استخراج اورانیوم در قرقیزستان متوقف می گردد

به گزارش سریال شهرزاد، رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به اعتراضات اخیر مربوط به استخراج اورانیوم در این کشور گفت: هرگونه اقدامی در بخش استخراج اورانیوم متوقف می گردد.

استخراج اورانیوم در قرقیزستان متوقف می گردد

به گزارش خبرنگار سریال شهرزاد در بیشکک، سورانبای جین بیک اف رئیس جمهور قرقیزستان در دیدار با قضات دادگاه عالی این کشور با اشاره به اعتراضات اخیر مربوط به استخراج اورانیوم در استان ایسیک کول گفت: استخراج اورانیوم در قرقیزستان متوقف می گردد.

وی گفت: حفظ و انتقال طبیعت پاک به نسل های بعدی وظیفه ما است و برای این هدف پروسه های قانونی باید ایجاد گردد.

رئیس جمهور قرقیزستان ادامه داد: در هفته گذشته اعتراضات اجتماعی مربوط به استخراج اورانیوم در منطقه کیزیل امپال استان ایسیک کول ایجاد شد.

جین بیک اف ادامه داد: شهروندان قرقیزستان نگران تأثیرات این اقدامات بر طبیعت هستند و دولت نیز مخالف استخراج اورانیوم در ایسیک کول است.

این مقام توضیح داد: در حال حاضر حوزه نظارت بر معادن تقویت شده و این مسائل در قالب نشست شورای امنیت آنالیز شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: به دلیل گسترش فساد در حوزه معادن از جمله در بخش صدور مجوز این موضوع برای آنالیز به شورای امنیت معرفی گردید اما در پروسه صدور مجوز به شرکت های مختلف منافع دولت و مردم رعایت نشد.

جین بیک اف گفت: مقامات فاسد از منافع شرکت های مختلف خارجی حمایت کردند و مجوزهای غیررسمی خریدوفروش می شد ضمن اینکه به درخواست دفتر ریاست جمهوری در سال 2018 صدور مجوزهای جدید متوقف شد.

وی اضافه کرد: تحولات اخیر در استان ایسیک کول نتیجه منطقی تشدید بی نظمی در حوزه معادن و سیاست اشتباه است که از زمان استقلال قرقیزستان بیش از 2500 مجوز برای استخراج معادن صادر و صدها پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شد اما عاملان نقض قانون تنبیه نشدند ضمن اینکه در شورای امنیت گروه کاری ویژه برای آنالیز این موارد آماده شد.

جین بیک اف توضیح داد: بار دیگر تأکید می کنم که در منطقه کیزیل امپال هیچ گونه استخراج اورانیوم صورت نخواهد گرفت.

وی توضیح داد: نگرانی ها بی اساسی بود و این تحولات در آستانه آغاز فصل گردشگری در استان ایسیک کول ایجاد و به نظر من این اقدامات با هدف کاهش درآمدهای این استان از گردشگری انجام شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مردم مواضع خود نسبت به استخراج اورانیوم را نشان دادند و دولت صدای مردم را باز هم شنیده است و کابینه وزرا تصمیم بر متوقف ساختن استخراج اورانیوم در ایسیک کول را گرفتند.

این مقام گفت: قرقیزستان دارای طبیعت، آب و هوای پاک است و ما برای حفظ قرقیزستان کوشش می کنیم.

این در حالی است که 2 هفته پیش اطلاعات درباره استخراج اورانیوم توسط شرکت یورآسیا در استان ایسیک کول گسترش یافته و ساکنان استان مذکور تجمع های اعتراضی را برگزار نموده و درخواست متوقف ساختن استخراج اورانیوم با هدف دفاع از محیط زیست را کردند.

تجمع های اعتراضی در شهر بیشکک با حضور بیش از 400 نفر برگزار گردید و بر توقف فعالیت شرکت های خارجی فعال در حوزه استخراج اورانیوم تاکید شد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "استخراج اورانیوم در قرقیزستان متوقف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخراج اورانیوم در قرقیزستان متوقف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید