خانه سبز محله منیریه ، لذت چیدن لیموشیرین، لیموترش، بالهنگ و پرتقال از یک درخت!

به گزارش سریال شهرزاد، یادش بخیر قدیم ها در حیاط خانه ها، محله ها و کوچه ها پر از باغچه های رنگارنگ با گل های یاس و اقاقیا بود. گل هایی که اغلب از دیوارهای سیمانی و آجر بهمنی به بیرون سرک می کشیدند و زیبایی کوچه و محله را چند برابر می کردند.

خانه سبز محله منیریه ، لذت چیدن لیموشیرین، لیموترش، بالهنگ و پرتقال از یک درخت!

سریال شهرزاد- بهاره خسروی : البته این روزها با تغییر سبک زندگی، جایگزینی زندگی آپارتمانی شاید چنین فضاها و تصاویری در شهر تهران کمتر ببینیم. اما در محله منیریه همسایه خوش ذوق و سلیقه ای به نام تقی معمارپور داریم که معتقد است هیچ کاری نشد ندارد و همچنان وجود فضای سبز در هر خانه ای حتی به مقدار نگهداری یک گلدان ضروری است. به همین علت با وجود اینکه خانه آپارتمانی دارد حیاط خانه را تبدیل به باغچه ای با صفا نموده و با رعایت تمام فاکتورهای مصرف بهینه از منابع انرژی در زمینه فراوری و پرورش گیاهان نادر، فراوری چند میوه متفاوت از یک درخت، سم های ارگانیک و... مطالعه می نماید و در این مورد به پیروزیت هایی را هم تجربه نموده است. خواندن این گزارش برای علاقه مندان به مطالعه در حوزه فضای سبز خالی از لطف نیست.

عشقی که از دوران نوجوانی ریشه گرفت

حیاط خانه آقای تقی معمارپور بیشتر شبیه یک انیمیشن زنده از طبیعت است. از صدای دل انگیز آبی که از صخره های گوشه حیاط در حرکت است گرفته تا درخت نخل، برکه و آلاچیق زیبا و گونه های مختلف گیاهی و صدای پرنده های خوش آواز بیشتر از هر چیزی مرغ خیال هر بیننده ای را به عالم فضاهای کارتونی یا همان انیمیشن می برد. تقی معمارپور همسایه قدیمی ما در محله منیریه متولد تهران سال 1331 اما اصالتا تبریزی است. او سال ها در فراوری لباس فعالیت داشت اما در کنار حرفه اصلی اش به کار مطالعه و طراحی فضای سبز و پرورش گونه های نادر و مختلف گیاهان هم می پرداخت.

آقای معمارپور با اشاره به عشق و علاقه اش به گل گیاه از دوران نوجوانی سر صحبت را باز می نماید : همواره در زندگی دنبال خلاقیت بودم. حتی در شغل و حرفه ام سعی دارم همواره کار نو جدیدی را ارائه دهم. این روحیه را از کودکی داشتم درست همان روزهایی که نوجوان بودم و چند گلدان کوچک در حیاط خانه نگهداری می کردم. نخستین بار در نوجوانی چند شاخه گل رز داشتم که تصمیم گرفتم با پیوند زدن ریشه گونه های متفاوت گل های رزی که در خانه داشتم محصول جدیدی را فراوری کنم. در واقع ایده فراوری چند محصول از یک ریشه در ذهنم از همانجا جرقه زد. به مرور زمان با مطالعه و تحقیق این ماجرا را بر روی بذرها و نهال های مختلفی اجرا کردم. برای مثال 5 تا 6 نهال میوه شامل مرکبات به یکدیگر پیوند زدم و حاصلش شد درختی که لیمو شیرین، لیموترش، بالهنگ و پرتقال میوه می دهد. اگر با این رویه بتوانیم در صنعت کشاورزی استفاده کنیم یاری زیادی به استفاده بهنه از منابع انرژی می نماید. کشاورزان می توانند با پیوند نهال یا ترکیب بذرهای مختلف چندین محصول متفاوت را فراوری نمایند.

حیاط خانه آقای معمارپور پر از درختان وگونه های مختلف گیاهی پیوندی است که چندین محصول متفاوت دارند. برای مثال او در زمینه پیوند نهال گلابی و زالزلک یا زیتون و پسته پیروز بوده است.

مصرف بهینه از منابع انرژی

یکی از مهم ترین اهداف این همسایه خلاق ما از راه اندازی چنین فضایی و مطالعه بر روی انواع مختلف گیاهی و پیوندها آنها استفاده ارزان از منابع انرژی مانند، آب، برق و... است. آقای معمارپور در این باره شرح می دهد : یکی از مهم ترین احتیاج فضای سبز و پروش و تکثیر گل و گیاه حتی کشاورزی آب است. با این کار و استفاده از آن آب، سم و حتی کود کم تری برای فراوری محصولات کشاورزی مصرف می گردد که ارزان است.

معمارپور بعلاوه با توجه به بهینه سازی مصرف انرژی برای آبیاری و نگهداری گیاهان فضای باغچه خانه اش هم دست به ابتکارات جالبی زده است. او در این باره می گوید : با توجه به کمبود منابع آبی و هزینه سیستم آبیاری این فضا را به نحوی طراحی کردم تا کمترین هدررفت آبی را داشته باشد. در این روش از آبیاری قطره ای استفاده کردم. علاوه بر آن در منبع مخصوص آبیاری باغچه تامیر زمان دار وصل کردم و زمان آبیاری در نیمه شب وقتی مصرف آب کم و فشار بیشتری دارد، تنظیم کردم. بعلاوه برای تامین آب آبشار برکه کوچکی در حیاط ساختم روی آن هم برای زیبایی بیشتر آلاچیقی اضافه کردم. سیستم گردش آب در این بخش به نحوی است که آب از راستا برکه به سمت دور حیاط در گردش دائم است. با این کار برکه کثیف و پر از آلودگی نمی گردد. از طرفی هم احتیاج به تعویض چند باره آب و مصرف زیاد نیست. سیستم به نحوی است که حتی یک قطره آب اضافه مصرف نمی گردد و هیچ هدررفتی هم نداریم.

استفاده از لامپ های کم مصرف ال ای دی از دیگر نکاتی است که برای کاهش هزینه های انرژی و رشد بهتر گیاهان، معمارپور به آن اشاره می نماید.

فراوری کودها و سم های ارگانیک

آقای معمارپور برای تکمیل شدن دایره تحقیقات و مطالعاتش در حوزه گل و گیاه و پرورش گونه های مختلف گیاهی به کشورهای زیادی سفر نموده است و اغلب سعی می نماید تا جدیدترین دست آوردهای به دست آمده را تجربه کند. تهیه کودهای گیاهای ارگانیک یکی دیگر از فعالیت های او در زمینه گل و گیاه است که در این باره می گوید : زمانی در تهران به مقدار امروز بیماری وجود نداشت. بخشی از بیماری های امروز به علت کود و سم های شیمیایی مضر برای به بار نشستن زودتر از موعد محصول است. به همین بهانه روی تهیه کودهای ارگانیک هم چند وقتی است مطالعه می کنم و حتی گاهی اوقات خودم با استفاده از مواد طبیعی موجود سم و کود برای استفاده آماده می کنم. البته برخی مواقع بر حسب احتیاج از برندهای معتبر و شناخته شده خرید می کنم.

فضای سبز شهر تهران را دریابیم

توجه به فضای سبز شهری و حفظ آن مهم ترین احتیاج این روزهای شهر تهران است. برای احیا و نگهداشت فضای سبز حتما باید از دانش و آگاهی افراد متخصص و مجرب بهره برد. معمارپور با اشاره به همین موضوع به لزوم توسعه فضای سبز شهری تاکید می نماید و می گوید : طبیعت و عجین شدن آن در زندگی شهروندی نقش مهمی در ایجاد آرامش روانی میان اعضای خانواده دارد. این موضوع از گذشته همواره مورد توجه بوده و در این باره حدیثی داریم از حضرت رسول اکرم که به مردم توصیه کردند حتما هفته ای یکبار به طبیعیت بروید. چون موضوع اهمیت زیادی دارد زمانی خانه ها حیاط و باغچه داشتند. در بیشتر کوچه ها درخت های فراوان بود. همین که از در خانه وارد می شدی، درختان، فضای باغچه را دیدن می کردی کلی روحیه و انرژی می گرفتی. اما امروز همه زندگی ها آپارتمانی شده. مردم کمتر همدیگر را می بینند. حیاط و نگهداری گل و گلدان به علت کوچک ترشدن خانه ها و مشغله ها کمتر شده است. اقلیم آب هوایی تهران هم تغییر نموده و گرم تر شده است. وجود سروصداهای مختلف و آلودگی های صوتی، صدای ماشین های سنگین همه این عوامل در کنار هم باعث می گردد تا گیاهان در فضای شهری عمر کوتاهی داشته باشند و همین ماجرا بی میلی به فضای سبز را هم همراه دارد. اما به عقیده من کار نشد ندارد. باید کوشش کرد و وجود فضای سبز مانند سابق در گوشه ای از خانه ها حتی به مقدار نگهداری یک گلدان کوچک مورد اهمیت و توجه قرار بگیرد. اگر خانه ها حیاط کوچکی دارند یا فضای چندانی ندارند از دیوارها استفاده نمایند و رو موضوع فضای سبز عمودی کار نمایند. اما حتما قبل از هرکاری مطالعه دقیق هم داشته باشند.

به عقیده این همسایه همین که گلدانی در گوشه ای از خانه جای می گیرد و هرکدام از اعضای خانه به نحوی از آب و کود دادن و... سایر مواردش به آن توجه نمایند این موضوع در ایجاد انس و الفت بیشتر میان آنها یاری فراوانی می نماید و باعث ترویج فرهنگ مهر محبت در میان همه می گردد. این ماجرا در خصوص شهر تهران و فضاهای عمومی هم صدق می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "خانه سبز محله منیریه ، لذت چیدن لیموشیرین، لیموترش، بالهنگ و پرتقال از یک درخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه سبز محله منیریه ، لذت چیدن لیموشیرین، لیموترش، بالهنگ و پرتقال از یک درخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید