مقایسه ارزان ترین سدان های چینی بازار، جکJ4 یا فردا 511؟، عکس

به گزارش سریال شهرزاد، جک J4 و فردا 511 به عنوان سدان های اتوماتیک زیر یک میلیارد تومان، گزینه های قابل توجهی هستند اما کدام یک انتخاب بهتری خواهد بود؟

مقایسه ارزان ترین سدان های چینی بازار، جکJ4 یا فردا 511؟، عکس

به گزارش خبرگزاری سریال شهرزاد و براساس گزارش پدال، در بازار آشفته خودروی کشورمان که قیمت ها سر به فلک کشیده، هم اکنون اگر خواهان یک سدان اتوماتیک باشید، باید حدود یک میلیارد تومان هزینه کنید و از بین خودروهای داخلی انتخابی جز دنا، تارا و شاهین نخواهید داشت. بااین حال، برای این سدان های اتوماتیک ایرانی دو رقیب چینی هم وجود دارد که از طریق خودروسازان خصوصی عرضه می شوند. یکی از این خودروها جک J4 است که از سال 1397 از طریق کرمان موتور مونتاژ می گردد و توانسته بازاری برای خود دست وپا کند. خودروی بعدی هم فردا 511 است که در سال 1400 از طریق فردا موتورز به بازار آمد اما پس از مدتی تولید آن متوقف شد و حالا به تازگی دوباره به خط تولید بازگشته است. ازاین رو، در ادامه قصد مقایسه این دو خودروی مونتاژی اتوماتیک را داریم که ارزان ترین سدان های چینی بازار کشورمان محسوب می شوند.

معرفی کلی

این خودروها هردو سدان هایی مالی در کلاس ساب کامپکت هستند. جک J4 اولین بار در سال 2012 معرفی شد و کرمان موتور از سال 1397 مونتاژ آن را در کشورمان آغاز کرد. هرچند تولید این خودرو در چین در سال 2019 پایان یافت اما در ایران همچنان تولید می گردد و قرار است نسخهٔ جدیدی از آن با برند کرمان موتور و نام ایگل هم تولید گردد. فردا 511 هم در اصل چانگان آلسوین نام دارد و پیشینه آن به سال 2008 و معرفی نسل نخست آن در نمایشگاه پکن بازمی گردد. دو نسل اول آلسوین کپی واضحی از مزدا 3 بودند اما در نسل سوم یا کنونی که در اوایل سال 2018 در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد، شرایط تغییر کرد و این سدان کوچک از زبان طراحی چانگان بهره مند شد.

طراحی بیرونی

با توجه به توضیحاتی که دادیم، جک J4 خودروی قدیمی تری است و شش سال سن بیشتری نسبت به چانگان دارد که زمان زیادی محسوب می گردد و خود را به وضوح در طراحی بیرونی نشان می دهد زیرا سدان جک در بیرون کاملاً کهنه تر از رقیب به نظر می رسد. فرم طراحی ساده و بی هیجان J4 باعث شده حتی در برابر رقبای داخلی مثل دنا و شاهین هم نتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. از سوی دیگر اما هرچند از عمر چانگان آلسوین یا همان فردا 511 هم حدود شش سال می گذرد اما هنوز هم ظاهر نسبتاً بروز و قابل قبولی خصوصاً در قیاس با J4 دارد. هرچند در طراحی این سدان چینی الهاماتی از دیگر خودروها گرفته شده و به عنوان مثال جلوپنجره به ساخته های لکسوس شباهت دارد و چراغ های عقب آن هم تا حدودی هیوندای اکسنت را به یاد می آورد اما پکیج کلی هماهنگ و قابل قبول از آب درآمده است؛ بنابراین، در این بخش باید فزونی را با 511 دانست. از لحاظ ابعاد، دو خودرو کاملاً نزدیک به هم هستند و عرض یکسانی دارند اما چانگان با طول 4,390 میلی متر کمی کشیده تر از جک با 4,335 میلی متر است.

داخل

در داخل نیز مثل بیرون، J4 سن بیشتر خود را نسبت به 511 نشان می دهد. داشبورد تمام پلاستیکی خاکستری، دریچه های تهویه قدیمی، کنترل های تهویه دستی و صفحه آمپر قدیمی همگی باعث شده اند کابین جک کاملاً کهنه و از مد افتاده به نظر برسد. این فضا حال و هوایی کاملاً ارزان قیمت را ایجاد کرده است که شاید برای یک سدان چینی مالی ایراد بزرگی نباشد اما وقتی چنین خودرویی در کشورمان حدود 800 میلیون تومان قیمت دارد، آزاردهنده خواهد بود. از سوی دیگر، کابین 511 به مراتب زیباتر و بروزتر به نظر می رسد. در اینجا شاهد داشبوردی با طراحی به مراتب مدرن تر هستیم که با دریچه های تهویه دایره ای در طرفین و نمایشگر کوچکی در بالا همراه است. تریم مشکی براق در قسمت هایی مثل غربیلک فرمان نیز باعث شده فضای کابین کمی از حالت مالی خارج گردد. از لحاظ جاداری و فضای کابین دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و هرچند در عقب فضای پای چندان بزرگی را ارائه نمی کنند اما در نوع خود برای سدان های ساب کامپکت قابل قبول خواهند بود. به طورکلی در داخل هم به خاطر طراحی بهتر، متریال باکیفیت تر و داشبورد مدرن تر باید فزونی را کاملاً با فردا 511 دانست.

امکانات و تجهیزات

جک J4 و فردا 511 از لحاظ امکانات و تجهیزات هیچ کدام خودروهای تکمیلی نیستند و سازندگان وطنی بسیاری از آپشن های آن ها را حذف کرده اند. بااین حال در اینجا نمی توان خودروی برتر را مشخص کرد زیرا به عنوان مثال، درحالی که جک J4 از کروز کنترل، روکش چرمی صندلی ها و نمایشگر لمسی بزرگ تر بهره می برد، فردا 511 سانروف، دوربین دید عقب و سیستم تهویه اتوماتیک را ارائه می کند اما از آپشن مهمی مثل کروز کنترل بی بهره است درحالی که فقدان دوربین دنده عقب در جک واقعاً نقص بزرگی است.

جک J فردا 511
سنسور نور دارد دارد
دی لایت دارد دارد
آینه های جانبی تاشو برقی با گرم کن تنظیم برقی
کروز کنترل دارد ندارد
کامپیوتر سفری دارد دارد
صندلی ها چرمی پارچه ای
ایربگ 2 عدد 2 عدد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نمایشگر 9 اینچی 7 اینچی
فرمان برقی برقی
کنترل پایداری دارد دارد
رینگ 15 اینچی آلومینیومی 15 اینچی آلومینیومی
سانروف ندارد دارد
دوربین دنده عقب ندارد دارد
سیستم تهویه دستی اتوماتیک

پیشرانه و گیربکس

این دو سدان چینی از لحاظ پیشرانه بسیار شبیه به هم هستند و هردو از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی استفاده می کنند. این پیشرانه در جک 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور تولید می کند درحالی که این اعداد در چانگان 106 اسب بخار و 145 نیوتن متر هستند؛ بنابراین، خروجی موتورها هم کاملاً به هم نزدیک است اما در انتقال نیرو تفاوت بزرگی به چشم می خورد زیرا درحالی که جک از گیربکس CVT استفاده می کند، 511 به گیربکس پنج سرعتهٔ دوکلاچه مجهز است که فزونی بزرگی نه تنها نسبت به J4 بلکه در قیاس با دیگر سدان های اتوماتیک حدود یک میلیارد بازار محسوب می گردد. البته از سوی دیگر، گیربکس جک مالی تر بود و استهلاک و هزینه های نگهداری کمتری دارد.

سواری و رانندگی

قوای محرکهٔ جک J4 هرچند کاملاً مالی است اما برای سدان کوچکی با وزن 1110 کیلوگرم کافی خواهد بود و پس از تأخیر اولیه که خصیصهٔ گیربکس های CVT محسوب می گردد، شتاب و کشش مناسبی را به نمایش می گذارد. کیفیت سواری هم هرچند برای چنین خودرویی نسبتاً مناسب است اما در عقب با کوبش همراه خواهد بود درحالی که با وجود تعلیق نرم و بادی رول در پیچ ها، نباید انتظار هندلینگ سطح بالایی را از J4 داشته باشید. از سوی دیگر، 511 هم کیفیت سواری ماز طریقی را به نمایش می گذارد که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم است اما آزاردهنده نخواهد بود. به لطف گیربکس دوکلاچه، تعویض دنده ها هم به سرعت صورت می گیرد و تأخیری احساس نمی گردد. بااین حال، درحالی که J4 در نسخه های جدیدتر در عقب به ترمزهای دیسکی مجهز شده اما ترمزهای عقب 511 کاسه ای است. البته قدرت توقف چانگان در رانندگی های عادی هنوز هم مناسب خواهد بود ولی در شرایط اضطراری اطمینان J4 را نخواهد داشت.

قیمت و جمع بندی

در حال حاضر، قیمت کارخانه ای جک نزدیک به 780 میلیون تومان است درحالی که این رقم در بازار حدود صد میلیون تومان بیشتر است و قیمت سدان چینی کرمان موتور را به 900 میلیون تومان نزدیک می کند. از سوی دیگر، قیمت کارخانه ای دقیق 511 مشخص نیست اما این خودرو از طریق کنندگی های فردا موتورز با قیمتی بین 900 میلیون تا یک میلیارد تومان عرضه می گردد؛ بنابراین، چانگان در بازار بیش از صد میلیون تومان از جک گران تر است که اختلاف قابل توجهی محسوب می گردد. بااین حال، حتی با وجود این اختلاف قیمت، فردا 511 را به لطف طراحی بیرونی زیباتر، کابین به مراتب مدرن تر، گیربکس دوکلاچه و کیفیت بالاتر، باید خودروی برتر این رقابت بدانیم اما موضوع خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی باعث می گردد نتوانیم این انتخاب را به طور قاطع انجام دهیم.

J4 با توجه به سابقهٔ بیشتر در بازار کشورمان و گستردگی شبکهٔ کنندگی های کرمان موتور، از این لحاظ شرایط بسیار بهتری دارد درحالی که فردا موتورز از تعداد محدود کنندگی ها و کمبود قطعات محصولات خود رنج می برد. این موضوع بسیار مهمی است که می تواند خیلی ها را از خرید 511 منصرف کند درحالی که توقف عرضه چندین ماهه هم مزید بر علت شده است اما اگر فردا موتورز بتواند این مسائل را برطرف کند، 511 خواهد توانست به رقیبی جدی برای سدان های اتوماتیک داخلی تبدیل گردد و سهم مناسبی از بازار را به خود اختصاص دهد.

مقایسه مشخصات فنی فردا 511 و جک J4

جک J4 فردا 511
پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 1.5 لیتری 4 سیلندر
قدرت 103 اسب بخار 106 اسب بخار
گشتاور 146 نیوتن متر 145 نیوتن متر
گیربکس CVT 5 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت 6.2 لیتر ترکیبی 6.4 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 45 لیتر 40 لیتر
وزن خالص 1110 کیلوگرم 1115 کیلوگرم
طول 4,335 میلی متر 4,390 میلی متر
عرض 1,725 میلی متر 1,725 میلی متر
ارتفاع 1,505 میلی متر 1,490 میلی متر
فاصلهٔ محوری 2,560 میلی متر 2,535 میلی متر
قیمت کارخانه 780 میلیون تومان -
قیمت بازار 870 میلیون تومان 950 میلیون تومان

227227

منبع: خبرآنلاین

به "مقایسه ارزان ترین سدان های چینی بازار، جکJ4 یا فردا 511؟، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه ارزان ترین سدان های چینی بازار، جکJ4 یا فردا 511؟، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید