کوچکترین کتاب دنیا حدود پنج هزار دلار فروخته شد

به گزارش سریال شهرزاد، یکی از کوچکترین کتاب های دنیا با محتوای مذهبی در یک حراجی در بروکسل به قیمت نزدیک به پنج هزار دلار فروخته شد.

کوچکترین کتاب دنیا حدود پنج هزار دلار فروخته شد

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، این اثر چرمی با ابعاد 5 میلی متر در 5 میلی متر، کوچکتر از ته یک مداد و حاوی دعایی به زبان های هلندی، انگلیسی، انگلیسی آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و سوئدی است.

قیمت اولیه این کتاب بین یک تا یک هزار و 500 یورو ارزشگذاری شده بود، اما یک خریدار ناشناس در یک حراجی در بروکسل کتاب را به قیمت بالاتری خریداری کرد و ارزش نهایی آن را به 4200 (حدود 4800 دلار) یورو رساند.

هنری کودتس مسئول این حراجی گفت که متن چاپی کتاب به حدی کوچک است که نمی توان آن را با چشم غیرمسلح خواند و احتیاج به یک ذره بین قوی دارد.

این کتاب با عنوان دعای خداوند، یکی از چند صد کتابی بود که در سال 1952 از سوی موزه گوتنبرگ در آلمان به عنوان بخشی از ابتکار جمع آوری یاری اقتصادی برای پرداخت هزینه بازسازی این مکان پس از جنگ دنیای دوم منتشر شد.

این موزه یکی از قدیمی ترین موزه های چاپی دنیا است که به نام یوهانس گوتنبرگ که پیشگام چاپ مکانیکی در اروپا در سده پانزدهم بود، نامگذاری شده است.

انتشار کتاب های مینیاتوری سابقه ای طولانی دارد. در اروپا، بسیاری از آن ها در قرن شانزدهم به وجود آمدند، زیرا چاپگر ها درصدد آزمایش محدودیت های فنی دستگاه ها بودند، اما نمونه هایی از این آثار در بین النهرین باستان وجود دارد که قدمت آن به 2325 سال قبل از میلاد بازمی شود.

منبع: فرارو

به "کوچکترین کتاب دنیا حدود پنج هزار دلار فروخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچکترین کتاب دنیا حدود پنج هزار دلار فروخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید