رهبران گروه چهار خواهان هند، اقیانوسیه آزاد شدند

به گزارش سریال شهرزاد، رهبران ایالات متحده، ژاپن، هند و استرالیا در اولین نشست حضوری خودشان با ارائه جبهه متحدی در بحبوحه نگرانی ها درباره چین، به پیگیری یک منطقه آزاد و باز هند - اقیانوسیه که به دور از ارعاب باشد، متعهد شدند.

رهبران گروه چهار خواهان هند، اقیانوسیه آزاد شدند

به نقل از خبرگزاری رویترز، نشست دو ساعته این چهار کشور در کاخ سفید، با دقت از طرف چین که این گروه را محکوم به شکست می داند دنبال می گردد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن و نارندرا مودی، نخست وزیر هند بعد از این مذاکرات در بیانیه مشترکی گفتند: ما پای اجرای قوانین، آزادی کشتی رانی و پروازها، راه چاره مسالمت آمیز مناقشات، ارزش های دموکراتیک و تمامیت ارضی کشورها ایستاده ایم.

گرچه رهبران این کشورها در صحبت ها یا بیانیه خود علنا به نام چین اشاره ای نکردند، به وضوح تعیین است چین مدنظر آنها بوده است.

آنها گفتند: ما در کنار یکدیگر، دوباره به ارتقای نظم مبنی بر قانون که ریشه در قوانین بین المللی داشته باشد و به دور از ارعاب باشد، برای تقویت امنیت و شکوفیایی در هند - اقیانوسیه و فراتر از آن متعهد می شویم.

رهبران گروه چهار بعلاوه از کشورهای جزیره ای کوچک به ویژه منطقه ها داخل اقیانوسیه اعلام حمایت کردند تا اقتصاد و مقاومت محیطی آنها را افزایش دهند.

علاوه بر این، این کشورها از کره شمالی خواستند تا بر سر تسلیحات هسته ای و برنامه موشکی بالستیکی خود وارد فرایند دیپلماسی گردد. با این حال پیونگ یانگ این اقدام را به رفع تحریم های بین المللی منوط می داند.

در بیانیه این گروه آمده است: ما مجدداً بر تعهد خود مبنی بر خلع سلاح کامل کره شمالی مطابق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و ضرورت حل فوری مساله ربوده شدگان ژاپنی تاکید می کنیم.

آنها اضافه کردند: ما از کره شمالی می خواهیم که به تعهدات خود در سازمان ملل پایبند باشد و از تحریکات خودداری کند. ما بعلاوه از کره شمالی می خواهیم که در گفتگوی اساسی شرکت کند.

این رهبران بعلاوه گامی برای توسعه توزیع واکسن در سراسر دنیا برداشته است و از برنامه هند برای از سرگیری صادرات ها در اکتبر استقبال کردند.

این دیدار 10 روز پس از تصمیم استرالیا به خرید زیردریایی با سوخت هسته ای و فناوری آمریکایی و بریتانیایی، به جای خرید زیردریایی متعارف دیزلی فرانسوی که واکنش تند پاریس را در پی داشت، برگزار گردید.

بایدن در سخنانی در این نشست گفت، این گروه متشکل از کشورهای دموکراتیک است که دنیا بینی مشترک دارند؛ از چگونگی مقابله با تغییرات آب و هوایی و همه گیری کووید-19 گرفته تا فناوری های نوظهور.

وی ادامه داد، وقتی ما شش ماه پیش دیدار کردیم، طرح های تعیین یا برنامه های مثبتی را برای حفظ دریانوردی آزاد در منطقه اقیانوس آرام و هند ارائه کردیم. امروز میتوانم بگویم که پیشرفتهای عالی داشتیم.

بایدن اضافه کرد، ما فراوری یک میلیارد دز واکسن اضافی در هند برای افزایش عرضه دنیای را پیگیری می کنیم. ما در حال همکاری در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی با مشارکت کشورهای نو در جهت هدف کاهش گازهای گلخانه ای هستیم.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند هم در این جلسه گفت، فراوری این تعداد واکسن برای مردم کشورهای منطقه اقیانوس های هند و آرام بسیار حیاتی است.

نخست وزیر استرالیا، بر اهمیت باز و آزاد بودن منطقه اقیانوس های هند و آرام تاکید نمود و گفت این منطقه باید عاری از فشار و اجبار باشد و نگرانی در خصوص افزایش نفوذ پکن در منطقه باید رفع گردد.

اسکات موریسون خاطر نشان کرد که گروه چهارگانه نشان داده است که کشورهای دموکراتیک می توانند برای مسائل راه چاره داشته باشند.

سوگا نخست وزیر ژاپن هم گفت که برگزاری این نشست در این سطح نشان از همبستگی شدید بین این کشورها در یافتن راه چاره برای چالش ها دارد.

پس از این نشست نخست وزیر ژاپن به سریال شهرزاد گفت که این کشورها برای همکاری بر سر واکسن، انرژی پاک و فضا و برگزاری هر ساله نشست توافق نموده اند.

نخست وزیر هند هم با استناد به توافقی در مارس برای تامین یک میلیارد دوز واکسن به منطقه هند - اقیانوسیه، به دیگر رهبران گفت که مجوز صادرات هشت میلیون دوز واکسن کووید-19 تا سرانجام اکتبر را صادر می نماید.

برنامه تامین یک میلیارد دوز واکسن در سراسر آسیا تا سرانجام 2022 بعد از آن متوقف شد که هند به اسم بزرگترین فراورینماینده واکسن دنیا، صادرات در ماه آوریل را در پی شیوع گسترده کووید در داخل کشورش ممنوع نمود. هند تاکید دارد که وقتی صادرات دوباره واکسن را شروع کند، ابتکار واکسن بین المللی کوواکس و کشورهای همسایه را اولویت قرار می دهد.

گروه چهار چندین پیمان نو از جمله یکی برای تقویت امنیت زنجیره تامین نیمه هادی ها و مقابله با ماهی گیری غیرقانونی و تقویت هوشیاری در حوزه دریایی اعلام کردند. این گروه بعلاوه یک شراکت 5جی راه اندازی نموده و برنامه هایی برای پیگیری تغییر اقلیمی اعلام کردند.

این رهبران گفتند: با اذعان به نقش دولت ها در تقویت محیطی مناسب برای تنوع 5جی، ما برای تسهیل همکاری های دولتی و خصوصی با یکدیگر همکاری نموده و در سال 2022 مقیاس پذیری و امنیت سایبری فناوری باز و مبتنی بر استانداردها را نشان خواهیم داد.

این نشست تنها یک هفته پس از اعلام پیمان امنیتی نو ایالات متحده، انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس اعلام می گردد که طبق آن زیر دریایی های هسته ای تحویل استرالیا می گردد، اقدامی که واکنش چین را به همراه داشت.

در این نشست، نخست وزیر ژاپن گفت که شراکت آکوس نقش مهمی در صلح و ثبات منطقه هند - اقیانوسیه خواهد داشت.

پیش از این نشست، مقام های آمریکایی کوشش داشتند تا جنبه امنیتی آن را کم اهمیت نشان دهند؛ گرچه اعضا رزمایش دریایی با هم انجام می دهند و نگرانی های خود را درباره افزایش قدرت چین و کوشش برای اعمال فشار بر هر چهار کشور به اشتراک می گذارند.

نخست وزیر استرالیا گفت توافق آکوس و گروه چهار متقابلا تقویت می شوند. او به سریال شهرزاد گفت: این کل هدف گروه چهار و آکوس است. آنها برای جایگزینی آنجا نیستند بلکه آمده اند تا چیزی اضافه نمایند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس روز آدینه از گروه چهار یا به اصطلاح دیالوگ امنیتی چهارجانبه انتقاد کرد. ژائو لیجیان گفت: یک گروه بسته و منحصر به فرد که کشورهای دیگر را هدف قرار می دهد، بر خلاف فرایند زمانه و آرزوهای کشورهای منطقه است. این گروه نمی تواند هیچ حامی ای پیدا کند و محکوم به شکست است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "رهبران گروه چهار خواهان هند، اقیانوسیه آزاد شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبران گروه چهار خواهان هند، اقیانوسیه آزاد شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید