نکات نو و خبرساز بودجه 1401 برای حقوق بگیران

به گزارش سریال شهرزاد، لایحه بودجه سال آینده کف و سقف دریافتی کارکنان دولت را به ترتیب 4.5 و 37 میلیون تومان محدود نموده است.

نکات نو و خبرساز بودجه 1401 برای حقوق بگیران

به گزارش گروه مالی سریال شهرزاد، در لایحه بودجه، حداقل بگیرها، بازنشستگان، کارکنان دولت و... چقدر حقوق می گیرند و کدام گروه حقوق شان کاهش می یابد؟

لایحه بودجه سال آینده کف و سقف دریافتی کارکنان دولت را به ترتیب 4.5 و 37 میلیون تومان محدود نموده است. به این ترتیب رشد حقوق در بعضی سطوح بالا منفی هم خواهد بود. طبق این لایحه، پاداش خاتمه خدمت کارکنان نیز 445 میلیون تومان مشخص شده است.

لایحه بودجه سال آینده، نکات تازه و خبرسازی برای حقوق بگیران داشته است. اولین و مهم ترین موضوع، فرمول افزایش حقوق هاست. میانه این رقم در حالی 10 درصد بیان شده که در گروه های مختلف، کاملاً فرق دارد. طبق فرمولی که لایحه بودجه پیشنهاد نموده قرار است در احکام کارگزینی تمامی کارکنان، 1700 امتیاز معادل مبلغ ثابت 533 هزار و 800 تومان اضافه گردد. از سوی دیگر ضریب حقوق نیز به مقدار 3 درصد افزایش خواهد یافت و از 3048 به 3140 تغییر می نماید. سایر جزئیات درباره تغییر حقوق و دریافتی گروه های مختلف به توضیح زیر خواهد بود:

حداقل بگیرها: مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد ماهانه منعقد شده برای کارکنان قرارداد کار مشخص و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان وزارت بهداشت به نسبت مدت کارکرد، حداقل 4 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

کارکنان دولت تابع قانون کار: لایحه بودجه پیشنهاد نموده است که رشد حقوق، مزایا و فوق العاده های این افراد، نمی تواند از 3 درصد مجموع مبلغ مندرج در آخرین حکم سال 1400 به اضافه 5 میلیون و 300 هزار تومان بیشتر باشد.

بازنشستگان: فرمول افزایش دریافتی این قشر و نیز افزایش حقوق حداقل بگیرها مانند فرمول و کف دریافتی کارکنان دولت (ذکر شده در بالا) خواهد بود.

کل حقوق بگیران: طبق آمار ارائه شده به وسیله سازمان برنامه، افزایش ناخالص حقوق در بین کارکنان دولت، به صورت پلکانی معکوس است. به این معنا که گروه های با دریافتی کمتر تا 29 درصد و گروه های با دریافتی بیشتر تنها تا 5 درصد افزایش را شاهد خواهند بود.

سقف معافیت مالیاتی: لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت حقوق را 5 میلیون تومان مشخص و نرخ های مالیاتی مازاد بر آن را طبق جدول زیر اعلام نموده است: (ارقام حقوق به میلیون تومان- ماهانه)

پاداش خاتمه خدمت: پاداش خاتمه خدمت مشمولان ماده 107 قانون مدیریت خدمات کشوری در لایحه بودجه سال آینده 445 میلیون تومان مشخص شد.

سقف ناخالص پرداختی ماهانه: سقف ناخالص پرداختی ماهانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی ها از هر محل و با هر عنوان در سال آینده 37 میلیون تومان پیش بینی شده است. این در حالی است که طبق گزارش خبرگزاری فارس، رقم یاد شده در بودجه امسال 33 میلیون تومان بوده است. لایحه مذکور تاکید دارد که مازاد بر رقم یاد شده در هر ماه با هر عنوان از محل هر نوع اعتبار ممنوع است. البته در این زمینه، کارانه گروه پزشکی و عیدی خاتمه سال از این حکم مستثنا هستند. بعلاوه شورای حقوق و دستمزد بر اساس مقتضیات بعضی از مشاغل و پست های سازمانی دستگاه های اجرایی می تواند در موارد خاص نظیر نخبگان ممتاز، اشتغال در واحدهای عملیاتی مستقر در منطقه ها جغرافیایی بد آب و هوا و محروم از تسهیلات زندگی، سقف مذکور را تغییر دهد.

رشد منفی حقوق برای بعضی سطوح: با توجه به موارد گفته شده و طبق نموداری که سازمان برنامه منتشر نموده است، درصد افزایش حقوق در سال آینده برای کارکنانی که بیش از 30 میلیون تومان در امسال حقوق دریافت می نمایند، منفی خواهد شد. در بالاترین سطح، کارکنانی که 60 میلیون تومان حقوق دریافت می نمایند، سال آینده با کاهش بیش از 40 درصدی حقوق روبرو خواهند بود. سازمان برنامه این اقدام را در راستای افزایش عدالت در حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان برشمرده است.

منبع: خراسان

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نکات نو و خبرساز بودجه 1401 برای حقوق بگیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات نو و خبرساز بودجه 1401 برای حقوق بگیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید