خرس های عسل دوست چالش زنبورداران شاهرودی

به گزارش سریال شهرزاد، حمله حیوانات وحشی به ویژه خرس ها به زنبورداران مسائل آنان را دوچندان نموده است.

خرس های عسل دوست چالش زنبورداران شاهرودی

به گزارش سریال شهرزاد به نقل از روزنامه سبزینه، وجود شرایط مساعد از قبیل فراوانی مواد غذایی (قندی و پروتئینی)، درجه حرارت مناسب و رطوبت کافی و همچنین مقدار زیادی زنبور در فضای کم و بیش تاریک و کم نور داخل کندو اغلب سبب می گردد که زنبورعسل و یا فرآورده های آن مورد حمله انواع عوامل بیماری زا و حیوانات شکارچی قرار گیرد؛ حیواناتی که در رأس آن ها خرس، همان عاشق دیرینه عسل است. کوه ها و مرتع های شمال شاهرود به دلیل آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی متنوع، یکی از مکان های مناسب برای زنبورداری است و از این رو بهره برداران بسیاری این منطقه را برای پرورش عسل انتخاب نموده اند، اما از سوی دیگر وجود خرس قهوه ای و حمله اش به کندوها نیز مسائلی را برای آن ها ایجاد نموده است.

  • ناتوانی زنبورداران در دفع خرس گرسنه

یک زنبوردار شاهرودی که کندوهایش چند شب پیش مورد حمله خرس قهوه ای قرار گرفته بود، با بیان این که برای تهیه عسل مرغوب تر زنبورستان خود را در باغ ها و مرتع ها جابه جا می نماید، گفت: برای جلوگیری از خسارت فراوان حمله خرس ها به زنبورستان، شب ها در منطقه می مانم و در شب حادثه هم خرس و توله هایش کندوهای بسیاری را از بین بردند و عسل و زنبورها را با هم خوردند.

اسماعیل حسینی با بیان این که خرس مادر و توله هایش فقط به زنبور و عسل خوردن فکر می نمایند و هیچ چیزی جلودارشان نیست، ادامه داد: دیوار بلند دومتر و 20 سانتی متری و حتی نصب حفاظ 30 سانتی متری سیم خاردار هم جلوی ورود خرس های گرسنه به باغ را نمی گیرد.

  • زنبوردار حمایت نمی گردد

یک زنبوردار دیگر نیز با بیان این که هیچ چیزی جلودار خرس های گرسنه نیست، اضافه کرد: بهره گیری از بعضی محدودنماینده ها مانند روشنایی، برافروختن آتش و ایجاد سر و صدای بلند در زنبورستان هم در دفع خرس تأثیر چندانی ندارد.

محمد حسینی به دشواری های اداری و قانونی برای دریافت خسارت حمله به کندوها نیز اشاره نمود و گفت: صندوق های بیمه برای پرداخت خسارت کاغذبازی های اداری و قوانین قدیمی و دست و پاگیری دارند و از سوی دیگر مبلغی که پس از برآورد خسارت پرداخت می نمایند، قابل توجه نیست.

یک زنبوردار هم که پیش از این تعدادی از کندوهای زنبور خود را در مرتعی در دامنه کوه های اطراف شاهرود در حمله خرس از دست داده بود، گفت: پس از مراجعه به اداره حفاظت محیط زیست شاهرود برای گزارش حمله خرس به زنبورستان از هیچ گونه حمایتی برخوردار نشدم.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد، اضافه کرد: برای بازدید کارشناسان هزینه پرداختم، ولی برای معین میزان خسارت با این پاسخ که نباید در زیستگاه حیات وحش حضور می یافتم، روبه رو شدم.

این زنبوردار ارزش هر کندو را دست کم 10میلیون تومان و میزان عسل تولیدی آن را نیز 10 کیلوگرم مطرح کرد و اضافه کرد: پرداخت دو میلیون تومان خسارت برای هر کندو، خسارت زنبوردار را جبران نمی نماید. همچنین قوانین دست و پاگیر محیط زیست مانند تهیه مدارک مرتع داری و پروانه بهره برداری مرتع، زنبورداران را برای دریافت همان مبلغ اندک خسارت دلسرد می نماید.

وی ادامه داد: وقتی حمله خرس مشهود است و کارشناسان آثار آن را نیز در منطقه دیدند و تأیید کردند، زنبوردار نمی تواند هر روز برای تکیمل پرونده در اداره حفاظت محیط زیست حاضر گردد و از کار و زندگی خود عقب بماند.

  • نور و صدای شلیک توپ، دو روش دفع خرس

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران استان سمنان هم با اشاره به راه های مختلف برای دور کردن خرس از زنبورستان گفت: برای این کار می توان از چراغ های گردون و نورافکن های پرنور که با انرژی خورشیدی کار می نمایند، برای روشنایی شبانه زنبورستان ها استفاده کرد.

عطاء الله باقرپور اضافه کرد: پخش صدای شلیک گلوله توپ در بیابان هایی که احتمال حمله شبانه خرس ها به زنبورستان وجود دارد هم یکی دیگر از راه های دور کردن این حیوان است.

  • باغ ها خرس را به حضور در منطقه تشویق می نماید

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان سمنان نیز با اشاره به تغییر و کوچک شدن زیستگاه گونه های حیات وحش بر اثر عوامل طبیعی و انسانی، اضافه کرد: انسان ها بعضی از زمین های کشاورزی را از زراعی به باغی تبدیل کردند که این کار هم تشویقی برای حضور حیوانات در منطقه به شمار می رود.

به گفته بهرام علی ظاهری، بعضی باغداران برای افزایش بازده باغ خود در عمل گرده افشانی، کندوهای زنبورعسل را در آن ها قرار می دهند که این نیز تشویق چند برابری برای خرس ها است.

وی با بیان این که این عوامل تشویقی هوش و حواس خرس ها را از بین می برد تا مدهوش، دیوانه وار و بی صبرانه به دنبال غذای محبوب خود باشند، ادامه داد: انسان ها نیز باید برای توسعه و پشرفت فعالیت های خود در این پهنه ها قوانین و نکات ایمنی را رعایت نمایند.

به گفته ظاهری، محیط زیست استان سمنان در این راستا برنامه های گشت زنی دوره ای در این مناطق که حیات وحش آسیب رسان به باغ ها و زنبورستان ها وجود دارند، اعلام نموده است. وی این اقدام را برای دور کردن این حیوان از محدوده زنبورستان ها و باغ ها موثر دانست تا کاهش خسارت ها را به دنبال داشته باشد.

ظاهری با اشاره به این که فرم های معین و برآورد خسارت حیات وحش به باغ ها، دام ها و زنبورستان ها وجود دارد که پس از تکمیل کارشناسان به سازمان محیط زیست ارسال خواهد شد، تأکید کرد: برای جبران این نمونه خسارت ها از محل مازاد درآمد سازمان حفاظت محیط زیست بودجه بسیار اندکی موجود است که پس از تأیید به خسارت دیدگان پرداخت می گردد.

  • جهاد کشاورزی مسئول حمایت از زنبورداران است

وی همچنین یادآور شد: در نشستی با معاونت امور دام جهاد کشاورزی استان هم این موارد عنوان شد و جهاد کشاورزی باید پیگیر مسائل زنبورداران باشد.

معاون مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان این که جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ورود این حیوان به باغ ها قوانینی برای دیوارکشی مناسب اطراف آن ها دارد، تأکید کرد: وقتی در طبیعت تغییر ایجاد شد، باید نکات ایمنی و حفاظتی و دستورالعمل ها را رعایت کرد.

ظاهری ادامه داد: جهاد کشاورزی باید در راستای حمایت از زنبورداران و بیمه زنبورستان ها به بهره برداران تسهیلات ارائه دهد.

وی با بیان این که در مناطق کوهستانی که حیات وحش آسیب رسان به زنبورستان ها زندگی می نمایند، باید طبق دستورالمعل های وزاتخانه ای موجود جهاد کشاورزی برنامه ریزی و اقدام کرد، ادامه داد: در مناطق بیابانی و کویری که این نمونه از حیات وحش وجود ندارد، حتی وجود باغ های پسته و زنبورستان ها در کنار هم مسئله ای ایجاد نمی نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "خرس های عسل دوست چالش زنبورداران شاهرودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرس های عسل دوست چالش زنبورداران شاهرودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید