خانه رویایی دکتر صدقیانی

به گزارش سریال شهرزاد، خبرنگاران : خانه دکتر صدقیانی یکی از800 خانه تاریخی تبریز است که وقتی به آن وارد می شوید در ابتدا ورود خانه کوچک باحیاط کوچک واقع شده است که حوض کوچکی درآن وجود دارد، ولی وقتی از راهرو کوچکی می گذرید وارد دنیای دیگری می شوید.

خانه رویایی دکتر صدقیانی

به گزارش سریال شهرزاد و به نقل از لحظات ، در اینجاست که با یک حیاط بزرگ روبه رو می شوید که دورواطرافش باغچه های بزرگ که درونشان گل های زیبا و رنگارنگ ودرختان سرسبز وجود دارد که تصویری چشم نوازی را به چشمانتان هدیه می دهند. وسط حیاط حوض طویل و درازی وجود دارد که یکی از چهار حوض مرمرمعروف تبریز است و چند فواره کوچک در آن وجود دارد که تماشای ساختمان در کنار این حوض و فواره هایش حال خوشی در شما ایجاد می نماید.

بهتر است هر چه سریع تر به داخل ساختمان پرشکوه و پرعظمت صدقیانی بروید تا انگشت به دهان بمانید،چندین راه پله برای ورود به داخل ساختمان وجود دارد،که می توان به پلکانی که از درون راه روئی می گذرد اشاره نمود.وقتی از در به خانه وارد می گردد اولین چیزی که متوجه اش می شوید پنجره های مشبک و رنگارنگ است که با برخورد اشعه نور خورشید، نور های رنگارنگ و دلپسند به داخل می تابد که بسیار روحیه بخش است.

درون خانه دکتر صدقیانی مبلمان شخصی وی،آینه های نقره ای وسینی نقره ای وچندین شی قیمتی و زینتی وجود دارد.بعلاوه در این طبقه غرفه هایی وجود دارند که درآن اشیاء زینتی وکتاب و ظروف چینی و… فروخته می گردد که می توانید ازآن بخرید. ازپله هایی که درون خانه صدقیانی وجود دارد می توانید ازپله ها پایین بروید.درطبقه پایین هم نمایشگاه سماور و ظروف مسی به پا شده که می توانید از آنجا هم خرید کنید.

خانه دکتر صدقیانی به عنوان دانشکده معماری به کار گرفته می شد که اکنون پس از جبران خسارات به مانده از بمباران در زمان جنگ تحمیلی به محلی برای بازدید عموم تبدیل شده است و این خانه با دوخانه تاریخی کنارش ادغام می گردد تا لحظات خوش تر و دلچسب تری را برای شما بوجود بیاورد.

تاریخچه خانه دکتر صدقیانی

خانه دکتر صدقیانی یکی از زیبا ترین خانه های تاریخی تبریز است، این خانه در دوران حکومت قاجار ساخته شده است و معماری خیره کننده این خانه هر بیننده ای را شگفت زده می نماید. این ساختمان یکی از مجموعه ساختمان های دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی بود. گفته می گردد در این خانه که صاحبش دکتر صدقیانی که از مردان شاخص آن دوران بود اموالی از لوئیی شانزدهم نگهداری می شد.

این خانه در زمان جنگ تحمیلی بر اثر بمباران آسیب جدی دیده بود و بخش های زیادی از آن هم تخریب شده بود. اما در طی سال های اخیر بر اثر ترمیم و بازسازی این خانه دوباره شکوه و جلال خود را بدست آورده است وهمواره گردشگران زیادی به خود می بیند. این خانه قرار است با چند خانه تاریخی اطراف خود ادغام گردد و مجموعه خانه های تاریخی را بوجود آورند. خانه صدقیانی در12 بهمن ماه سال 1381 با شماره ثبت 7498 به عنوان یکی از آثار های ارزشمند ملی به ثبت رسید.

موقعیت جغرافیایی خانه دکتر صدقیانی

خانه صدقیانی در خیابان مقصودیه نرسیده به خیابان ارتش واقع شده است. شما می توانید پس از بازدید از این خانه به بازار سرپوشیده تبریز بروید و علاوه بر بازدید از آنجا از بزرگ ترین بازار سرپوشیده دنیا نیز خرید نمائید.

عکس: امیرحسین نامی

منبع: توریسم آنلاین

به "خانه رویایی دکتر صدقیانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه رویایی دکتر صدقیانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید