خبرنگاران دیده بان حقوق بشر از فرایند بازداشت مسلمانان در سریلانکا ابراز نگرانی کرد

به گزارش سریال شهرزاد، دهلی نو- خبرنگاران- دیده بان حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی از بازداشت های اخیر شخصیت های مسلمان در سریلانکا، بیان کرد که مقامات سریلانکایی باید از دسترسی این افراد به حقوق خود و وکیل اطمینان یابند.

خبرنگاران دیده بان حقوق بشر از فرایند بازداشت مسلمانان در سریلانکا ابراز نگرانی کرد

به گزارش روز آدینه رسانه های سریلانکایی، دیده بان حقوق بشر اضافه کرد: این بازداشت ها پس از سیاست های تبعیض آمیز علیه اقلیت مسلمان در سریلانکا برای سوزاندن اجساد مسلمانان انجام می گردد.

دولت سریلانکا هفته گذشته چندین شخصیت مسلمان این کشور را بازداشت کرد. یکی از این افراد حجاز حزب الله بود که به اتهام دست داشتن در حمله تروریستی سال گذشته بازداشت شد.

همچنین پلیس سریلانکا رمزی رازق یک بازنشسته دولت این کشور را به دلیل انتشار پیغام ها در رسانه های اجتماعی و شکایت از تبعیض علیه مسلمانان در مساله سوزاندن اجساد بازداشت کرد.

میناکشی گانگلی رییس بخش جنوب آسیا در دیده بان حقوق بشر گفت: مقامات سریلانکایی دارای مسؤولیت مجازات عوامل حمله تروریستی وحشتناک مراسم روز پاک مسیحیان هستند. اما این بازداشت ها باید قانونی باشند و نباید از آن ها برای بدنام کردن تمام جامعه مسلمان سریلانکا استفاده گردد.

وی اضافه کرد: بازداشت های اخیر شخصیت های اسلامی به همراه اقدامات تبعیض آمیز دولت سریلانا و سخنرانی های ضد مسلمانان، نگرانی ها در مورد امنیت جامعه مسلمان در سریلانکا را افزایش می دهد.

از زمان انفجارهای تروریستی سال گذشته در سریلانکا و همچنین شیوع ویروس کرونا در این کشور، نگرانی در مورد امنیت جامعه مسلمان در سریلانکا افزایش یافته است.

در ماه جاری، سازمان های اسلامی سریلانکا در نامه ای به پلیس این کشور از افزایش موارد سخنرانی های ضد مسلمانان و متهم کردن آن ها به شیوع ویروس کرونا در سریلانکا ابراز نگرانی کردند.

مقام های ارشد سریلانکایی نیز در سخنرانی های مختلف مسلمانان را با شیوع ویروس کرونا در این کشور مرتبط دانسته اند.

همچنین دولت سریلانکا در ماه جاری سوزاندن اجساد تمام افرادی که قربانی ویروس کرونا شده اند را اجباری ساخت. این اقدام با اعتراض اقلیت مسلمان این کشور روبرو شد.

مقامات سریلانکایی اجساد سه فرد مسلمان که به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده بودند را سوزاندند. این اقدام با وجود اعتراض خانواده های این افراد مبنی بر اینکه سوزاندن اجساد بر خلاف سنت های اسلامی است، انجام شد.

سریلانکا یک قرنطینه سراسری در این کشور اعلام نموده است تا بتواند با شیوع ویروس مقابله کند.

اقدام دولت این کشور در سوزاندن اجساد مسلمانان همچنین اعتراض گروه های هوادار حقوق بشر را به دنبال داشته است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت سریلانکا، تا به امروز 414 نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا و 7 نفر نیز قربانی این ویروس شده اند.

تنش میان اقلیت مسلمان و اکثریت بودایی سینهالایی در سریلانکا پس از حمله تروریستی به چند کلیسا در طول مراسم عید پاک در این کشور و کشته شدن 279 نفر به شدت افزایش یافت.

اگرچه گروه تروریستی داعش مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفت، اما بوداییان مسلمانان محلی را دلیل وقوع این حمله دانسته و حملات خود علیه آن ها را افزایش دادند.

چند هفته پس از حمله تروریستی در سریلانکا، بوداییان به مناطق مسلمان نشین حمله کردند. در این حملات یک نفر کشته و چندین نفر مجروح شدند.

گروه های هوادار حقوق بشر دولت سریلانکا را متهم به عدم اقدام برای توقف این خشونت ها کردند اما کلمبو این اتهامات را رد کرد.

جمعیت 21 میلیون نفری سریلانکا متشکل از قبیله ها و مذاهب مختلف است. گروه بودایی سینهالایی اکثریت جامعه سریلانکا را تشکیل می دهد.

مسلمان ها حدود 10 درصد از این جمعیت را تشکیل می دهند و پس از هندوها دومین گروه عظیم اقلیت در سریلانکا هستند. حدود 7 درصد جمعیت سریلانکا مسیحی هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دیده بان حقوق بشر از فرایند بازداشت مسلمانان در سریلانکا ابراز نگرانی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دیده بان حقوق بشر از فرایند بازداشت مسلمانان در سریلانکا ابراز نگرانی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید