چند ترفند ساده و کاربردی برای استفاده از منوی استارت ویندوز 10

به گزارش سریال شهرزاد، در این پست قصد داریم چند ترفند ساده و کاربردی را به شما عزیزان آموزش دهیم تا منوی استارت ویندوز 10 خود را زیباتر و جذاب تر کنید.

چند ترفند ساده و کاربردی برای استفاده از منوی استارت ویندوز 10

در پی اعتراض های گسترده ای که به منوی استارت ویندوز 8 وارد شد، مایکروسافت تصمیم گرفت در ویندوز 10، بار دیگر از همان منوی دوست داشتنی موجود در ویندوز محبوب 7 الهام بگیرد تا بدین ترتیب شاهد منویی باشیم که ترکیبی از زبان طراحی منوی ویندوز 7 و یک سری قابلیت های جدید و کاربردی است.

از آن جایی که کار کردن با این منو بسیار ساده است، مسلما بخشی از آموزش های ارائه شده در ادامه برایتان چیز جدیدی نخواهد داشت. اما برای آن دسته از کاربرانی که اطلاع زیادی از این منو ندارند، این ترفندها می تواند کاربری باشد.

نکات کلی

در این بخش به طور خلاصه کاربردهای منوی استارت ویندوز را که تا حدودی ساده و دم دستی هستند توضیح خواهیم داد و سپس وارد جزئیات می شویم.

تغییر اندازه منوی استارت

عملیات تغییر اندازه منوی استارت بسیار ساده است. کافی است نشان گر ماوس را به طرف لبه های منو راهنمایی کنید و سپس به هر اندازه که می خواهید آن را تغییر دهید.

فعال کردن حالت تمام صفحه

اما بعضی ها تمایل دارند بجای استفاده از منوی ویندوز، منوی تمام صفحه برایشان به نمایش درآید. به عبارتی از این حالت

به این حالت تغییر پیدا کند.

برای اعمال این تنظیمات تنها کافی است به بخش تنظیمات ویندوز رفته و روی Personalization کلیک کنید. سپس وارد بخش Start شده و روی گزینه Use Start Full Screen کلیک کنید.

پین کردن برنامه ها در منوی استارت

برای انجام این کار دو راه وجود دارد. یا از منوی برنامه ها، برنامه مورد نظر را درگ نموده و در صفحه استارت رها کنید. یا اینکه روی برنامه کلیک راست نموده و از منوی باز شده، گزینه Pin to Start را انتخاب کنید.

فعال/غیر فعال کردن کاشی های زنده (Live Tiles)

برای انجام این کار روی یک برنامه کلیک راست نموده و گزینه More را انتخاب کنید. در بین گزینه ها، دو عبارت Turn Live Tile on یا Turn Live Tile off دیده می گردد که بنا به سلیقه خود می توانید آن ها را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که گزینه مورد نظر تنها برای برنامه هایی فعال است که از این قابلیت پشتیبانی می نمایند.

جابجایی یا تغییر اندازه کاشی ها

یکی دیگر از تنظیمات ساده منوی استارت، جابجایی و تغییر اندازه کاشی ها (برنامه ) است. برای جابجایی می توانید آن ها را درگ نموده و هرجایی که ویندوز به شما اجازه می دهد رها کنید. برای تغییر اندازه آن ها نیز کافی است روی برنامه کلیک راست نموده و از بین گزینه ها، عبارت Resize را انتخاب کنید. باقی عملیات طبق سلیقه شما صورت خواهد گرفت.

تغییر رنگ

تغییر رنگ کاشی ها که تحت عنوان Accent Color نیز شناخته می گردد، تنها رنگ پوشه ها یا برنامه ها را تغییر می دهد. برای تغییر رنگ برنامه ها، ابتدا وارد تنظیمات شده و روی گزینه Personalization کلیک کنید. در بخش Color، می توانید تمام تنظیمات رنگ ویندوز را به یاری آموزش تصویری انجام دهید. همچنین برای رنگی تر کردن منو می توانید گزینه Automatically pick an accent color from my background را فعال کنید تا ویندوز هر بار بر اساس تصویر زمینه شما، یک رنگ را برای منوی استارت فعال کند.

شخصی سازی آیکون های سمت چپ منوی استارت

برای شخصی سازی آیکون های این لیست، تنها کافی است روی یکی از آن ها کلیک راست نموده و گزینه Personalize this list را انتخاب کنید. همچنین می توانید با ورود به بخش تنظیمات، کلیک روی Personalization و ورود به بخش Start، گزینه Choose which files appear on Start را انتخاب نموده و هرآنچه که تمایل به اضافه کردن آن به این بخش را دارید تیک بزنید.

شخصی سازی برنامه ها

برای شخصی سازی برنامه های ویندوز کافی است وارد این آدرس شوید. C:ProgramDataMicrosoftWindowsStart MenuPrograms. در این بخش شما برنامه ها و پوشه هایی که در منوی استارت شما وجود دارند را مشاهده می کنید و می توانید تغییرات مورد نظر خود را روی آن ها اعمال کنید. گفتنی است ویندوز به صورت پیش فرض پوشه Program Data را از موارد موجود در درایو C پنهان می نماید. لذا برای یافتن آن باید ابتدا روی گزینه View در بالای پوشه کلیک نموده و سپس گزینه Hidden items را تیک دار کنید.

تغییر نام برنامه و پوشه ها

هنگامی که وارد آدرس بالا شوید، می توانید نام هر برنامه و پوشه ای را که خواستید تغییر دهید. برای این کار روی برنامه یا پوشه مورد نظر راست کلیک نموده و گزینه Rename را انتخاب کنید. همچنین می توانید برنامه های اضافی را از درون پوشه ها پاک کنید و یا مواردی را به آن اضافه کنید. تغییرات انجام شده در منوی استارت شما نیز اعمال خواهد شد.

حذف و پنهان کردن برنامه ها

در همین بخش می توانید برنامه های اضافی را از فهرست موارد منوی استارت پاک نموده یا پنهان کنید. البته حذف آن ها از پوشه Program در آدرس بالا صرفا آن ها را از فهرست منوی استارت پاک می نماید و لذا برنامه همچنان روی سیستم شما نصب خواهد بود. برای حذف نصب برنامه باید به وسیله کنترل پنل وارد بخش Uninstall شده و برنامه مورد نظر را حذف نصب کنید. یا در منوی استارت روی برنامه کلیک راست نموده و گزینه Uninstall را انتخاب کنید. اگر برنامه یونیورسال باشد یا از استور خود ویندوز، فرایند حذف آن به سرعت انجام می گردد. اما اگر برنامه را خودتان از بیرون نصب نموده باشید، کلیک روی گزینه Uninstall شما را مستقیما به منوی حذف برنامه ها در کنترل پنل راهنمایی خواهد نمود.

در همین بخش نیز می توانید برنامه های مورد نظر خود را پنهان کنید. پنهان سازی برنامه ها مخصوصا برای کسانی که می خواهند بعضی از فایل ها را از دسترس بچه ها خود دور نگه دارند لازم است. باید این نکته را نیز اضافه کنیم که برنامه های یونیورسال ویندوز اعم از تقویم و ماشین حساب و …، قابلیت تغییر نام ندارند.

ایجاد پوشه در منوی استارت و شخصی سازی آن

یکی از ویژگی های خوب ویندوز 10، امکان ساخت پوشه در منوی استارت آن است. شما می توانید هر برنامه ای را که می خواهید به همراه برنامه های مرتبط درون یک پوشه نگه دارید و برای پوشه مورد نظر نام مخصوصی انتخاب کنید.

ساخت یک پوشه جدید

برای ساخت پوشه در منوی استارت کافی است برنامه مورد نظر خود را درگ نموده و نزدیک خطی همانند تصویر زیر رها کنید. یا یکی از برنامه ها را روی برنامه دیگری رها کنید. به این صورت پوشه مورد نظر ساخته خواهد شد.

افزودن برنامه به پوشه

برای افزودن برنامه مورد نظر به یک پوشه، کافی است برنامه را درگ نموده و روی پوشه رها کنید. به این صورت می توانید هر تعداد برنامه که می خواهید به پوشه اضافه کنید تا هم منوی استارت سازمان یافته تری داشته باشید و هم به سادگی برنامه مورد نظر را پیدا کنید.

تغییر نام پوشه

برای تغییر نام پوشه باید روی نوار افقی که در بالای آن وجود دارد (مطابق تصویر بالا) کلیک کنید. سپس کادری نمایان می گردد که می توانید نام مورد نظر خود را در آن بنویسید. همچنین با باز کردن پوشه، در بالای آن کادری نمایان می گردد که می توانید نام پوشه را در آن قسمت وارد کنید.

جابه جایی پوشه

جابه جایی پوشه در منوی استارت به دو صورت انجام می گردد. یکی از آن ها دقیقا مانند جابه جایی برنامه ها است. به این صورت که پوشه را درگ نموده و هر جا که می خواهید رها کنید. روش دیگر، بردن نشان گر ماوس روی خط افقی بالای پوشه است. می بینید که دو خط کوچک افقی در سمت راست کادر نمایان می شوند. روی آن کلیک نموده و نگه دارید. سپس می توانید پوشه مورد نظر را جابه جا کنید.

بزرگنمایی منوی استارت

البته این بزرگنمایی برای کل سیستم نیز اعمال می گردد و صرفا برای منوی استارت نیست. به هر حال برای انجام این کار وارد تنظیمات شده و روی گزینه System کلیک کنید. در بین گزینه ها، Display را انتخاب نموده و بزرگ نمایی را از 100 به 125 یا بیشتر تغییر دهید.

مسلما بسیاری از کاربران حرفه ای ویندوز 10 با همه این نکات و ترفندها آشنا هستند. لذا اگر با تنظیمات بیشتر منوی استارت ویندوز 10 آشنایی دارید، در بخش نظرات آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: androidauthority

منبع: دیجیکالا مگ

به "چند ترفند ساده و کاربردی برای استفاده از منوی استارت ویندوز 10" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند ترفند ساده و کاربردی برای استفاده از منوی استارت ویندوز 10"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید