ویروس شناسان: افراد واکسینه نشده کارخانه ساخت جهش های تازه هستند

به گزارش سریال شهرزاد، ویروس شناسان هشدار می دهند هر چه سریعتر و با هر نوع واکسنی خود را واکسینه کنید چرا که خطرات واکسن نزدن بسیار زیاد است.

ویروس شناسان: افراد واکسینه نشده کارخانه ساخت جهش های تازه هستند

به گزارش سریال شهرزاد به نقل از سی ان ان، افراد واکسینه نشده علاوه بر به خطر انداختن سلامتی خود خطرات بیشتری را فراوری می نمایند.

بر اساس نظر کارشناسان بدن هر یک از افرادی که واکسن نزده اند می تواند تبدیل به کارخانه ای برای فراوری ویروس های نو و جهش یافته شوند.

متخصصان بیماری های عفونی می گویند ، اگر افراد به ویروس کرونا آلوده شوند این خطر برای همه هم خطرناک است. علت آن این است که تنها منبع نو انواع ویروس کرونا ، بدن یک فرد آلوده است.

دکتر ویلیام شافنر ، استاد بخش بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت واقع در نشویل آمریکا گفت: افراد واکسینه نشده کارخانه های بالقوه متنوعی هستند. هرچه تعداد افراد واکسینه نشده بیشتر باشد ، فرصت تکثیر ویروس کرونا بیشتر می گردد. وقتی این اتفاق بیفتد ، جهش پیدا می نماید و می تواند جهشی متفاوت را که حتی جدی تر است به وجود بیاورد.

همه ویروس ها جهش می یابند، تغییر می نمایند و تکامل می یابند.

بیشتر این تغییرات حتی می تواند ویروس را ضعیف تر کند. اما گاهی اوقات یک ویروس، جهشی تصادفی ایجاد می نماید که به آن یک مزیت می بخشد؛ برای مثال قابلیت انتقال بهتر ، یا همچون سازی کارآمدتر ، یا توانایی آلوده کردن تنوع بیشتری از میزبان ها.

ویروس های دارای جهش بیشتر نسبت به ویروس های دیگر پیشی می گیرند و در نهایت اکثریت ذرات ویروس را ایجاد مینمایند؛ به عبارت دیگر تبدیل به ویروس غالب می شوند. اگر آن فرد آلوده ویروس را به شخص دیگری منتقل کند در واقع آن شخص از نسخه جهش یافته عبور نموده است.

در ادامه اگر نسخه جهش یافته به مقدار کافی پیروزیت آمیز باشد به یک نوع دیگر تبدیل می گردد. تکرر این اتفاق منجر به تولد واریانت نو می گردد؛ در واقع فرد واکسینه نشده این فرصت را فراهم می نماید.

اندرو پکوز ، میکروبیولوژیست و ایمونولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ ، به CNN گفت: با جهش در ویروس ها ، آنهایی که باقی می مانند ویروس هایی هستند که باعث می شوند ویروس در بین مردم سهولت بیشتری داشته باشد. هر زمان ویروس ها تغییر می نماید این امر به ویروس بستر متفاوتی برای افزودن جهش های بیشتر می دهد. اکنون ویروس هایی داریم که با کارآیی بیشتری توسعه می یابند.

ویروس هایی که توسعه نمی یابند نمی توانند جهش پیدا نمایند.

اکنون انواع مختلفی از واریانت ها در دنیا به وجود آمده که حاصل انتقال سریع آن از یک فرد به یک فرد دیگر است. در واقع از یک کارخانه به یک کارخانه دیگر! از آلفا و بتا گرفته تا دلتا و گاما و دلتا پلاس. لوتا و اپسیلون و ... را هم نباید نادیده گرفت. همه اینها حاصل کارخانه هایی هستند که در واقع بدن انسان هستند.

واکسن های فعلی تا به امروز به خوبی از انواع مختلف محافظت می نمایند اما هر لحظه ممکن است تغییر کند. به همین علت پزشکان و مسئولان بهداشت عمومی می خواهند افراد بیشتری واکسینه شوند.

ویروس هر چقدر اجازه توسعه بیشتری داشته باشد فرصت بیشتری هم برای تغییرات مختلف دارد.

واکسن در بسیاری از کشورها به طور گسترده در دسترس نیست و این ممکن است به ایجاد واریانت های نو در کشورهای مختلف دنیا گردد.

مانند یک دزد بانکی که عکسش روی پوسترهای تحت تعقیب در همه جا وجود دارد ویروسی که پیروز خواهد شد ویروسی خواهد بود که یک تغییر تصادفی ایجاد می نماید و باعث می گردد سیستم ایمنی بدن کمتر به نظر برسد.

آن دسته از افراد واکسینه نشده ویروس را نه تنها برای شیوع ، بلکه برای تغییر آماده می نمایند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین

به "ویروس شناسان: افراد واکسینه نشده کارخانه ساخت جهش های تازه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس شناسان: افراد واکسینه نشده کارخانه ساخت جهش های تازه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید