درس هایی برای جذب گردشگر خارجی

به گزارش سریال شهرزاد، سال گذشته میلادی 100 تا 120هزار گردشگر ایرانی از تایلند بازدید کرده اند؛ این آماری است که خانم کوبکارن واتانورایکاگل ، وزیر گردشگری و ورزش تایلند در دفتر خود و درجمع خبرنگاران اعزامی به تایلند اعلام می کند و می گوید: همزمان 5400گردشگر تایلندی از ایران بازدید کرده اند.

درس هایی برای جذب گردشگر خارجی

مسئولان گردشگری تایلند حالا با ارائه برنامه های نو و معرفی مقاصد جدید گردشگری، جذب گردشگر بیشتری را هدف گرفته اند. اکنون بخش قابل توجهی از رونق اقتصادی تایلند مدیون گردشگری است؛ بر همین اساس است که دولت و مسئولان گردشگری تایلند تلاش می کنند از همه داشته هایشان برای گسترش صنعت گردشگری استفاده کنند. آنطور که وزیر گردشگری و ورزش تایلند می گوید همین حالا هم سهم گردشگری 17درصد از تولید ناخالص ملی این کشور است و 4.5میلیون نفر از جمعیت 67میلیونی این کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری فعالیت می کنند.

با وجود رونق گردشگری در تایلند، آنها اما به افق های بزرگ تری فکر می کنند . با همین نگاه است که رضایت و لذت بردن گردشگران از سفر، اولویت اول دست اندرکاران صنعت گردشگری در تایلند است؛ تا آنجا که خانم وزیر تأکید می کند: مهم ترین هدفی که ما دنبال می کنیم بالابردن ارتقای کیفیت سفر است؛ به طوری که هر گردشگر با هر سلیقه ای که وارد تایلند می شود اوقات خوبی را تجربه کند. بالا بردن توان راهنمایان تور با هدف ارتقای کیفیت خدمات گردشگری باهمین رویکرد در دستور کار مسئولان گردشگری تایلند واقع شده است.

  • تأکید بر ضرورت تبادل گردشگر میان ایران و تایلند

تایلند آغوشش را برای همه گردشگران با هر سلیقه ای باز کرده است و گردشگران ایرانی در این میان، سهم قابل توجهی در گردشگران ورودی تایلند دارند. وقتی نظر خانم وزیر را درباره گردشگران ایرانی جویا می شویم او هوشمندانه می گوید: گردشگران ایرانی دوست داشتنی و مهربان هستند و با ما مشترکات زیادی دارند. او یادآور می شود: ایرانی ها تا پیش از این، بیشتر برای درمان و استفاده از خدمات پزشکی به تایلند سفر می کردند ولی اکنون با خانواده های خود برای گردشگری به تایلند می آیند و ما هم تلاش می کنیم تایلند خانه دوم ایرانی ها باشد؛ همچنان که تلاش می کنیم اتباع تایلندی هم به ایران سفر کنند. وزیر گردشگری و ورزش تایلند با تأکید براینکه رسانه ها نقش کارسازی در تبادل گردشگر دارند، به بازدید روزنامه نگاران تایلندی از ایران اشاره و خاطرنشان می کند: با هدف تبادل گردشگر میان ایران و تایلند، روزنامه نگاران تایلندی 2بار به ایران سفر کردند و این سفرها دریچه های نویی روی آنها گشود. آنها در این سفرها تحت تأثیر مردم و کشور ایران قرار گرفتند؛ به طوری که نظرشان نسبت به ایران به طور کامل عوض شد. این گفته خانم کوبکارن واتانورایکاگل، نشان می دهد اکنون فرصت مناسبی است برای جذب گردشگران تایلندی به شرط آنکه مسئولان گردشگری ما از این فرصت استفاده کنند.

وزیر گردشگری تایلند که معتقد است ارتقای گردشگری باعث تقسیم ثروت و کاهش فشار طبقاتی در جامعه می شود از تشکیل گروهی خبر می دهد که راهکارهای آسان سازی سفر برای سفر ایرانی ها به تایلند و تایلندی ها به ایران را در دست بررسی دارد. او پرواز برخی شرکت های هواپیمایی ایران به بانکوک و هواپیمایی تایلند به تهران را در توسعه و تبادل گردشگری میان 2کشور مؤثر می داند و چشم انداز خوبی برای توسعه گردشگری میان ایران و تایلند پیش بینی می کند.

  • راهکارهایی برای جذب گردشگر با سلیقه های مختلف

ارتقای کیفیت گردشگری یکی از اهداف مهم مسئولان گردشگری تایلند است؛ تا آنجا که وزیر گردشگری تایلند تأکید می کند: مهم ترین هدفی که اکنون دنبال می کنیم ارتقای کیفیت گردشگری است. او همچنین از برنامه ریزی برای جذب گردشگر بیشتر خبر می دهد و می گوید: ما تلاش می کنیم با شناخت گروه های گردشگری که به تایلند سفر می کنند مقاصد گردشگری جدید و متناسب با سلایق آنها را معرفی کنیم. برای نمونه، ما با بررسی آمارهای گردشگران ورودی دریافتیم از هر 100نفر گردشگر ژاپنی 30نفر زن و بقیه مرد هستند؛ به همین دلیل در حال طراحی بروشوری هستیم که در آن گردشگری متناسب با بانوان معرفی می شود؛ ازجمله در این بروشور، آشپزی، تای بوکس که برای خانم ها بسیار جذاب است، معرفی می شود. بخشی از بروشور هم به معرفی مراکز ماساژ و آب درمانی و بخشی هم به معرفی دوره های کوتاه آموزش ورزش برای آدم های معمولی اختصاص دارد.

آموزش ساخت تاج گل و نیز برگزاری مسابقات دوی ماراتن از دیگر مواردی است که برای جذب بانوان در این بروشور در نظر گرفته شده است. خانم کوبکارن واتانورایکاگل درباره تفاهمنامه های امضا شده بین ایران و تایلند در سال های 1976 و 2005 هم می گوید: کشور ما از لحاظ سیاسی دچارتحولاتی شده و به دلایلی این تفاهمنامه ها هنوز اجرا نشده است. اما ما نباید در گذشته بمانیم بلکه باید از آن درس بیاموزیم؛ به همین دلیل من می خواهم درباره امروز صحبت کنم که کشور ما به ثبات اقتصادی دست یافته است. ما برای توسعه گردشگری تلاش می کنیم زیرا گردشگری باعث ارتقای درک متقابل مردم می شود. او تأکید می کند: وقتی گردشگری پررونق باشد، فاصله طبقاتی هم کم می شود؛ با همین باور، ما معرفی مقاصد جدید گردشگری را در دستور کار داریم. به گفته وی، اگر تا پیش از این، گردشگران بانکوک و پاتایا و پوکت را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کردند، اکنون بستر لازم برای بازدید گردشگران از چانتابوری فراهم شده است؛ جایی که قبایل مختلف در کنار هم زندگی می کنند و گردشگران در بازدید از آنجا دنیایی کاملا متفاوت را تجربه خواهند کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "درس هایی برای جذب گردشگر خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درس هایی برای جذب گردشگر خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید