تعطیلی هیات واگذاری؛ یا راه چاره جدید

به گزارش سریال شهرزاد، خبرنگاران : روسای اتاق های استانی در نشست اخیر با هیات رئیسه اتاق ایران بر لزوم طراحی یک برنامه و استراتژی دقیق در راستای تحقق شعار سال 1400 به وسیله برطرف موانع پیش روی فراوری تاکید کردند.

تعطیلی هیات واگذاری؛ یا راه چاره جدید

به گزارش سریال شهرزاد به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ روسای اتاق های استانی در تازه ترین نشست خود با هیات رئیسه اتاق ایران عظیم ترین حمایت از محیط کسب وکار را برطرف موانع پیش روی واحدهای فراوریی و خدماتی دانستند. به باور آنها برگشتن دولت به صندلی سیاست گذاری و برطرف بعضی موانع و قوانین دست وپاگیر، عظیم ترین حمایتی است که در راستای تحقق نام گذاری سال می توان از فراوری کرد.

در این خصوص رییس اتاق بازارگانی ایران، به این نکته نیز اشاره نمود که یکی از مسائل حال حاضر به هیات واگذاری و عملکرد این هیات باز می گردد و با این شرایط یا باید در خواست تعطیلی این هیات را بیان کرد و یا این که به فکر پیدا کردن راه چاره جدید بود.

در ادامه این نشست روسای اتاق های سراسر کشور ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه های اجرایی و بانک های عامل در دوران کرونا و بی توجهی آنها به ابلاغیه هایی که از سوی دولت صورت می گرفت، خواهان رسیدگی دولت به این مسئله شدند. تعدد سامانه هایی که از سوی دستگاه ها و سازمان ها طراحی شده ان نکته دیگری بود که در این جلسه مورد انتقاد فعالان مالی نهاده شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست به جلسه ای که با اعضای هیات رئیسه و تعدادی از تشکل ها با رئیس جمهور داشتند اشاره نمود. بر اساس اظهارات او در این نشست به موضوع خشکسالی و تبعات ناشی از آن اشاره شد که متاسفانه این موضوع چندان از سوی مسئولان و تصمیم گیران مورد توجه قرار نگرفته است. شافعی معتقد است امنیت غذایی کشور با توجه به خشکسالی اخیر شرایط نگران نماینده ای در آینده نه چندان دور خواهد داشت و باید پیش از وقوع هر حادثه ای برای آن راهی پیدا کرد.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: این خشکسالی علاوه بر تامین غذا، می تواند موجب آتش سوزی جنگل ها، کمبود ذخایر آبی و در نتیجه کاهش سطح فراوری برق در کشور گردد.

او همچنین به نشست با کمیسیون مالی مجلس درباره چگونگی تحقق شعار سال اشاره و تاکید نمود: هر چند این جلسه نیز با جلساتی که در سال های گذشته برای تحقق شعار سال برگزار می شد هیچ تفاوتی نداشت؛ اما حضور پیدا کردیم و یاداور شدیم تا زمانی که برای حاکمیت قانون در تمام ابعاد و وجوه، فکری نگردد، تا زمانی که حقوق مالکیت مورد تاکید قرار نگیرد، تا زمانی که برای رهایی از تورم و بی ثباتی مالی راهکاری اندیشیده نگردد و تا زمانی که اقتصاد ایران با سیاست خارجی کشور پیوند نخورد، اصلاح چند قانون و اقداماتی از این دست نمی تواند دردی را دوا کند.

شافعی در ادامه به نشست با مدیرعامل شهرک های صنعتی و توافق برای عضویت مجدد اتاق های استانی در هیات مدیره شهرک های صنعتی اطلاع داد. رئیس اتاق ایران یکی از دردآورترین نشست ها حضور در هیات واگذاری مطرح نمود و گفت: تنها نکته ای که درباره هیات واگذاری و عملکرد آن می توان گفت، درخواست تعطیلی آن و پیدا کردن یک راه چاره جدید برای آن است. متاسفانه همه از این شیوه واگذاری دچار خسارت شده اند و شاهد یک کارنامه بسیار ناموفق در این رابطه هستیم. ضروری است در این مورد تغییرات اساسی اتفاق افتد.

بی توجهی به ابلاغیه های دولت در دوران کرونا

از سوی دیگر جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج ضمن انتقاد از عملکرد سازمان هایی نظیر تامین اجتماعی و امور مالیاتی در دوران کرونا از موانع پیش روی واحدهای فراوریی برای آغاز به کار خود گلایه کرد. بر اساس اظهارات این فعال مالی برای آغاز یک کسب وکار بین 60 تا 70 مجوز ضروری است که همه آنها مانع جدی در برابر محیط کسب وکار کشور هستند. متاسفانه قوانین دست وپاگیر بسیاری وجود دارد. ضروری است این موانع را شناسایی و برای هر کدام راهکاری ارائه دهیم تا شرایط تسهیل گردد. در این رابطه مرکز پژوهش های اتاق ایران می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

او ادامه داد: در دوران کرونا نیز سازمان مالیاتی چندان متناسب با آنچه گفته می گردد، عمل نکرد. تسهیلاتی که ابلاغ شده از سوی بانک ها تمکین نمی گردد؛ استمهال بدهی، آزادسازی وثایق و غیره ابلاغ شده ولی اجرا نمی گردد. متاسفانه سازمان تامین اجتماعی نیز بر همین منوال عمل می نماید.

هماهنگی وجود ندارد

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان نام گذاری سال جاری را نتیجه اجرا نشدن شعار سال های قبل دانست و توضیح داد: آنچه درباره مانع زدایی و پشتیبانی از فراوری گفته می گردد همانی است که سال قبل اتاق ایران با جدیت پیگیری می کرد. متاسفانه همخوانی بین اهداف و جهتی که می پیماییم وجود ندارد، برای همین به مقصد نمی رسیم. بهترین راه این است که اتاق ایران یک مجموعه منسجم از آنچه پیگیری نموده اما به نتیجه نرسیده تهیه کند و در اختیار مسئولان قرار دهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه بی توجهی دولتی ها به مسائل موجود را مورد تاکید واقع شده است و گفت: فاجعه اینجاست که در جلسات با دولتی ها به توافقاتی می رسیم اما همین توافق ها عملیاتی نمی گردد.

سنجش میزان اثرگذاری اتاق در سیاست گذاری ها

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز با بیان این مطلب که نتیجه اقدامات مجلس بخش خصوصی باید سنجیده گردد تا بدانیم تا چه حد اثرگذار بوده ایم، توضیح داد: متاسفانه شرایط شاخص های مالی کشور در مقایسه با دیگر اقتصادهای جهان بسیار نگران نماینده است و این مسئله باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار بگیرد.

این فعال مالی عملکرد مسئولان در کرونا و تامین واکسن را بسیار نامناسب ارزیابی کرد و با بیان این مطلب که هیچ چیز بالاتر از سلامتی و رفاه مردم نیست پس چگونه این گونه تصمیم گرفته و عمل می کنیم، گفت: باید متوجه باشیم که ریل گذاری اقتصاد کشور اشتباه است. جهت را اشتباه معین کردیم و هرچه به قطار اقتصاد سرعت می دهیم فقط میزان انحراف از جهت اصلی بیشتر می گردد.

او همچنین تعدد سامانه ها برای انجام امور اداری را یک معضل جدی توصیف کرد و ادامه داد: خود من در حوزه کاری با حدود 20 سامانه سروکار داریم. هیچ کدام با دیگری مرتبط و هماهنگ نیست. این شرایط به یک معضل جدی تبدیل شده، قرار بود سامانه ها در راستای تسهیل گری ایجاد شوند اما امروز وقت گیر شده اند.

ایجاد کارگروه برای تحقق شعار سال

مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرماننیز با بیان این مطلب که برای حمایت از فراوری مانع زدایی کافی است از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال به ریاست استاندار و جانشینی رئیس اتاق کرمان اطلاع داد که زیرگروه شورای گفت وگوست. برای همین نمایندگان سازمان ها و مجلس نیز حضور دارند. بر اساس اظهارات او متاسفانه این سازمان ها با یکدیگر ناهماهنگ عمل می نمایند بنابراین در تلاشیم این ناهمانگی ها را شناسایی و حذف کنیم.

ارائه برنامه برای دوران پس از تحریم

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک، از بی برنامگی در صورت برطرف تحریم ها و در نتیجه عدم استفاده بهینه از فرصتی که ایجاد می گردد سخن گفت و تاکید نمود: ممکن است تحریم ها به مرور شکسته گردد، آیا برنامه ای برای این دوران داریم؟ در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد. درباره شرایط مرغ نیز باید یک نشست تخصصی برگزار گردد.

منبع: اقتصادنیوز

به "تعطیلی هیات واگذاری؛ یا راه چاره جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی هیات واگذاری؛ یا راه چاره جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید