش سریال شهرزاد، شهرهای قدیمی از جمله جاذبه های دیدنی جهان هستند که هر جهانگردی باید حداقل یکبار به آنها سفر و از آنها بازدید کند. ضروری است که هرچه سریعتر کفش هایتان را برای سفر به برترین شهرهای باستانی جهان به پا کنید. لیستی از مشهورترین شهرهای تاریخی جهان پیش روی شماست که می توانید به آنها سفر کنید، بدون احتیاج به مشاور. در خصوص افسانه های مردمان هر ناحیه بدانید و حتی شاید این امکان به شما دست دهد که به عنوان جهانگرد فرهنگی در آئین های قدیمی مردم قدیمی ترین شهرهای جهان نیز شرکت کنید.

با شماری از مشهورترین شهرهای تاریخی دنیا آشنا شویم

لویانگ

لویانگ یکی از برترین شهرهای باستانی دنیا بوده که هم مرکز جغرافیایی چین و هم یکی از چهار پایتخت باستانی و قدیمی آن در نظر گرفته می گردد. نام این شهر نیز مانند بسیاری از شهرهای قدیمی دنیا برگرفته از محیط جغرافیایی آن است. لویانگ پایتخت چند سلسله بوده و به همین دلیل، از جمله شهرهای قدیمی است که فرهنگ منحصر به خود را دارد و به عنوان سرمایه ای بین الملی در یونسکو به ثبت رسیده است. جاذبه های دیدنی لانگمن گروتو یکی از جاذبه های دیدنی چینی بوده که در آن 2345 طاقچه، 100000 مجسمه و 2800 کتیبه خطی وجود دارند. آماده باشید که برای بازدید از باشکوه ترین مجسمه های دنیا از پله های اطراف کوه بالا بروید. برای بازدید از اولین معبد بودایی در چین باید اتوبوسی برای خارج از شهر بگیرید. راهبان بسیاری در معبد کوچک اسب سفید زندگی می نمایند. این معبد به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی غیرتجاری چین شناخته می گردد.

آتن

احتمالا اولین تصویری که با فکر کردن به آتن به ذهن می رسد، پارتنون است، معبدی که در 5 قرن قبل از میلاد مسیح برای الهه آتنا ساخته شد. اما، محدوده آکروپلیس از جاذبه های دیدنی بوده که پیشینه ای بسیار قدیمی تر از پارتنون دارد. آکروپلیس هزاران سال قبل از آنکه پارتنون ساخته گردد و عظیمانی همچنان افلاطون، ارسطو و سقراط در خیابان هایش قدم بزنند، وجود داشت. آتن به عنوان خانه قدیمی فلسفه، زادگاه تمدن غرب و همچنین اولین شهر میزبان بازی های المپیک بحساب می آید. همراه با تور پیاده روی از آکروپلیس دیدن کنید و در امتداد خیابان های باریک، پیچیده و هزارتوی محل پلاکا قدم بزنید که در این منطقه بناهای قدیمی و کلیساهای مهمی را خواهید یافت. می توانید در استادیوم پاناتینایکو بدوید و روی سکوی برندگان عکسی برای یادگاری بگیرید.

غازی آنتپ

این مورد از مشهورترین شهرهای تاریخی دنیا در محل رسیدن دریای مدیترانه به بین النهرین قرار گرفته است. سیصد سال پیش از میلاد، ژنرال های اسکندر مقدونی قبل از آنکه به رم لشکرکشی و آن را فتح نمایند، غازی آنتپ را به عنوان پایگاهی مهم در جاده ابریشم تاسیس کردند. قلعه رواندا، منطقه بسیار قدیمی و تاریخی در نزدیکی غازی آنتپ بوده که در قرن ششم احیا شد، در این قلعه می توانید بقایای حمام های قدیمی و آب انبارها را ببینید. مساجد و کاروانسراهای بسیاری را در این منطقه پیدا می کنید که زمانی محل اسکان و استراحت کاروانها بوده اند و موزه زگما، موزائیک های بسیار زیبایی را از 100 سال قبل از میلاد مسیح به نمایش گذاشته است.

اقصر (لوکسور)

اقصر یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا بوده که زمانی پایتخت امپراتوری مصر باستان بود. رود نیل از مرکز شهر اقصر می گذرد. در افسانه ها آمده است، مصریان مردگان خود را در کرانه غربی نیل دفن می کردند، زیرا غروب آفتاب در این نقطه برای آنها سمبل سفر به زندگی پس از مرگ است. در کرانه باختری رود نیل مقبره پادشاهان توتانکامون، سایر پادشاهان عظیم و ملکه های باستانی مصر را خواهید یافت. از مقبره های عظیم مقیاس پادشاهان و ملکه ها در غرب دیدن کنید. موزه اقصر یکی دیگر از دیدنی های این منطقه بوده که در آن می توانید یادگارهای بسیاری از مصر باستان را ببینید. خیابان اسفینکس که معابد کارناک و اقصر را به هم وصل می نماید، با 1350 مجسمه ابوالهول پر شده و بازدید از این خیابان در شب تجربه ای کاملا متفاوت در ذهن شما ثبت خواهد نمود.

اورشلیم

این شهر جاویدان یکی از مشهورترین شهرهای تاریخی دنیا بوده که از دیرباز مکان مقدسی برای سه دین توحیدی بحساب می آید و به گفته بسیاری مرکز دنیا در نظر گرفته شده است. نقشه های قدیمی، قدس را در مرکز سه قاره شناخته شده در آن موقع یعنی اروپا، آفریقا و آسیا نشان می دهند. در بالای تپه های شهر اورشلیم، مکانی واقع شده است که معبد یهودیان ساخته شده است، عیسی به صلیب کشیده شد و محمد به معراج رفت. در خیابان های کم عرض این مورد از برترین شهرهای باستانی دنیا به گذشته سفر می کنید. دیوارهای سنگی و بناهای قدیمی بسیاری را در این خیابان ها پیدا خواهید کرد که از ویرانی ها جان سالم به در برده اند. در پایه های سنگین دیوار عظیم غربی که مقدس ترین مکان دین یهود بحساب می آید، دعا یا آرزوهایتان را بنویسید و در ترکهای دیوار قرار دهید. هنگام بازدید از اورشلیم حتما در جاده دلوروسا قدم بزنید. جهت دلوروسا یا راه اندوه، جاده ای است که عیسی از آن گذشت، به دادگاه رسید و پس از آن در تپه گلگوتا به صلیب کشیده شد.

فائوم

در جنوب غربی قاهره، فایوم یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا واقع شده است. فراعنه در فایوم کاخ های عظیمی ساخته اند. یونانیان نیز در این منطقه معابدی برای احترام به تمساح های دریاچه مریس که از نظر آنها مقدس بودند، بنا نموده اند و آن را کروکودیلوپلیس نامیدند. بخش مدرن شهر فایوم هم با بازارهای عظیم، مساجد و حمام های قدیمی آماده بازدید دنیاگردان است. مادیانت مادی (Madinat Madi) از جذابترین جاذبه های توریستی مصر و همچنین عظیمترین معبد بازمانده از دوران مصر میانه هست.

کوتایسی

دقیقا در شمال کشور ترکیه، کوتایسی قرار گرفته است. با وجود اینکه کوتایسی نقش پررنگی در تاریخ پادشاهی کولکیس ها داشت، این شهر عمده معروفیتش را مدیون صندلی ویژه اش در اساطیر یونان است. کوتایسی به خوبی میراث باشکوه رنسانس را از قرن 12 تا به امروز حفظ کرد. این شهر علاوه بر تاریخ، طبیعت فوق العاده ای دارد. رشته کوه های زیبا و رودخانه ریونی، کوتایسی را از دیگر شهرهای قدیمی متمایز نموده است. کلیسای جامع باگراتی و صومعه گلاتی در میراث دنیای یونسکو ثبت شده و مشهورترین پادشاه گرجستان در این صومعه دفن شده است. دو غار نیز در فاصله اندکی از شهر وجود دارند که یکی بدلیل ردپایی که از یک دایناسور در آن کشف شد، معروف است و دیگری محل مناسبی برای قایق سواری در رودخانه ای زیرزمینی بشمار می آید.

پلودیو

در قسمت جنوب مرکزی کشور بلغارستان، شهر زیبای هفت تپه قرار گرفته است، شهری که قبل از تغییرات، شهری تراسی و تحت سلطه حکومت یونانیان، رومیان و روس ها بود. تاثیرات این حکومت ها را می توان در این شهر قدیمی مشاهده کرد. دیوارهای قلعه، سنگفرش های پلودیو، آمفی تئاتر، قنات رومی و حمام های روسی نشانه هایی از تغییرات این شهر قدیمی هستند. بالای تپه شمالی که به طور طبیعی در زمینی مستحکم قرار گرفته، محل اصلی سکونت پیش از تاریخ است. در مجتمع های باستان شناسی، موزه ها و گالری های نبت و شهر قدیمی قدم بزنید. در تئاتر باستان به سبک مردمان شهرهای قدیمی در یک مکان بازسازی شده مرمرین از قرن اول میلاد نمایشی را تماشا کنید. پولودیو در سال 2019 به نام پایتخت فرهنگ اروپا نامگذاری شد.

ایمزبری

ایمزبری، شهری است در انگلیس که به عنوان یکی از مشهورترین شهرهای تاریخی دنیا شناخته می گردد. در ایمزبری و اطراف آن صدها مکان تاریخی دفن شده، وجود دارند. استون هنج با فاصله دو مایل در وسط آن ها قرار گرفته است. شواهد تاریخی نشان داده اند که نخستین ساکنان ایمزبری در دره رودخانه آوون که از از نظر تاریخی گذرگاهی قدیمی و مهم است، مستقر بوده اند. از جاذبه های دیدنی این منطقه، استون هنج است. می توانید با هدفون همزمان با گشت و گذار در اطراف این دایره سحرآمیز به راهنمای صوتی گوش دهید و از آن اطلاعات بگیرید. همچنین، می توانید در مرکز جدید بازدیدنمایندگان استون هنج، آثاری که از مکان های دفن شده کشف شده اند را آنالیز نموده و از یکی از خانه های بازسازی شده دوران باستان بازدید کنید.

بنارس

بنارس یکی از برترین شهرهای باستانی دنیا است. از این شهر به نام مقدس ترین شهر دنیا نیز یاد می گردد. طبق افسانه و اعتقادات بومیان، الهه شیوا در این منطقه زندگی نموده و حرمی عظیم به افتخار این الهه عظیم در این شهر وجود دارد. زائران بسیاری برای بازدید از این حرم و غسل در رود مقدس گنگ به این شهر می آیند و هر روز هزاران نفر از بومیان و زائران در رود گنگ غسل می نمایند. برخی از آنها به قصد مردن در این رود به شهر بنارس می آیند. آنها معتقدند رود گنگ تا به امروز گناهان نسل های زیادی از انسان ها را تطهیر نموده است. در حاشیه این رود، پله هایی ساخته شده اند که با اساطیر و فرهنگ هندو مرتبط هستند. معابد گوناگون و پلکان حاشیه رود گنگ از جاذبه های دیدنی این مورد از قدیمی ترین شهرهای دنیا بوده که نباید آنها را از دست داد. ورود به معبد ویشوانات، معبد اختصاصی شیوا مختص به هندوهاست. اما، دیگران می توانند با نوک مخروطی طلایی رنگ ساختمان بیرونی آن را تشخیص دهند.

منبع: همگردی

به "با شماری از مشهورترین شهرهای تاریخی دنیا آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شماری از مشهورترین شهرهای تاریخی دنیا آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید