کدام سبک پنجره برای ساختمان شما مناسب تر است؟

به گزارش سریال شهرزاد، پنجره ها نقش مهمی در طراحی خانه ها دارند. چطور می توانیم پنجره مناسب برای یک خانه را پیدا کنیم؟

کدام سبک پنجره برای ساختمان شما مناسب تر است؟

سبک پنجره های استفاده شده در یک خانه می تواند در شکست یا موفقیت طراحی آن تاثیر گذار باشد. این روزها نمای خانه ها اغلب پنجره است تا دیوار، بنابراین علاوه بر میزان نور طبیعی که وارد خانه می گردد، عملکرد حرارتی و بازده انرژی پنجره ها هم بسیار مهم است.

سبک پنجره ای که انتخاب می کنید تأثیر زیادی بر ظاهر کلی ساختمان دارد و می تواند بر نحوه تعامل شما با اتاق های مختلف تأثیر بگذارد. پس ضروری است قبل از انتخاب پنجره ها، حتما کمی در خصوص آنها تحقیق کنید.

نحوه انتخاب پنجره مناسب برای سازه ها

نحوه قرارگیری پنجره ها تحت تأثیر چیدمان اتاق و شکل خود خانه واقع شده است، اما هنگام تصمیم گیری در خصوص نمای خارجی و دکوراسیون داخلی منزل ایرانی، باید شکل و نوع پنجره ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

به عنوان مثال، معمولا یک خانه مدرن و یک طبقه با پنجره های یکسان عمودی و باریک تجهیز می گردد اما یک کلبه قدیمی با پنجره های عظیم و صیقل خورده ای که در دیوارهای سنگی کار شده اند عجیب به نظر خواهد رسید.

چگونه نور طبیعی بیشتری در خانه داشته باشیم

وقتی برای اولین بار وارد یک خانه جدید یا ساختمان نو ساز می شوید، اولین چیزی که متوجه آن می شوید این است که آیا فضای خانه روشن است یا تاریک. تاریک یا روشن به نظر رسیدن خانه با مقدار نور طبیعی که از پنجره ها به آن وارد می گردد ارتباط مستقیم دارد.

انتخاب پنجره مناسب هنگام طراحی نمای ساختمان باید جزو اولویت های اصلی شما باشد. استفاده از درب های دو طرفه و کشویی عریض و چراغ های سقفی در سال های اخیر باعث شده میزان نور وارد شده در خانه بسیار بیشتر گردد.

انواع مختلف پنجره های ساختمان

پنجره های لولا دار:

پنجره های لولا دار در قالب های مختلف موجود هستند. برای طراحی به سبک کلبه، استفاده از پنجره های دو لولایی با شیشه های لعاب دار مناسب است. در سبک خانه های معاصر، پنجره های تک لولایی که به بیرون یا داخل باز می شوند و همینطور پنجره های سایه بانی که لولای آنها در قسمت بالا قرار گرفته است گزینه های خوبی هستند.

· استفاده از پنجره های لولادار عظیم معمولا مقرون به صرفه ترین انتخاب است.

· پایین تر بودن قیمت این نوع پنجره ها به این دلیل است که در قطعات استاندارد ساخته می شوند.

· این پنجره ها برای تهویه هوا بسیار مناسب هستند اما از آنجا که عظیم هستند و می توانند به داخل باز شوند، ممکن است برای افرادی که در منزل کودک یا حیوانات خانگی دارند، مناسب نباشند.

انواع پنجره های لولا دار:

· لولا در کنار: شناخته شده ترین نوع پنجره است. برای باز شدن آسان، لولا در کنار آن متصل می گردد.

· لولا در بالا: پنجره ای کوچک که لولای آن در بالا واقع شده است.

· تاشو کشویی: قاب پنجره به گونه ای لولا شده که امکان تا شدن دارد، به این ترتیب می توان این نوع پنجره را بیشتر از سایر پنجره ها باز کرد.

· سایه بانی: پنجره ای که در قسمت بالا لولا شده است. مناسب برای آب و هوای مرطوب زیرا مانع از ورود باران به داخل می گردد.

· لولا در پایین: پنجره ای که در پایین لولا شده است. معمولاً در زیرزمین ها استفاده می گردد.

· لولا در میان: پنجره ای است که در مرکز قالب یا چارچوب لولا می گردد تا بیشتر بازتر گردد و به فضای باز کمتری احتیاج داشته باشد.

پنجره های سبک شرقی:

پنجره های سبک شرقی که هم از کنار و هم کمی از بالا باز شده و همچنین به درون نیز باز می شوند در طراحی های مدرن بهترین ظاهر را دارند. باز شدن جزئی این پنجره ها امکان تهویه هوا را در عین رعایت امنیت فراهم می نماید.

این پنجره ها معمولا به صورت سفارشی ساخته شده و هزینه بالاتری دارند.

ایمن هستند.

برای اتاق های کوچکتر که صرفه جویی در فضا اولویت دارد عالی هستند.

پنجره های ثابت:

پنجره های از نوع ثابت باز نمی شوند و امکان تهویه ندارند. با این حال، می توانند بیشترین میزان نور طبیعی را در سرتاسر خانه فراهم نمایند. از آنجا که این نوع پنجره ها به مکانیزم باز کردن احتیاجی ندارند، می توان در ساخت آنها از سبک ها و طرح های متنوعی استفاده کرد.

نور را در فضاهای پرت تأمین می نمایند.

می توانند طرح های جالبی داشته باشند.

معمولاً ارزان ترین نوع پنجره هستند.

پنجره های قالب دار:

پنجره های قالب دار در خانه های قدیمی بازسازی شده یا ساختمان های جدید که به سبک سنتی ساخته می شوند مورد استفاده دارند. اندازه این پنجره ها معمولاً استاندارد نیست. پنجره ها باید متناسب با خانه

ساخته شوند، بنابراین اغلب سفارش داده می شوند.

نگهداری از پنجره هایی که قالب چوبی دارند کمی سخت است.

معمولاً دارای چند میله میانی هستند که از جمع شدن برگ ها و سایر اشیاء در پایین پنجره جلوگیری می نمایند.

پنجره های برجسته:

پنجره های برجسته از نمای ساختمان بیرون می زنند و در اتاق یک فضای اضافه ایجاد می نمایند. پنجره های برجسته می توانند بیش از یک طبقه را پوشش داده و برای ساختن فضایی کنار پنجره برای صرف صبحانه مورد استفاده قرار گیرند. انواع مختلفی از سبک پنجره های برجسته وجود دارد. از جمله:

اریب: جلوی پنجره صاف و کناره های آن زاویه دار شکل گرفته اند.

کمانی: پنجره به شکل قوس دار و منحنی ساخته شده است.

بالکنی: پنجره از بالای سطح زمین آغاز می گردد و به دلیل خروج از دیوارهای اصلی ساختمان توسط نرده ها یا براکت ها پشتیبانی می گردد.

استفاده از پنجره ها در سقف:

استفاده از پنجره ها در سقف می تواند در بازسازی ها و تبدیل کاربری ها معجزه نموده و باعث ایجاد نور طبیعی در مکان هایی گردد که پنجره های معمولی نمی توانند نصب شوند. پنجره های ثابت که روی سقف کار می شوند معمولاً به عنوان پنجره های سقفی شناخته می شوند و پنجره های سقفی باز شو، چراغ بام نامیده می شوند.

پنجره های کار شده در بالای دیوار که گاهی اوقات برای حفظ حریم خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند، باعث افزایش نور طبیعی و تهویه هوا در خانه می شوند. در خانه های مدرن با مصرف انرژی پایین، از این نوع پنجره ها به منظور استفاده هر چه بیشتر از نور خورشید در بستری از سنگ، آجر یا سیمان استفاده می گردد. درساعت های گرم تر روز، پنجره گرم می گردد و اساساً از مواد استفاده شده در اطراف به عنوان منبع گرما استفاده می نماید.

نور و تهویه بیشتر.

مناسب اتاق هایی با سقف بلند.

رایاکو خدمات مختلفی را برای انواع سازه ها ارائه میدهد، شما میتوانید برای رنگ آمیزی ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی نمای ساختمان و دیگر مواردی از این قبیل با کارشناسان ما مشورت کنید.

منبع: جام جم آنلاین

به "کدام سبک پنجره برای ساختمان شما مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام سبک پنجره برای ساختمان شما مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید