قانعی: کوشش برای فراوری کیت های تشخیص کرونا توسط محققان کشور

به گزارش سریال شهرزاد، دبیر توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در این معاونت کوشش کردیم با اعلامی که برای فراوری کیت تشخیص کرونا بین شرکت های زیستی داشتیم، بلافاصله بعد از خاتمه محموله های خارجی با فراوری داخلی جوابگوی مردم باشیم.

قانعی: کوشش برای فراوری کیت های تشخیص کرونا توسط محققان کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی سریال شهرزاد، مصطفی قانعی دبیر توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه مقابله با ویروس کرونا که صبح امروز در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید، گفت: خوشبختیم که با زیرساخت هایی که در کشور طی چند سال گذشته پدید آمده شرکت زیست فناوری را به 600 شرکت رساندیم.

وی اضافه کرد: بحث فراوری کیت های تشخیص کرونا در کشور مطرح شد. تعدادی کیت اهدایی از چین به ایران آمده است، توسط انستیتو پاستور در کشور توزیع شد تا کیت ها بتوانند یک تا دو ماه جوابگو باشند. در معاونت علمی کوشش کردیم با اعلامی که برای فراوری کیت داخلی بین شرکت های زیستی داشتیم، بلافاصله بعد از محموله خارجی با فراوری داخلی جوابگو باشیم.

دبیر توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پیش بینی این بود که 5 تا 10 شرکت اعلام آمادگی نمایند اما در این بین 50 شرکت برای ساخت کیت اعلام آمادگی کردند که احتمالا از بین آنها به 5 شرکت برسیم تا در سریع ترین زمان و بالاترین کیفیت مورد تأیید سازمان غذا و دارو این کیت ها را فراوری کنیم تا قبل از سرانجام کیت های خارجی، کیت ایرانی در بازار داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز با یک شرکت دانش بنیان قرارداد منعقد می گردد،گفت: قرارداد بستگی به توانمندی شرکت ها دارد تا بتوانند کیت های تشخیصی با کیفیت و تایید شده را به فراوری انبوه برسانند و در بازار عرضه نمایند. کیت های تشخیص سریع ویروس کرونا می توانند سریع فرد مبتلا را شناسایی نمایند و بلافاصله فرد قرنطینه گردد تا ناقل بیماری به افراد نباشد.

وی اضافه کرد: شرکت ها به دنبال این هستند تا داروهایی برای مبتلایان فراوری نمایند که کمترین ضرر و آسیب را برای افراد داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ادامه داد: در حال حاضر دو شرکت دانش بنیان بعد از دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو وارد مرحله آزمایشات بالینی دارو خواهند شد.

وی گفت: فقط باید مجوز کمیته اخلاق وزارت بهداشت صادر گردد و کار تست های درمانی داروهای گیاهی برای درمان با ویروس شروع گردد. این داروها از گیاهان دارویی کم ضرر فراوری می شوند که سرعت بیماری را کم می نماید و بیمار سریع تر بهبود می یابد.

قانعی گفت: دو شرکت در کوشش هستند موادی برای بینی و حلق افرادی که دارای ویروس کرونا هستند را فراوری نمایند تا مجاری تنفسی افراد عاری از هرگونه ویروس گردد. باید مجوز این دارو از وزارت بهداشت صادر گردد تا با مثبت بودن تست ها بتوانیم به فراوری برسانیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ادامه داد: کسانی که دارای علائم خفیف هستند و تست کرونایی داده اند و مثبت نشده امکان استفاده از این دارو را خواهند داشت تا شانس ابتلا به ویروس کاهش یابد. داروها و کیت ها با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری به فراوری خواهد رسید و برای دو داروی درمانی و مواد دارویی از بین برنده ویروس تیمی در نظر گرفته شده و تحقیقات شروع شده است.

وی اضافه کرد: به محض صدور مجوز ظرف یکی دو روز آینده فرد تست می گردد و باید طوری آزمایش گردد که باکتری های مفید دهانی از بین نرود. باید داروها تاییدیه بگیرند و در صورت مثبت بودن نتایج بتوانیم تا یک ماه آینده دارو را به فراوری انبوه برسانیم.

قانعی درباره فراوری واکسن گفت: باید بر اساس اینکه چند درصد از افراد مبتلا و یا درگیر به ویروس کرونا هستند اقدام به فراوری واکسن کرد چون فراوری این واکسن ها کار سختی است و باید دانش فنی فراوری واکسن کرونا را داشته باشیم که فراوری انبوه این واکسن شدنی نیست.

وی گفت: یکسال در ایران درگیر بیماری آنفلوانزا شدیم و شرکت ها اقدام به فراوری واکسن برای این بیماری کردند که سال بعد شدت آنفلوانزا در کشور کمتر شد و شرکت ها خسارت دیدند که این یک چالش جدی در فراوری واکسن است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "قانعی: کوشش برای فراوری کیت های تشخیص کرونا توسط محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانعی: کوشش برای فراوری کیت های تشخیص کرونا توسط محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید