کریسمس در آتن چگونه برگزار می گردد؟

به گزارش سریال شهرزاد، کریسمس در آتن، یکی از باشکوه ترین جشن ها محسوب میشه و مثل هر جای دیگه ای آداب و رسوم خودش رو داره. بدون شک، کریسمس بزرگترین جشن غربی ها محسوب میشه و در واقع جشنی برای یادبود تولد عیسی مسیح هست که هر سال خیلی با شکوه تر از قبل برگزار میشه.

کریسمس در آتن چگونه برگزار می گردد؟

آداب و رسوم کریسمس از جمله ویژگی های خاص و منحصر به فرد این جشن هستن. نماد های زیبایی از جمله درخت کریسمس، جوراب های آویزان از شومینه، هدیه های ویژه این روز، غذاهای خاص و غیره همگی باعث شدت تا محبوبیت این مرنام برای مردم دو چندان شه و این روزها کریسمس به چیزی فراتر از باورها و عقاید مردم تبدیل شده! این جشن انقدر محبوب شده که حتی در در ایران هم رواج پیدا نموده و برخی از خانواده های ایرانی از این مرنام به عنوان بهانه ای برای شاد بودن استفاده کنن.

اگه در ایام کریسمس به شهر آتن در یونان سفر کردین ممکنه سوالاتی از قبیل اینکه کریسمس در آتن چطور برگزار میشه؟ مردم آتن در کریسمس چه کارهایی انجام میدن؟ یا اینکه مهم ترین سنت های برگزاری این جشن چه چیزهایی هستن؟ ذهنتون رو مشغول کنه. پس برای پیدا کردن جواب این سوال ها تا آخر این مقاله همراه سریال شهرزاد باشید تا همه چیز رو بدونید.

برای خرید آنلاین مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما داخلی و خارجی سریال شهرزاد روی تصویر زیر کلیک کنید:

چرا جشن کریسمس در آتن برگزار میشه؟

جشن کریسمس در آتن، یکی از جشن های مذهبی مسیحیان محسوب میشه که در زبان فرانسوی بهش نوئل (Noël) گفته میشه. این مرنام برای بزرگداشت تولد حضرت عیسی (ع) هر سال برگزار می شه و جالبه بدونید که فرقه های مختلف مسیحیت، در تاریخ های متفاوتی این جشن رو برگزار می کنن.

به عنوان مثال اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان و ارتدوکس معمولا این جشن رو در 25 دسامبر (برابر با 4 دی) یا شب 24 دسامبر برگزار می کنن. اما پیروان ارتدوکسِ شرقی یعنی بیشتر سرزمین های اروپای شرقی، 7 ژانویه (17 دی ماه) رو به این مرنام بزرگ اختصاص میدن و جشن میگیرن. جشن کریسمس از روز تولد حضرت عیسی آغاز میشه و به مدت 12 روز ادامه پیدا می کنه و بسیار محبوب و دوست داشتنیه.

کریسمس صرفا یک جشن کاملا مذهبی نیست و این روزها به یک جشن و مناسبت خانوادگی تبدیل شده که سرشار از شادی و اتفاقات قشنگه. همه خانواده ها به مناسب این مرنام، در حیاط یا داخل خانه درخت کاج یا نراد تزیین شده قرار میدن ، غذاهای مخصوص و خوشمزه ای برای این روز آماده می کنن و برای همدیگه کادو میخرن.

آتن هم مثل جاهای دیگه جهان، هر سال این مرنام رو جشن میگیره و آداب و رسوم خاصی داره که در ادامه اونها رو به طور کامل شرح میدیم اما قبلش بیاین کمی بیشتر با کلمه کریسمس آشنا شیم.

با ریشه کلمه کریسمس آشنا شید

کریسمس (Christmas) در واقع مخفف شده واژه کریستس مس (Christs mass) هست که حدودا از سال 1038 رایج شده و حتی در سال 1131 برخی ها از عبارت کریستِس مِسِ (Cristes-messe) هم استفاده می کردن.

شاید براتون جالب باشه که بدونین این جشن در طول تاریخ با نام های مختلفی شناخته میشده. به عنوان مثال مثال آنگلوساکسون ها (The Anglo-Saxons) از واژه میدوینتر (midwinter) به معنای میانه زمستان برای اشاره به جشن کریسمس استفاده می کردن. طبق اسناد تاریخی موجود، برخی ها هم از کلمه نتیویتی (Nativity) برای این مرنام استفاده می کرد. از کلمات دیگه ای که برای اشاره به کریسمس استفاده میشده می تونیم به کلمه جیولا یا گوئولا (Gēola) به معنای دوره ای از زمستان و بعلاوه نوئل (Noel) یا ناتالیس (nātālis) به معنای روز تولد اشاره کنیم.

توی خیلی از اسناد و منابع نوشته شده که استفاده از کلمه کریسمس از سال 1050 رایج شده که به معنای روز مسیح بوده. توی برخی از منابع هم دیده شده که از واژه مخفف اکس مس Xmas برای این روز استفاده شده که این کلمه هم از قرن سیزدهم رواج پیدا نموده و قبل این تاریخ در دایره واژگان انگلیسی هیچ جایگاهی نداشته. در زبان آلمانی هم از این مرنام با نام وایناختن (Weihnachten) یاد می کنن.

خب حالا وقتشه که به موضوع اصلی مون یعنی آداب و رسوم برگزاری جشن کریسمس در آتن بپردازیم. پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.

کریسمس در آتن چگونه برگزار میشه؟

همونطور که قبلا اشاره کردیم، هرجایی از جهان آداب و رسوم خاصی برای برگزاری جشن کریسمس داره و آتن هم از این قضیه مستثنا نیست.

  • کریسمس در آتن | قایق کریسمس

یکی از چیزهایی که در جشن کریسمس در خانه خانواده های یونانی ها پیدا میشه قایق های کریسمس هست که در مقدار های مختلف وجود دارن. شاید با از خودتون بپرسید که حالا چرا قایق؟ با توجه به تاریخ قرون وسطایی یونان، در صدها سال پیش تعداد خیلی زیادی از دریانوردان ساکن این کشور بودن که حوادث دریایی ناگواری رو تجربه نموده بودن. به همین علت، خانواده های یونانی هم در این ایام برای بزرگداشت و نشان دادن سپاسگزاری شون، در این ایام از قایق های کوچک چوبی تزئین شده استفاده می کنن که نمادی از شکرگزاری بازگشت سالم پدران و پسران دریانورد به خانه بوده و این رسم تا به امروز، نسل به نسل ادامه پیدا نموده.

  • غذاهای خوشمزه کریسمس

خوراکی های مخصوص کریسمس یکی از بخش های مهم و دوست داشتنی این مرنام محسوب میشن. به همین علت، خانواده ها در این جشن غذاهای سنتی و خوش طعم آماده می کنن و سفره ای رنگین میچینن و دور هم جمع میشن. به طور کلی نمیشه گفت که یک غذای خاص برای کریسمس وجود داره چرا که کشورهای مختلف از خوراک و دسر های مخصوص و متفاوتی برای این مرنام استفاده می کنن. برخی از معروف ترین و رایج ترین خوراکی های کریسمسی شامل موارد زیر میشه:

  • نان زنجبیلی:

یکی از خوشمزه ترین خوراکی های این جشن نان زنجبیلیه که با استفاده از چون زنجبیل، دارچین، جوز و میخک طعم دار میشه و به همراه عسل، شکر یا شیره خورده میشه. معمولا این نان ها به شکل آدمک های زنجبیلی تهیه میشن و گفته میشه که برای اولین بار، الیزابت یکم انگلستان این شیرینی ها رو برای مهمان ها درست نموده.

  • کیک میوه:

این کیک با استفاده از انواع میوه ها و بعلاوه خشکبار مختلف تهیه میشه و بسیار خوشمزه ست. معمولا روی این کیک ها با مارمالاد زرد آلو و یا میوه های خشک تزیین میشه.

  • پودینگ کریسمس:

این پودینگ بخار پز میشه و با ترکیب میوه های خشک شده، ادویه های مختلف و نوعی نوشیدنی مخصوص آماده میشه. یکی از ویژگی های شاخص این دسر، میتونیم به تزیین با گیاه (Holly) اشاره کنیم.

  • کوکی های کریسمسی:

طعم کوکی های کریسمسی مثل بیسکویت های معمولی هست و معمولا با استفاده از مواد متفاوتی درست میشه. اما نکته جالب اینجاست که تزیین این شیرینی ها باید از الگوی خاصی پیروی کنه و به نمادهای کریسمسی شباهت داشته باشه. معمولا این شیرینی ها رو به شکل گوزن، بابانوئل، فرشته ها، عروسک های کریسمسی طرح های مجذوب کننده درست میکنن که جلوه خاص و زیبایی به سفره های کریسمسی میبخشه.

  • خوراک بوقلمون:

یکی دیگه از غذاهای محبوب و دوست داشتنی این جشن، خوراک بوقلمونه که در کشورهای غربی خیلی هوادار داره. این غذای محبوب در مناسبت های مختلف مانند روز شکرگزاری، کریسمس و شب سال نو تهیه می شه و از اهمیت خاصی برخورداره.

  • آبنبات های عصایی:

این آبنبات ها معمولا به رنگ سفید و قرمز هستن و به شکل عصا تهیه میشن. گفته میشه که این آبنبات ها به عنوان نمادی از عصای چوپان های حاضر در زمان تولد حضرت عیسی هستن. معمولا این آبنبات های خوشمزه به طعم نعنایی هستن که در جشن کریسمس خیلی هوادار پیدا می کنن در هر جایی، حتی روی درخت کریسمس هم به چشم می خورن.

  • بوش دو نوئل:

بوش دو نوئل یکی از دسرهای محبوب در خیلی از کشورهای مسیحی نشین محسوب میشه و روش پختش شبیه کیک اسفنجی هست. اما ظاهر این کیک خیلی خاص و متفاوته و معمولا به شکل یک کنده درخت تزیین می شه و ازش به عنوان یادآور هیزم های جمع آوری شده برای جشن یول در زمان انقلاب زمستانی یاد میشه.

در یونان هم موقع کریسمس با طیف وسیعی از غذاهای سنتی و خوشمزه سروکار داریم! از جمله این خوراکی ها می تونیم به سوپ های خوشمزه، انواع غذاهای گوشتی، کورابیدز (کوکی بادام)، melomakarona (کوکی نرم خوشمزه آغشته در شربت) و christopsomo که به نان مسیح معروف هست، اشاره کنیم.

  • کریسمس در آتن | درخت کریسمس

درخت کریسمس سنتی هست که بعد ها وارد یونان و آتن شده و قبلا وجود نداشت. همونطور که اشاره کردیم، مردم یونان بیشتر از قایق های چوبی تزیینی استفاده می کنن. درخت کریسمس برای اولین بار در دوران حکومت شاه اوتو از باواریا در دهه 1830 وارد یونان شد و این روزها در حال رقابت با قایق کریسمس هست! در برخی از خانه ها میشه هر دوی این ها رو در کنار هم مشاهده کرد.

  • سرودهای مقدس

سرودهای مختلفی برای جشن کریسمس وجود داره که قدمت قدیمی ترین اون ها به زمان رومی ها و قرن چهارم میلادی برمیگرده. در حال حاضر ترانه های مدرن و امروزی هم برای این مرنام تنظیم شده اما سرودهای قدیمی و سنتی جایگاه ویژه ای دارن.

از جمله محبوب ترین و معروف ترین سرودهای جشن کریسمس میتونیم به آهنگ جینگل بلز Jingle Bells اشاره کنیم که بیشتر از سرودهای دیگه در سراسر جهان خونده میشه. عبارت جینگل بلز به معنای زنگ های جرینگ جرینگ کنان هست که در گذشته این سرود در مرنام شکرگزاری خونده میشد اما این روزها محبوبیت کریسمسی هم پیدا نموده.

طبق آداب و رسوم سنتی، بچه ها در این روز مقابل درب خانه ها میرن و با خواندن سرودهای مقدس برای همه اتفاقات خوبی رو آرزو می کنن.

  • کریسمس در آتن | تماشای درخت کریسمس

جالبه بدونین که مردم آتن هر سال برای برپا کردن یکی از بلندترین درختان کریسمس اروپا دور هم جمع می شن.

  • کارخانه کریسمس

کارخانه کریسمس که در تکنوپولیس واقع شده، در ایام کریسمس از بچه ها و بزرگ سالان استقبال می کنه و به اون ها هدیه میده.

  • کریسمس در آتن | اسکیت روی یخ

اسکیت روی یخ یکی از تفریحات نو و البته محبوب در آتن هست که در پیست های مختلف شهر انجام میشه و در مرنام کریسمس هم خیلی رواج پیدا می کنه.

  • انجام خریدهای کریسمس

یکی از مجذوب کننده ترین کارهایی که می تونین موقع کریسمس در آتن انجام بدین اینه که به فروشگاه های آتن برین که خیلی شیک و زیبا تزیین شدن و شما می تونین انواع سوغاتی های مجذوب کننده و به یادموندنی رو برای دوستان و خانواده تهیه کنید.

  • کریسمس در آتن | مسابقه دوی بابانوئل ها در آتن

یکی از مهم ترین رویدادهای کریسمس در آتن، مسابقه این مسابقه دوی بابانوئل ها هست که در روز یکشنبه، چهارم دسامبر، راس ساعت 11:30 صبح در مرکز شهر برگزار می شه. این مسابقه توی خیلی از شهرهای بزرگ جهان هم برگزار میشه که طول مسیرش به حدود 2.5 کیلومتر طول میرسه و حس و حال متفاوت و مجذوب کنندهی به شهر میده. هزینه ای که از این مسابقه بدست میاد به سازمان ها و نهادهای خیریه اهدا میشه.

  • بازار کریسمس کلیسای انگلستان

بازار کریسمس کلیسای انگلستان یکی دیگه از سنت های رایج در شهر آتن محسوب میشه. این بازار چندین سال هست که در ایام کریسمس و در چهارم دسامبر برپا میشه و انواع شیرینی ها، هدایه های رنگارنگ و کیک های مخصوص سال نو رو به مردم ارائه می کنه.

سوالات متداول:

  • غذاهای معروف کریسمس در آتن چیا هستن؟

سوپ های خوشمزه، انواع غذاهای گوشتی، کورابیدز (کوکی بادام)، melomakarona (کوکی نرم خوشمزه آغشته در شربت) و christopsomo که به نان مسیح از معروف ترین خوراکی های کریسمس در آتن هستن.

  • قایق کریسمس در آتن نشونه چیه؟

این قایق ها به عنوان نمادی از شکرگزاری بازگشت سالم پدران و پسران دریانورد به خانه شناخته میشه.

  • جشن کریسمس در چه تاریخی برگزار میشه؟

مثال اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان و ارتدوکس معمولا این جشن رو در 25 دسامبر (برابر با 4 دی) یا شب 24 دسامبر برگزار می کنن. اما پیروان ارتدوکسِ شرقی یعنی بیشتر سرزمین های اروپای شرقی، 7 ژانویه (17 دی ماه) رو به این مرنام بزرگ اختصاص میدن.

منبع: الی گشت

به "کریسمس در آتن چگونه برگزار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریسمس در آتن چگونه برگزار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید