قرنطینه در تعطیلات کریسمس

به گزارش سریال شهرزاد، نگرانی ها از تکرار سناریوی تلخ شیوع کرونا و افزایش مرگ و میر در اروپا و امریکا در حالی دومین کریسمس غرب را در محدودیت و قرنطینه فروبرده است که بسیاری از بخش های این دو قاره به رغم داشتن امکانات لازم، در واکسیناسیون 70 درصدی جمعیت خود ناکام ماندند و روزهای زمستانی سال نوی میلادی را با ابهامی اضطراب آور شروع خواهند کرد.

قرنطینه در تعطیلات کریسمس

روزنامه ایران، به گزارش رویترز، حدود یک سال پس از توزیع حداکثری واکسن کرونا در اروپا و امریکا و استقبال گسترده دولت ها از این اتفاق، امیکرون، میهمان ناخوانده روزهای پایانی سال 2021، امیدها برای جبران تعطیلات پرتنش کریسمس سال قبل را بار دیگر به رؤیایی دست نیافتنی برای دنیا بدل کرد و اروپا با ثبت روزانه 56 ابتلا از 100 مورد در دنیا یک بار دیگر کانون کرونا شد.

براساس آمارها بیشترین خطرات مربوط به کشورهایی با آمار بالای واکسینه نشده ها است. چراکه در شرایطی که کشورهایی مانند اسپانیا و پرتغال 80 درصد جمعیت خود را واکسینه نموده اند اما در کل اروپا، این آمار ناامید کننده است و تنها 64 درصد دست کم دوز اول را دریافت نموده اند و در بعضی از کشورها این رقم به زیر 50 درصد نیز می رسد. دولت ها برای بالابردن این رقم سیاست های مختلفی را به کار گرفته اند که مهمترین تدبیر آنها قوانین سختگیرانه علیه غیرواکسینه ها در آستانه تعطیلات سال نو میلادی است.

اما آنطور که گاردین گزارش نموده است این نابسامانی و عدم همراهی در اروپا و امریکا، برنامه های مسافران و گردشگران در سراسر دنیا را با اختلال گسترده ای روبه رو نموده است. به طوری که تنها در روز آدینه بیش از 2 هزار پرواز لغو شدند و گردشگرانی که به مقصد رسیدند، با اعمال سیاست های سختگیرانه دولت ها امکان گردش در شهر را نیز از دست داده اند.

تهدید امیکرون

در حالی که سویه تازه کرونا با سرعتی بالاتر از دلتا ویروس، امریکا را درمی نوردد، اما دولت این کشور با تشویق مردم به تزریق دوز تقویتی و اعلام مؤثربودن واکسن برای پیشگیری از کرونا، محدودیت های مسافرتی به 8 کشور آفریقایی منشأ توسعه این سویه را تا هفته آینده برداشته است. اما به نوشته واشنگتن پست، اروپایی ها برخلاف سران کاخ سفید برای پیشگیری از روزهای بازگشت به پیک دوباره کرونا، با اقدامات رو به جلو علاوه بر قرنطینه و محدودیت های مسافرتی، بسیاری از مراکز عمومی مانند رستوران ها و... را با قوانین تازهی روبه رو نموده اند. این شرایط در حالی بر اروپا حاکم شده است که تنها چند ماه قبل بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی جشن پیروزی بر کرونا را پس از توزیع واکسن گرفتند و با ابزارهایی مانند گواهی سلامت، تست منفی کرونا و اثبات دارا بودن پادتن بعد از بهبودی شرایط برای بازگشت به شرایط عادی زندگی را فراهم آوردند. بعضی کشورها نیز برای حفظ این شرایط شرط تزریق دوز تقویتی را گذاشتند و کشورهایی مانند ایتالیا قوانین سختگیرانه ای برای واکسینه نشده ها اعمال کردند اما بازهم به رغم وفور واکسن در سراسر اروپا، مشکلاتی نظیر گواهی جعلی واکسن در فرانسه و خودداری بخش بزرگی از مردم از دریافت واکسن در شماری از کشورها دولت ها را در برابر سویه تازه کرونا آسیب پذیر نموده است.

طبق آخرین آمارها فرانسه با ثبت رکورد 94 هزار و 124 ابتلای روزانه به کرونا، بالاترین آمار بستری را در 7 ماهه اخیر ثبت نموده است. در همین حال انگلیس با ثبت 1.7 میلیون تست مثبت در هفته گذشته بالاترین آمار اروپا را در هفته های اخیر داشته و همین امر نیز واکنش اروپایی ها نسبت به بریتانیا را سنگین تر نموده است. به طوری که تا به امروز آلمان، فرانسه و اتریش با اعمال قرنطینه های سنگین برای مسافران بریتانیا، حجم بالایی از گردشگران این منطقه از اروپا در تعطیلات کریسمس را از سفر به انگلیس منصرف نموده اند. مارک وندرو دپ، مدیر گردشگری فرانسه معتقد است: این محدودیت ها در اروپا مهمترین فصل گردشگری قاره را با معضل اساسی روبه رو خواهد نمود و به نظر نمی رسد این زیان تا 2023 قابل جبران باشد.

لغو هزاران پرواز در آستانه سال نو

سرعت انتشار سویه امیکرون در امریکا در حالی است که شمار مبتلایان روزانه در بخش شمالی این قاره 37 درصد افزایش یافته و به 165 هزار نفر رسیده و آمار مرگ و میر و بستری تنها در ماه دسامبر به ترتیب 55 و 28 درصد شده است. اما به رغم اینکه سخنگوی کاخ سفید اوضاع را برای سال نو میلادی تحت کنترل می داند به گزارش فوربس، بیش از 600 پرواز ورودی و خروجی امریکا تنها در روز آدینه لغو شد و 400 پرواز برای روز کریسمس نیز با نگرانی از شیوع ویروس امیکرون به حال تعلیق درآمده است. خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز با 188 پرواز کنسلی بالاترین آمار را داشته و دلتا ایرلاینز و جت بلو با 167 و 73 مورد در جایگاه های بعدی قرار دارند.

در همین ارتباط یونایتد ایرلاینز در بیانیه ای اظهار داشت: پیک سراسری امیکرون در هفته جاری بر شرایط سلامت کادر پروازی تأثیرگذار بوده و به همین علت به رغم ضرر و زیان های ناشی از لغو پروازها به علت کمبود نیرو چاره ای جز این اقدام وجود ندارد.

منبع: ایران آنلاین

به "قرنطینه در تعطیلات کریسمس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرنطینه در تعطیلات کریسمس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید