جدول آمارهای حاشیه نشینی در ایران ، برنامه دولت برای ساماندهی حاشیه نشین ها به کجا رسید؟

به گزارش سریال شهرزاد، دغدغه حاکمیت برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین کشور منجر به ایده راه اندازی دفترهای تسهیلگری و توسعه محلی برای ساکنان این مناطق شد تا این دفاتر با شناخت نیازها و ظرفیت های مناطق حاشیه نشین، به یک برنامه ارتقایی دست پیدا کند.

جدول آمارهای حاشیه نشینی در ایران ، برنامه دولت برای ساماندهی حاشیه نشین ها به کجا رسید؟

به گزارش سریال شهرزاد، دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به منظور ارتقای کمی و کیفی سطح زندگی مردم و تغییر چهره فرهنگی و اجتماعی مناطق حاشیه ای، سکونتگاه های غیررسمی و بافت تاریخی مراکز استان ها راه اندازی می شوند.

این دفاتر ظرفیت های محله و توانمندی های ساکنان محله و همچنین نقاط ضعف و ایراد و اشکالات موجود در محله ها را شناسایی و با کمک نهادهای مردمی که در محلات تشکیل می شود در جهت حمایت از ساکنان محل گام برمی دارند. کارشناسانی در این دفاتر حضور دارند که در زمینه شهرسازی، معماری، حقوق، روانشناسی، مردم شناسی و جامعه شناسی به مردم محل خدمات رسانی می کنند.

رضا محبوبی، معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با تاکید بر افزایش دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی برای حل معضل حاشیه نشینی، به ایرنا می گوید: یک هزار دفتر تسهیلگری و توسعه محلی برای ساکنان حاشیه نشین کشور نیاز است که در صورت همکاری نهادها بویژه شهرداری ها می توان در 2 تا سه سال آنها را تشکیل داد.

وی می افزاید: هر چند در مناطق حاشیه ای ایران 95 درصد منازل با استفاده از مصالح مقاوم ساخته شدند ولی با این حال کیفیت زندگی پایین است و نارضایتی هایی به دنبال داشته که در صورت عدم رسیدگی سبب بروز تنش های اجتماعی خواهد شد.

برخی آمارهای حاشیه نشینی که از سوی معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور اعلام شده در جدول آمده است:

شاخص

میزان

جمعیت حاشیه نشین در کشور

11 میلیون نفر

تعداد محله های درگیر حاشیه نشینی در کشور

یک هزار و 200 محله

جمعیت حاشیه نشین تحت پوشش دفاتر تسهیلگری

سه میلیون نفر

تعداد دفاتر تسهیلگری مورد نیاز برای ساکنان حاشیه نشین کشور

1000 دفتر

منبع: همشهری آنلاین

به "جدول آمارهای حاشیه نشینی در ایران ، برنامه دولت برای ساماندهی حاشیه نشین ها به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدول آمارهای حاشیه نشینی در ایران ، برنامه دولت برای ساماندهی حاشیه نشین ها به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید