جزئیات طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارها

به گزارش سریال شهرزاد، طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوار های فاقد خودرو یکی از طرح هایی است که از چند ماه گذشته آنالیز آن در مجلس شورای اسلامی شروع شده و قرار است ظرف چند روز آینده به عنوان پیشنهاد از سوی جمعی از نمایندگان در لایحه بودجه سال 1400 کشور مورد بحث و آنالیز در صحن مجلس قرار گیرد.

جزئیات طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارها

یکی از محورهای این طرح افزایش عدالت در برخورداری از یارانه بنزین برای همه مردم ایران و نه فقط خانواده هایی که خودرو دارند، مطرح شده است. بعضی خانوارها خودرویی ندارند، بنابراین اگر بنزین بر اساس تخصیص به اشخاص سهمیه بندی گردد دهک های کم عایدی نیز می توانند از سهم بنزین برخوردار شوند.

بر اساس این طرح که در قالب پیشنهاد در لایحه بودجه سال 1400 مطرح شده است و قرار است ظرف چند روز آینده در صحن مجلس به بحث گذاشته گردد:

  1. از ابتدای مهر ماه سال 1400 به هر خانوار مشمول دریافت یارانه فاقد خودرو، به ازای هر نفر، پانزده (15) لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص می یابد. بعلاوه به خانوارهای دارای خودرو که تعداد اعضای آن بیشتر از چهار (4) نفر باشد، به ازای هر نفر بیشتر، پانزده (15) لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه ای تعلق می گیرد.
  2. از ابتدای فروردین 1400، سهمیه بنزین خودروهای دوم و بیشتر خانوارهای یک نفره و سهمیه بنزین خودروهای سوم و بیشتر سایر خانوارهای دارای خودرو حذف خواهد شد. بعلاوه، سهمیه بنزین خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر از 2000 سی سی حذف خواهد شد.
  3. در سال 1400، سایر سهمیه های بنزین وسایل نقلیه شخصی و عمومی (از جمله انواع تاکسی، وانت بار و موتورسیکلت) مانند گذشته به قوت خود باقی می ماند.
  4. در سال 1400 دولت مجاز به افزایش قیمت سهمیه های بنزین یارانه ای (1500 تومان) و غیر یارانه ای (3000 تومان) در سال 1400 نیست.
  5. همه دارندگان سهمیه بنزین می توانند سهمیه خود را به وسیله سامانه بازار داخلی که به همین منظور حداکثر تا خاتمه شهریور ماه به وسیله وزارت نفت با همکاری وزارت امور مالی و دارایی ایجاد خواهد شد، به فروش برسانند؛ قیمت در بازار معین می گردد و دولت حق قیمت گذاری ندارد.
  6. دولت مجاز است صرفا برای خانوارهای فاقد خودرو، امکان مشارکت در عایدی صادراتی بخشی از سهمیه بنزین خانوار را در بازار صادراتی فراهم کند. سقف سهم دولت پس از کسر هزینه های اجرایی برابر پنجاه درصد (50%) عایدی صادراتی خواهد بود.
  7. آیین نامه اجرایی این بند تا خاتمه شهریور ماه، به وسیله وزارت نفت با همکاری وزارت امور مالی و دارائی، سازمان برنامه و بودجه و شورای رقابت تهیه و در هیات وزیران به تصویب خواهد رسید.

تصویب این طرح می تواند موجب انگیزه در افراد برای کاهش مصرف بنزین گردد و این امر اثرات مثبت زیست محیطی را در پی خواهد داشت، بعلاوه این طرح باعث افزایش صادرات می گردد.

***

شما می توانید تازه ترین اخبار خودرو را در بلاگ سریال شهرزاد مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "جزئیات طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید