اختلاف در خاندان آل سعود و تشدید نارضایتی از بن سلمان پس از حملات آرامکو

به گزارش سریال شهرزاد، برخی از اعضای خاندال حاکم عربستان سعودی و نخبگان تجاری به دنبال حمله ماه گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو از رهبری محمد بن سلمان، ولیعهدی سعودی ابراز نارضایتی کرده اند.

اختلاف در خاندان آل سعود و تشدید نارضایتی از بن سلمان پس از حملات آرامکو

به گزارش سریال شهرزاد، به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته یک دیپلمات ارشد خارجی و پنج منبع مرتبط به آل سعود یا نخبگان تجاری گفتند، این مساله موجی از نگرانی در میان چندین شاخه مهم خاندان حاکم آل سعود درباره توانایی ولیعهد سعودی برای دفاع و رهبری از این بزرگترین صادرکننده نفت جهان ایجاد کرده است. هیچ کدام از این منابع نخواستند نامشان فاش شود.

این منابع گفتند، حمله مذکور همچنین نارضایتی در میان برخی از حلقه های نخبگان که باور دارند ولیعهد سعودی قدرت را بسیار سخت به چنگ گرفته است، شعله ور کرده است. برخی از این افراد گفتند، این تحول همچنین انتقاد در میان کسانی که باور دارند او یک موضع به شدت خصمانه علیه ایران را دنبال می کند، تشدید کرده است.

یک منبع از نخبگان سعودی که با خاندان سلطنتی مرتبط است، گفت: نارضایتی زیادی درباره رهبری ولیعهد سعودی وجود دارد. چطور شد که آن ها نتوانستند این حمله را ردگیری کنند؟

این منبع افزود، برخی از افراد در حلقه های نخبگان می گویند هیچ اعتمادی به ولیعهد سعودی ندارند؛ چهار منبع دیگر و یک دیپلمات ارشد هم همین نظر را داشتند.

با این حال محمد بن سلمان حامیانی هم دارد. یک منبع نزدیک به دربار پادشاهی آل سعود گفت: تحولات اخیر شخصا به عنوان یک حاکم بالقوه روی او تاثیری نداشته است زیرا او برای جلوگیری از توسعه ایران در این منطقه تلاش می کند. این یک مساله میهنی است و بنابراین او در معرض خطر نخواهد بود؛ دست کم تا زمانی که پدرش زنده است.

یک دیپلمات ارشد خارجی دیگر هم می گوید، سعودی های عادی هنوز مایل هستند تا پشت محمد بن سلمان به عنوان رهبری قدرتمند، مقتدر و پویا متحد شوند.

دفتر مطبوعاتی دولت سعودی به سوالات رویترز درباره این مطلب خبری پاسخی نداد.

نیل کولیام، محقق ارشد در چاتم هاوس، اندیشکده روابط خارجی مستقر در لندن معتقد است: حجم این حملات (به تاسیسات آرامکو) در نظر مردم محو نشده و این حقیقت هم که او (ولیعهد سعودی) وزیر دفاع است و برادرش معاون وزیر دفاع، دور از چشم نمانده است و با این وجود، این کشور متحمل بزرگترین حمله ممکن به جواهرات ولیعهد شد. اعتماد رو به زوالی درباره توانایی او برای حفظ امنیت این کشور وجود دارد و این پیامد سیاست های اوست. این حمله نارضایتی از محمد بن سلمان را که دو سال پیش به ولیعهدی رسید، تشدید کرده است.

به گفته چهار منبع مرتبط با آل سعود و نخبگان تجاری، برخی از منتقدان سعودی باور دارند که سیاست خارجی خصمانه محمد بن سلمان در قبال ایران و مشارکت در جنگ یمن این پادشاهی را در معرض خطر قرار داد. به گفته پنج منبع مطلع و یک دیپلمات ارشد، آن ها همچنین از اینکه ولیعهد سعودی نتوانسته جلوی این حملات را بگیرد، آن هم با وجود اینکه میلیاردها دلار روی مسائل دفاعی هزینه کرده است، ناراضی هستند.

برخی از نخبگان سعودی معتقدند، تلاش های ولیعهد سعودی برای تحکیم قدرت به این پادشاهی لطمه زده است. یک منبع نزدیک به حلقه دولت می گوید، محمد بن سلمان مقام هایی را منصوب می کند که به طور کلی کم تجربه هستند.

افراد نزدیک به دربار سعودی و دیپلمات های غربی می گویند، این خاندان تا زمانی که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در قید حیات است، بعید است با محمد بن سلمان مخالفت کند چون می دانند پادشاه علیه پسر محبوب خودش کاری نمی کند. جدای از آینده این پادشاهی، افراد مطلع و دیپلمات ها می گویند به چالش کشیدن محمد بن سلمان احتمالا سخت خواهد بود، با توجه به اینکه او روی ساختار امنیتی داخلی کنترل دارد.

به گفته منابع، برخی از اعضای خاندان سلطنتی، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز 77 ساله را که تنها برادر تنی بازمانده ملک سلمان است، به عنوان جایگزین می بینند که از حمایت احتمالی خاندان، دستگاه امنیتی و برخی از قدرت های غربی بهره مند می شود. یکی از تاجران سرشناس می گوید: همگی آن ها به احمد نگاه می کنند که ببینند چه می کند. این خانواده همچنان فکر می کند که او تنها کسی است که می تواند آن ها را نجات دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اختلاف در خاندان آل سعود و تشدید نارضایتی از بن سلمان پس از حملات آرامکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف در خاندان آل سعود و تشدید نارضایتی از بن سلمان پس از حملات آرامکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید