آیا میدانید چرا یخ سفید است؟!

به گزارش سریال شهرزاد، همه می دانند که آب بی رنگ است و قاعدتا باید حالت جامد آن هم بی رنگ باشد؛ چون تغییر شیمیایی صورت نگرفته است، اما همانطور که گفته شد این املاح باعث سفید شدن یخ می شوند.

آیا میدانید چرا یخ سفید است؟!

به گزارش،همه ما زمانی که واژه یخ به گوشمان می خورد تصویری کاملا شفاف و صیقلی از آن در ذهنمان تداعی می گردد که بدون هیچ نقصی و همانند شیشه می درخشد، اما در واقعیت زمانی که خودمان اقدام به درست کردن یخ می کنیم یخ هایمان کدر و رو به سفیدی می روند، که شاید چرایی این موضوع ذهن بسیاری را به خود درگیر نموده باشد.

در همین راستا قصد دارد تا امروز به آنالیز بپردازد، پس با ما همراه باشید.

آیا تا به حال دقت نموده اید که چرا یخ های داخل یخچال شما به رنگ سفید است و شفاف نیست؟ یا زمانیکه آن را داخل آب می اندازید، چرا سفیدی را وارد آب نمی نماید و آب شفاف می ماند؟

آبی که از لوله های شهری وارد خانه ها می گردد، معمولا دارای املاح معدنی و در ایران، کلر بسیار زیادی است. معمولا این املاح باعث ایجاد ناخالصی در ویژگی های مختلف آب می گردد.

یکی از این ناخالصی ها خود را به هنگام یخ زدن نشان می دهد.

همه می دانند که آب بی رنگ است و قاعدتا باید حالت جامد آن هم بی رنگ باشد؛ چون تغییر شیمیایی صورت نگرفته است.

اما همانطور که گفته شد این املاح باعث سفید شدن یخ می شوند.

اما برای اینکه یک یخ شفاف و بی رنگ داشته باشیم، ضروری است که 2 کار انجام گردد:

  1. آب کاملا تصفیه و فیلتر گردد.
  2. آب حتما جوشانده گردد.

همه می دانند که جوشاندن فواید بسیار زیادی دارد، اما در این قضیه، جوشاندن نقش وسیع تری را هم بازی می نماید.

اگر شما یک لیتر آب شهر را 1 بار بجوشانید، بیشتر میکروب های آن کشته می گردد و مقداری از املاح آن از بین می رود.

اما اگر دوباره آن را بجوشانید، مقداری هوا داخل آب حل می گردد و این باعث تجزیه شدن املاح معدنی و در نتیجه خنثی شدن آن ها می گردد.

چگونه می توانید یخ شفاف درست کنید؟

آیا تا به حال به یخ هایی که در رستوران ها یا کافی شاپ ها سرو می شوند دقت نموده اید؟ معمولا این مکان های برای زیباتر نشان دادن و البته به وجد آوردن مشتری در نوشیدنی های خنک خود از یخ هایی استفاده می نمایند که مثل شیشه شفاف هستند و بیسار زیبا و کریستالی.

یخ هایی که شما در خانه تهیه می کنید این ویژگی را ندارند و داخل آن ها حاله ای سفید به وجود می آورد.

وسایل و تجهیزات مورد احتیاج برای درست کردن یخ شفاف

  • آب
  • ظرفی برای جوش آوردن آب
  • ظرف یا قالب یخ
  • برگ نعنا یا گیاهی به دلخواه
  • یخچال های پلاستیکی یا ظرف های نگه دارنده یخ

مراحل درست کردن یخ شفاف

  • 1) آب را به جوش بیاورید:

قبل از هر چیز شما میبایست مقدار مناسبی از آب را داخل یک ظرف ریخته و سپس آن را به جوش بیاورید. (بهتر است از آب با املاح کمتر یا آب تصفیه شده بهره ببرید تا نتیجه کار بهتر باشد، ولی آب معمولی هم احتمالا شما را با مشکل روبرو نخواهد کرد) کمی اجازه دهید آب بجوشد. سپس اجازه دهید آب خنک گردد

  • 2) مجدادا آب را به جوش بیاورید:

حال یکبار دیگر آب را داخل ظرفی ریخته و آن را به نقطه جوش برسانید و چند دقیقه اجازه دهید آب بجوشد. این کار برای این مورد است که با جوشاندن تقریبا تمام گاز های محبوس در آب خارج گردد. بعد از اینکه آب به جوش آمد اجازه دهید آب دمای خود را از دست داده و خنک گردد. در هر دو مرحله خنک شدن مراقب باشید چیزی داخل آب نریزد و آلوده نگردد.

  • 3) مقداری آب داخل ظرف یخ بریزید:

یک یخچال پلاستیکی یا ظرفی که داخل آن تکه های یخ میریزید آماده کنید. این وسیله ها معمولا در دار هستند و برای خنک نگه داشتن مواد به همراه مقداری یخ داخل آن ها استفاده می شوند. هدف از استفاده از این ظرف ها این است که سرما از پایین به یخ ها منتقل نگردد و تنها از بالا فرایند یخ زدن آغاز گردد. پس اگر ظرفی که می تواند این کار را برای شما انجام دهد هم پیدا کردید می توانید از آن بهره ببرید. سپس مقداری آب در کف این ظرف ریخته و قالب یخی یا هر ظرفی که می خواهید یخ را داخل آن درست کنید را وسط آن آب قرار دهید.

برای اطمینان بیشتر که بخ ها از پایین آغاز به یخ زدن نمی نمایند می توانید با گذاشتن یک وسیله زیر قالب یخ ها کمی قالب را از کف یخچال پلاستیکی فاصله دهید. به هر حال تمام هدف این است که از بالا فرایند یخ زدن آغاز گردد پی قالب یخ را باید آب پوشانده باشد بدونه اینکه آب به سطح قالب برسد.

  • 4) داخل فریزر بگذارید:

به آرامی آب جوشیده خنک شده را داخل قالب یخ بریزید و سپس آن را در در فریزیر قرار دهید تا پس از 12 ساعت یا بیشتر یخ بزنند. حال شما یخ های زیبای شفاف خواهید داشت.

  • 5) آن را تزئین کنید:

شما اگر باز هم به دنبال زیبا کردن کار خود هستید هم میتوانید از طرف های کروی شکل مخصوص ساختن یخ کروی بهره ببرید و هم این مورد که از مقداری برگ گل یا یا برگ گیاهان داخل هر قالب یا خانه قالب های یخی بهره ببرید.

  • 6) آن را بتراشید:

این یخ های شفاف همچنین به راحتی با یک چاقو قابل تراشیدن وشکل دریافت هستند که به راحتی به اشکال بسیار زیبا تبدیل می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آیا میدانید چرا یخ سفید است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا میدانید چرا یخ سفید است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید