بهشتی پور: راه دیپلماسی باز است

به گزارش سریال شهرزاد، کارشناس مسائل بین الملل تصمیم اخیر ایران در اجرای گام سوم برجامی و مذاکرات پاریس را مورد ارزیابی قرار می دهد.

بهشتی پور: راه دیپلماسی باز است

به گزارش سریال شهرزاد، حسن بهشتی پور طی گفت و گویی درباره همزمانی اعلام گام سومی برجام و اینکه آیا مذاکرات ایران در پاریس شکست خورده است گفت: نمی توان گفت مذاکرات شکست خورده است چرا که شکست یعنی مذاکرات بی هیچ نتیجه ای تمام شد. اما مذاکرات همچنان ادامه دارد اما بله نتیجه خاصی نداشته است. منطق مذاکره یعنی اینکه راه دیپلماسی باز است و برجام هم از همین راه در ابتدا به نتیجه رسید. چرا مذاکرات پاریس به نتیجه نرسید زیرا از یک طرف آمریکایی ها مخالف سر سخت بودند و هم ایران قبول نمی کرد که به غیر از برجام و هسته ای بر سر موضوع دیگری مذاکره کند. ایران می گوید اول مساله برجام را حل کنید بعد راه برای مذاکره سر مسایل دیگر باز می شود. اما مذاکرات پاریس در مراحل بعدی می تواند همچنان راهکار ها و ابتکار های جدیدی را به وجود بیاورد اما اگر سیاست ما تنها تکیه بر مذاکرات پاریس باشد هیچ نتیجه نخواهیم گرفت شما ببینید الان آقای ظریف با توری که راه انداخته است به دنبال همین اهداف است و به دنیا نشان می دهد که ایران به دنبال تعامل است نه تقابل و با مصاحبه کردن با رسانه های بسیاری از کشور ها افکار عمومی مردم دنیا را نسبت به سیاست های ایران توجیه می کند و این بسیار مهم است. همچنین اجازه نمی دهد که دشمنان ایران با یک دیگر متحد شوند. ولی متاسفانه این نکته تلخی است که در بحث مالی، آمریکا پیروز میدان است. و توانسته شرکت ها و کمپانی های بزرگ دنیا را از ارتباط با ایران منصرف کند هر چند دولت های آن ها بخواهند که روابط دیپلماتیک داشته باشد.

این کارشناس درباره اینکه آیا بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس می توانست نقش بهتری را نسبت به امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در میانجی گری ایفا کند گفت: ایران که در خواست نکرد فرانسه میانجی گر شود این آقای مکرون بود که برای به دست آوردن پرستیژ بین المللی داوطلبانه با ابتکاراتش خواست که این اختلافات را حل نماید. بوریس جانسون عملا متحد آقای ترامپ است و مذاکره با بوریس جانسون یعنی مذاکره با ترامپ و آقای جانسون نفوذی بر آقای ترامپ ندارد و آقای ترامپ است که بر آقای جانسون نفوذ دارد و او در راستای منافع آمریکایی ها کار خواهد کرد نه در راستای منافع برد برد آقای جانسون در انگلیس نسخه کپی آقای ترامپ است لذا میاجی گر باید یک فرد بی طرف باشد.

بهشتی پور در پایان در خصوص اینکه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد گفت: بالاخره سیاست امر ممکن هاست در سیاست هر چیزی امکان پذیر هست بستگی به دو طرف دارد و آن ها باید بخواهند که امری ممکن شود. به نظر من سازمان ملل فضای خیلی خوبی هست که آدم بتواند اهداف کشورش را دنبال کند.

مشروح این گفت و گو را ایـنجـا بخوانید.

منبع: خبرآنلاین

به "بهشتی پور: راه دیپلماسی باز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشتی پور: راه دیپلماسی باز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید