برای مقابله با اینفودمی کرونا چه کنیم؟

به گزارش سریال شهرزاد، خبرنگاران/اصفهان مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا سیل اطلاعاتی که مردم با آن روبرو هستند بسیار زیاد بوده است، گفت: این موضوع در تمام جهان مشکل زا و از آن به عنوان اینفودمی یاد می نمایند.

برای مقابله با اینفودمی کرونا چه کنیم؟

منصور شیری، امروز (شنبه، 11 دی ماه) در نشست با سریال شهرزاد، با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا سیل اطلاعاتی که مردم با آن روبرو هستند بسیار زیاد بوده است، توضیح داد: این موضوع در تمام جهان مشکل زا بوده است و از آن به عنوان اینفودمی یاد می نمایند. خطرات اینفودمی افزایش ترس مردم، کم شدن اثربخشی اقدامات بهداشتی برای مقابله با پاندمی، ایجاد بی اعتمادی، انگ زدن و کم کردن همبستگی اجتماعی است.

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه باید کوشش کنیم سواد سلامت مردم با دسترسی، تحلیل، ارزیابی، فراوری و مشارکت اطلاعات افزایش یابد. برای مقابله با اینفودمی به اطلاعاتی که از دانشگاه علوم پزشکی صادر می گردد اعتماد کنیم، به اطلاعات و اخبار نادرست توجه نکرده و آنها را بازنشر نکنیم، شایعات نادرست و مضر را اطلاع دهیم، ضمن احساس مسئولیت به منبع اطلاعات توجه کنیم.

شیری با اشاره به اینکه طبق پیش بینی ها ممکن است اواخر این ماه یا اوایل بهمن با موج نو کرونا روبرو شویم، اظهار کرد: با شیوع انفجاری ویروس کرونا در کشورهای دیگر، عقل حکم می نماید آمادگی لازم را برای مقابله با ویروس داشته باشیم، اما متاسفانه جامعه دچار خوش خیالی شده که کرونا تمام شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم ماسک نمی زنند و در تجمعات شرکت می نمایند، گفت: باید به مردم تأکید کنیم استرس پاندمی سخت است، اما باید عادت کنیم با این بیماری به زندگی ادامه بدهیم، همانطور که عادت کردیم با سرماخوردگی و آنفلوآنزا زندگی کنیم.

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه سال قبل این موقع موج سوم کرونا درحال تمام شدن بود، اما هفته دوم فروردین موج بعدی آغاز شد، گفت: در حال حاضر دو موضوع باعث نگرانی می گردد؛ خریدهای عید و دید و بازدیدها و مسافرت های نوروزی، درحالی که خطر هنوز کاملا رفع نشده است.

وی با بیان اینکه اولین گروه در معرض خطر کرونا افرادی هستند که واکسن نزده اند، اضافه کرد: تحقیقات نشان داده تزریق دو دوز واکسن حدود 20 درصد ایمنی و تزریق سه دوز واکسن 75 تا 80 درصد ایمنی ایجاد می نماید، بنابراین تفاوت زیادی بین تزریق دو تا سه دوز واکسن کرونا وجود دارد.

شیری استفاده درست از ماسک را بسیار مهم دانست و گفت: ویروس کرونا از راه های هوایی حمله می نماید، پس در فضای بسته باید از دو ماسک استفاده کنیم، رعایت تهویه فضاهای بسته نیز اهمیت زیادی دارد و باید هر ساعت چند دقیقه پنجره ای را باز کنیم، رعایت فاصله دو متری، پرهیز از تجمعات، شست وشوی منظم دست ها با آب و صابون به جلوگیری از ابتلا به کرونا یاری زیادی می نماید.

به گزارش سریال شهرزاد، وی زمان را موضوع بسیار مهمی دانست و گفت: اگر آنطور که پیش بینی شده از اواخر این ماه موج ششم کرونا آغاز گردد، واکسیناسیون افراد حائز اهمیت است، البته امکان دارد موج اتفاق نیفتد، چون سطح ایمنی مردم بالا رفته است.

شیری با بیان اینکه حدود 85 درصد مردم واکسن کرونا زده اند، گفت: تفاوت ما با کشورهای غربی این است که واکسیناسیون ما اخیراً به حد بالا رسیده، پس ایمنی مردم ما بیشتر است، ضمن اینکه در کشورهای اروپایی و آمریکایی سال نو میلادی باعث افزایش بیماری شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برای مقابله با اینفودمی کرونا چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مقابله با اینفودمی کرونا چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید