جام تاریخی سیمین رشی به گیلان بازگردانده شد

به گزارش سریال شهرزاد، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، جام تاریخی سیمین رشی به گیلان بازگردانده شد.

جام تاریخی سیمین رشی به گیلان بازگردانده شد

مسعود حلاج پور ضمن قدردانی از حمایت های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای انتقال این جام تاریخی به استان گیلان اضافه نمود: جام سیمین رشی در کاوش های اوایل دهه 70 محوطه باستانی رشی رودبار استان گیلان کشف شده و پس از به نمایش درآمدن در نمایشگاه های مختلف خارجی از جمله تور نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در موزه های متعدد اروپایی به کشور بازگشت و در موزه ایران باستان نگهداری میشد که با پیگیری های مجدانه این اداره کل و پس از اخذ مجوزهای لازم، به محل نگهداری دائمی خود در موزه باستان شناسی رشت منتقل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به ویژگی های ظاهری این جام و دهه ها دوری آن از گیلان گفت: این جام سیمین زراندود متعلق به اواخر دوره ساسانی (قرون 6 و 7 میلادی) بوده که در زیر دارای پایه حلقوی و در رویه بیرونی آن با کنده کاری های هنرمندانه مزین شده است. این تصاویر شامل تصاویری از صیادان ماهی و موجودات افسانه ای بالدار اعم از قوچ، اسب، شیر و بز کوهی که ملهم از اعتقادات مردمان عصر ساسانی بوده و جمیع این نقوش اعجازآمیز در هنر فلزکاری زمان خود یک شاهکار هنری را خلق نموده است.

مسعود حلاج پور توضیح داد: این جام با ویژگی های ظاهری منحصر بفرد به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی مردم گیلان شناخته می گردد و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان به منظور پاسخ به مطالبه مردم فرهیخته گیلان برای بازگرداندن این جام به موطن خود، توانست پس از برنامه ریزی و کوشش های همه جانبه تیم های تخصصی پس از اخذ مجوزهای لازم برای این انتقال، جام ساسانی رشی را به استان گیلان بازگرداند.

حلاج پور ضمن ابراز امیدواری برای نمایش هرچه سریع تر این جام برای عموم مردم گیلان اضافه نمود: موزه باستان شناسی رشت با جذب اعتبارات لازم در حال بازسازی اساسی بوده و امیدواریم با اتمام مراحل بازسازی این بنا، در ایام الله دهه فجر جام فاخر سیمین زراندود رشی به عنوان میراث شاخص فرهنگی هنری مردم گیلان طی مراسمی شکوهمند در معرض دید علاقمندان و فرهیختگان استان قرار گیرد.

مسعود حلاح پور بعلاوه از حمایت های مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دکتر علی دارابی معاون میراث فرهنگی کشور، همکاران محترم معاونت میراث فرهنگی گیلان و یگان حفاظت اداره کل و نیروی انتظامی گیلان در طی انتقال جام رشی به استان گیلان این گنجینه فرهنگ و تمدن تقدیر و تشکر بعمل آورد.

گفتنی است، جام سیمین زرداندود رشی با وزن 583 گرم، در قطر 5.20 سانتیمتر و ارتفاع 4.1 سانتیمتر متعلق به عصر ساسانی بوده و با شماره 560 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و اکنون پس از نزدیک به سه دهه به استان گیلان بازگردانده شده است.

منبع: همگردی

به "جام تاریخی سیمین رشی به گیلان بازگردانده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جام تاریخی سیمین رشی به گیلان بازگردانده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید