چاپ کتابی درباره تصویر مرگ در سینمای دنیا

به گزارش سریال شهرزاد، کتاب سینما و مرگ (درباره نامیرایی و تصویر) نوشته میلاد روشنی انتها به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

چاپ کتابی درباره تصویر مرگ در سینمای دنیا

محور موضوعی این کتاب، مساله مرگ است. این محور نه فقط نقطه گرانش مطالب کتاب بلکه همزمان، نقطه گریز است. این گریز می تواند به هر سمت و سویی باشد و در بهترین حالت به یک جهندگی مدام تبدیل شود؛ یعنی یک واگرایی ناب. سینمایی هم که در این کتاب حضور دارد، سینمایی است که در انتها قرن نوزدهم از دل اسباب بازی های ویکتوریایی بیرون آمد و در تاریخ کوتاه رشد سرسام آورِ خود، نه فقط نگاه های اکراه آمیز اندیشه را به سمت خود چرخاند بلکه به اسباب اندیشیدن تبدیل شد.

مولف این کتاب معتقد است اگر سینما توانی جدید در اندیشیدن است، پس می توان در/با سینما به مفهومی مانند مرگ هم فکر کرد. و روشنی انتها سعی نموده چنین بهانه ای را از ابتدا تا انتها کتاب حفظ کند. نویسنده در این کتاب به سراغ لحظات و تصاویری از تاریخ سینما رفته که مرگ حضور خود را نشان می دهد. نمونه بارز این حضور، دقایق ابتدایی فیلم مُهر هفتم به کارگردانی اینگمار برگمان است که مرگ خود را به شخصیت شوالیه نشان می دهد و سپس با او شطرنج بازی می نماید.

عناوین فصل های این کتاب به ترتیب عبارت است از: تجسد مرگ و دنیاِ هم پایگانِ تصویرها، مرگِ عاشق و پوئسیس حرکت، نامرده و نامیرایی تصویر، آفرینش زندگی و امکانات هیولا، کلمه مرگ و پیروزی تصویر، رستاخیز و بازگشت جاودان تصویرها.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

صحنه ای که یوف، در اوایل فیلم، مریم عذرا و مسیح را می بیند به سرعت از دید تماشاگران به مثابه نمایی ذهنی تفسیر می شود. نمایی که نه در دنیا واقعی فیلم توجیه پذیر است و نه ارتباطی با محور اصلی روایت دارد. نمایی جداافتاده و پرت که بلافاصله زاویه دید یوف را به عنوان زاویه دید ذهنی و منحصر به او، که با نوعی ساده لوحی بیمارگون همراه است، از روایت خارج می نماید. کانون های این زاویه دید به سادگی تصاویر خیالپردازانه و رویاگونه یوف تفسیر می شوند. منطق این تفسیر بیش از اندازه آشناست؛ یوف خیالبافی می نماید. پس او صرفا می تواند وقفه ای کمیک در روایت اصلی فیلم و زنگ تفریحی در دنیا واقعی فیلم باشد. یوف تا این جا آدم مسخره ای است که زاویه دید تفننی ای را با خود وارد فیلم نموده است، اما در اواسط فیلم، در صحنه ای که او در جنگل کنار همسرش لم داده است و ناگهان شوالیه و مرگ سیاهپوش را در حالِ بازی شطرنج می بیند؛ ورق برمی شود. آنچه او می بیند دیگر نمایی ذهنی و انحصاری و بخشی از رویاپردازی های او نیست، او در حال دیدن چیزی است که روایت فیلم آن را تائید می نماید. این همان صحنه ای است که به زاویه دید یوف مشروعیت می دهد و یوف را از همه سبکسری هایی که تا این جا متوجه او بوده است تبرئه می نماید.

این کتاب با 216 صفحه، شمارگان 770 نسخه و قیمت 21 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "چاپ کتابی درباره تصویر مرگ در سینمای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ کتابی درباره تصویر مرگ در سینمای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید